Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci

Testy britského Which? ukazují, že mnohé současné vozy mají problém splnit i normu Euro 1 z roku 1993. A potíže nemají jen diesely.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci

21.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Testy britského Which? ukazují, že mnohé současné vozy mají problém splnit i normu Euro 1 z roku 1993. A potíže nemají jen diesely.

Od loňského září zmítá světem automobilů jedna velká kauza, ta dieselová. Koncern VW musel totiž po takřka dvouletém mlžení přiznat, že některé jeho vozy jsou osazeny softwarem, který rozpozná laboratorní test emisí. Tomu následně uzpůsobí řízení motoru a dodatečného zpracování emisí, díky čemuž vypouštěné emise NOx plně odpovídají regulím. Jakmile však tyto automobily opustí klimatizované haly, rázem přepnou do jiného režimu a i při jinak srovnatelné jízdě vypouští emisí nesrovnatelně více. Jak software funguje u jednoho z dotčených aut nedávno detailně popsal německý hacker.

Výše zmíněné věty nejsou výňatkem z tiskové zprávy nějakého aktivistického spolku, nýbrž reflexí faktů, kvůli nimž teď na německou značku někteří hledí s opovržením. Nicméně již krátce po vypuknutí dieselového skandálu se začalo ukazovat, že Volkswagen není jediným, kdo normy obchází. V posledních dnech jsme pak mohli informovat zejména o nesrovnalostech, které se objevily u Renaultu a Opelu. Zatím samozřejmě nelze říci naplno, že obě značky podváděly stejným způsobem jako VW, neboť v obou případech jsme se nedočkali přiznání. Zejména Renault je v tom ale až po uši a jeho haprující vysvětlení i bleskurychlá svolávací akce nenasvědčují, že čisté svědomí nemá.

Zda tomu tak je či nikoli, ukáže snad další vyšetřování, my si ale iluze o přístupu automobilek k reálnému snižování emisí NOx iluze neděláme. Náš názor na tuto věc znáte již delší dobu, a přestože s ním nemusíte souhlasit, jsou tu i další zjištění, které jinou realitu neukazují.

Nejnovější oporou pro toto přesvědčení je studie britského magazínu Which?, který se již od roku 1957 věnuje nezávislému testování nejen automobilů, ale prakticky všech produktů od praček přes televizory až třeba po dodavatele elektřiny. Na základě svých výsledků pak následně vydává doporučení, zda danou věci koupit, či ji raději obejít velkým obloukem.

My se, jako už nejednou, budeme pochopitelně věnovat práci automobilové odnože, která dlouhodobě testuje spotřebu a emise stovek aut, která jsou dne na trhu k mání. Po vypuknutí skandálu pak Britové znovu zkontrolovali výsledky více než 300 zkoušených vozů od roku 2012, aby zjistili to, co mnozí tušili - v jejich testech 95 procent všech dieselových vozů vypouštělo větší míru oxidů dusíku, než je povoleno. Stejně tak překročilo limit každé desáté benzinové auto. Dvě třetiny vozů poháněných „vonnějšími“ oktany pak nedostává normám CO. A aby toho nebylo málo, bez viny nejsou ani hybridní automobily. A o drobná překročení se opravdu nejedná.


Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 1 - Which magazin testy emisi 01Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 2 - Which magazin testy emisi 02Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 3 - Which magazin testy emisi 03
Testovací procedury magazínu Which? vycházejí z oficiální metodiky NEDC, více však reflektují realitu

Než se přitom ke konkrétním viníkům dostaneme, zmíníme, jak Which? auta testuje. Podrobně jsme to probírali nad jeho výsledky testů spotřeby, takže zde jen v rychlosti - magazín zkouší auta rovněž v laboratoři, aby zajistil křížovou srovnatelnost všech výsledků. Jeho testovací cyklus je o něco náročnější než ten jménem NEDC, ale nikoli o mnoho - je do značné míry stejný, přidává ale také jízdu na dálnici, jenž odhaluje, že některé vozy plnící normy v nízkých rychlostech je značně překračují při vyšším tempu.

Kromě toho Britové každý test provádí ve standardním nastavení vozidla, nikoliv v jeho eko režimu. Nedochází ani k podhuštění pneumatik či odebrání zbytečné zátěže, třeba v podobě koberečků. Také je zapnuta klimatizace, audio systém a světlomety. A pochopitelně, už drobné odlišnosti testu Which? proti NEDC se postarají o to, že auta při něm nejsou přepnuta do režimů, v nichž by se tvářila jako čistší než ve skutečnosti jsou. Testy Which? jsou odrazem reality obyčejné předpisové jízdy, ničeho náročnějšího.

Shromažďovány pak nejsou jen emise CO2, ale i mnohem závažnější zplodiny oxidu uhelnatého (CO), oxidů dusíků (NOx) a hydrokarbonátů (HC). Na jejich základě pak magazín Which? sestavil žebříčky, z nichž asi mnohé automobilky nebudou mít velkou radost.

Bylo totiž zjištěno, že hned 38 ze zkoušených aut dokonce neplní ani emisní regule Euro 1, které vešly v platnost v roce 1993 a byly o čtyři léta později nahrazeny tehdy novou směrnicí Euro 2. Dalších 85 vozů pro změnu nevyhovuje normám Euro 3, které vešly v platnost v lednu 2001. Jelikož přitom pět z nich bylo dříve ohodnoceno certifikátem Best Buy, ten jim byl nyní odejmut.

Tím bychom ale zákulisí mohli považovat za zmapované, aktuálně tak přikročíme ke jmenování jednotlivých hříšníků. Přičemž jen zmíníme, že normy EU5 povolují u dieselových vozů 0,18 gramu emisí NOx na kilometr, směrnice EU6 pak dokonce jen 0,08 g/km. U benzinových modelů jsou regule ještě přísnější a v obou případech počítají s limitem 0,06 g/km. Aby přitom toho čtení nebylo málo, zahrneme do soupisu také vozy překračující povolené množství oxidu uhelnatého, které činí 1 g/km.

Jak vidíte z přehledu největších hříšníků, jde často o nové, stále prodávané vozy, které limity překračují nikoli o procenta či desítky procent, ale o stovky až tisíce procent. A mimochodem, VW mezi nimi není ani jeden... Vážně je na místě domnívat se, že Dieselgate je aféra VW a ne spíše odhalení léta obecně přijímaného bludu?

Nejhorší dieselové vozy překračující normy NOx dle magazínu Which?

1. Jeep Grand Cherokee 3,0 (2011-dosud) - 2,7 g/km
2. Subaru Forester 2,0 (2013-dosud) - 1,19 g/km
3. Nissan X-Trail 1,6 (2014-dosud) - 1,05 g/km
4. Nissan Qashqai 1,6 (2014-dosud) - 0,99 g/km
5. Kia Sportage 2,0 (2010-dosud) - 0,93 g/km
6. Hyundai Santa Fe 2,2 (2012-dosud) - 0,9 g/km
7. Range Rover Sport 3,0 (2005-2013) - 0,87 g/km
8. Volvo S60 2,0 (2010-dosud) - 0,84 g/km
9. Volvo XC90 2,4 (2002-2015) - 0,84 g/km

Nejhorší benzinové vozy překračující normy NOx dle magazínu Which?

1. Mercedes-Benz SL 3,5 (2012-dosud) - 0,2 g/km
2. Mercedes-Benz třídy E 2,0 (2009-dosud) - 0,17 g/km
3. Mini Cooper 1,5 (2014-dosud) - 0,16 g/km
4. Nissan Pulsar 1,2 (2014-dosud) - 0,15 g/km
5. Nissan Qashqai 1,2 (2014-dosud) - 0,12 g/km

Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 4 - nissan qashqai 2014 oficialni 01Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 5 - nissan qashqai 2014 oficialni 02Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 6 - nissan qashqai 2014 oficialni 03Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 7 - nissan qashqai 2014 oficialni 04Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 8 - nissan qashqai 2014 oficialni 05Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 9 - nissan qashqai 2014 oficialni 06Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 10 - nissan qashqai 2014 oficialni 27Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 11 - nissan qashqai 2014 oficialni 28Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 12 - nissan qashqai 2014 oficialni 31
I testy magazínu Which? Car poukazují na to, že s dieselem 1,6 dCi od Renaultu není vše v pořádku. Nové modely Qashqai a X-Trail patří mezi největší hříšníky, i když mezi nimi používají nejmenší motor

Nejhorší hybridní vůz překračující normy NOx dle magazínu Which?

Peugeot 508 RXH (2012-dosud) - 0,53 g/km

Nejhorší benzinové vozy překračující normy CO dle magazínu Which?

1. Hyundai Veloster 1,6 (2012-2014) - 6,11 g/km
2. Nissan Note 1,2 (2013-dosud) 5,36 g/km
3. Toyota Aygo 1,0 (2014-dosud) - 4,91 g/km
4. Alfa Romeo Giulietta 1,4 (2010-dosud) - 4,69 g/km
5. Nissan 370Z 3,7 (2009-dosud) - 4,63 g/km
6. Hyundai i20 1,2 (2009-2014) - 4,61 g/km
7. BMW řady 4 2,0 (2014-dosud) - 4,53 g/km
8. BMW řady 2 Cabrio 2,0 (2014-dosud) - 4,33 g/km
9. Porsche 911 Carrera 3,8 (2011-dosud) - 4,2 g/km
10. Hyundai i10 1,0 (2014-dosud) - 4,09 g/km
11. Lexus LS600h (2013-dosud) - 3,95 g/km

Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 13 - Peugeot 508 2015 facelift prvni sada 10Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 14 - Peugeot 508 2015 facelift prvni sada 11Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 15 - Peugeot 508 2015 facelift prvni sada 12Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 16 - Peugeot 508 2015 facelift prvni sada 13Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 17 - Peugeot 508 2015 facelift prvni sada 14Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 18 - Peugeot 508 2015 test Mallorca Peugeot 508 2015 test Mallorca06Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 19 - Peugeot 508 2015 facelift prvni sada 24Limity emisí NOx překračuje 95 procent dieselů. Toto jsou největší hříšníci - 20 - Peugeot 508 2015 facelift prvni sada 25
Peugeot 508 RXH se sice chlubí diesel-elektrickým hybridním ústrojím a tím i zcela čistým sociálním kreditem, nicméně v testech magazínu Which? překročil třikrát limity Euro 5

Zdroj: Which? Car

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.