Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Brusel už je slepý a hluchý, EU chce jen zbavit obyčejné lidi aut, říká šéf jedné z největších automobilek
12.11.2022 | Petr Miler
Velmi tvrdá slova po záplavě nových regulatorních opatření zazněla z úst šéfa páté největší automobilky světa a hlavy řady slavných automobilových značek. Podle něj už EU dávno nejde o žádné klimatické cíle, chce primárně změnit naše životy.
Pro racionálně uvažujícího Evropana se zálibou v autech přinesly poslední týdny další krutě studené sprchy. Evropská unie nejprve naplánovala konec aut se spalovacími motory a aby toho nebylo málo, zkomplikovala i jejich existenci v nadcházejících letech. Sice si sama není jistá, jestli to náhodou není úplná pitomost, v tuto chvíli ale rozkaz zní jasně: Auto s benzinem nebo dieselem za 12 let a 1,5 měsíce nesmí projet. A už o 10 let dříve musí plnit naprosto nesmyslné limity a někdy se i podrobit neustálému sledování s rizikem vypnutí jeho chodu, pokud nepoběží v tom správném režimu.
Neřešme nyní, jak absurdní to je, pozoruhodné na tom už po léta je, že výrobci automobilů tomu ve většině tleskají. Nechali se zlákat představou trhu zregulovaného až do té míry, že se nebudou muset zabývat tím, co kdo vlastně chce, ani zkoumat, s čím může přijít konkurence. Přijde nám to velmi krátkozraké, protože v dlouhodobém horizontu vždy zvítězí racionalita všeho druhu a pro ty, kteří se jí snaží vzepřít, si přijde s nabroušenou kosou.
Ale tak to zkrátka je a ani snad nechceme citovat, co dnes třeba Škoda říká svým dealerům na konferencích s nimi. Česká značka už ústy svých zástupců zcela otevřeně uvedla (a máme to potvrzené nezávisle od dvou velkých místních dealerů), že ji v podstatě nezajímá, co kupci aut chtějí nebo ne, tzv. ESG donutí firmy kupovat jejich elektrická auta, i kdyby náhodou nechtěly. A zbytek je jim ukradený. Co je tohle za drzost?
Najdou se ale výjimky, které sice drží krok, ne však ústa. Tou nejviditelnější je šéf Stellantisu Carlos Tavares, který opakovaně oponuje plánům EU a po výše zmíněných krocích si už nebral servítky. V rozhovoru pro nizozemský magazín AD dokonce řekl, že by „jako volič měl obavy a zeptal by se svých volených zástupců, jak je podle nich důležitá má osobní svoboda pohybu". Na odpověď by ale asi nečekal: „Pokud bych byl kupcem auta, vzbouřil by se hned teď,” říká v interview.
Na rozdíl od jiných si zjevně uvědomuje, že „tržní” prostředí řízené EU je celou ke zmenšení celkových prodejů, které na jím řízený byznys nikdy nemůže mít pozitivní dopad. Osobně už je přesvědčen, že Brusel vůbec nezajímají klimatické cíle, kterými se ohání - ostatně v tomto ohledu nemohou z globálního hlediska elektrická auta prodávaná v Evropě změnit prakticky nic. Je to podle něj už jen politika a snaha omezovat lidi v tom, co mohou a nemohou dělat.
„Myslím, že současná politika už nemá nic společného s klimatickými cíli, ale hlavně s touhou politiků změnit náš způsob života,” říká dále Tavares. „Celá tato operace stojí extrémní množství peněz a zákazník to rozhodně pocítí. Vypadá to, že EU chce dostat obyčejné lidi z aut," dodává. A elektromobilita pro takové lidi podle něj nic neřeší, elektrická auta si nemohou dovolit a jejich použitelnost je o mílové kroky za spalovacími vozy.
Byl by raději pro přirozený, EU neřízený vývoj, neboť nás prý čeká ještě hodně dlouhá cesta, aby se ceny elektromobilů a spalovacích aut dostaly na podobnou úroveň. „Lidé v Bruselu jsou ale k této realitě hluší a slepí,” říká závěrem. Můžeme to zas jen podepsat a současně se podivit nad tím, kolik jeho podřízených bude za pár dnů horovat za opak. I toho jsme bohužel pravidelně svědky. Diktátu EU se automobilky měly dávno postavit a táhnout za jeden provaz se zákazníky, ti jediní je živí. Zvláštní uspořádání Evropy nás ale dostalo do docela jiné situace a nejsme si jisti, zda z ní existuje ještě nějaká rozumná cesta zpět.

Carlos Tavares soustavně bojuje proti nařizování elektrických aut a dalším omezením ze strany EU, což je sympatické. Současně je ale třeba říci, že značky, které řídí, tomuto diktátu fakticky nijak neodporují, právě naopak. Foto: Stellantis
Zdroj: AD
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 6 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Zákazníci ukazují záda dalšímu drzému nápadu automobilek, naprostá většina lidí obchází placení za už koupená auta
22.3.2025Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025Lež o nulových emisích elektromobilů už vadí i Britům. Více jak čtvrtina lidí jí pořád věří, mladých víc než třetina
23.3.2025Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin
23.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva