Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lež dne: vznětové motory v USA válcují hybridy
12.1.2012 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Když se bez rozmyslu papouškují tiskové zprávy údajně nezávislých neziskových organizací, může se i pohádka obrátit v realitu.
Na webu Autorevue.cz se dnes objevila zpráva o tom, že Vznětové motory v USA válcují hybridy. Co si lze představit pod pojmem „válcovat”? Neberu si k ruce výkladový slovník, ale v daném kontextu chápu toto vyjádření jako „drtivě porážet”. Děje se ale něco takového v USA?
Autor článku hovoří o válcování na základě tvrzení, že osobní vozy poháněné naftovými motory zaznamenaly loni meziroční nárůst prodejů o 27,4 %, zatímco hybridy poklesly o 2,2 %. Dále přidává odhady rozličných společností, podle nichž by se tržní podíl dieselových automobilů v USA měl do roku 2015 dostat až na 6,0 až 6,5 %, v roce 2017 dokonce na 7,4 %.
To zní jako dobrá opora pro zmíněné tvrzení, problém je ale v tom, že neodpovídá realitě. Pokud si projdeme čísla prodejů osobních aut v USA, zjistíme, že se současným podílem naftou poháněných vozů to vůbec není tak horké. Nevím, z čeho vychází onen tříprocentní současný podíl a co k čemu vztahuje, podle statistik HybridCars.com se ale loni v USA prodalo 101 624 naftou poháněných aut a 268 807 hybridů. Tržní podíl dieselových aut tedy činí 0,79 procenta a hybridních 2,11 procenta. Podle toho bylo loni každé 47. prodané auto hybridní kdežto u dieselů to bylo každé 127. Válcování?
Ano, válcovat se dá i trendem, i zde je ale třeba podívat se na čísla v širších souvislostech. Podle Kelley Blue Book se tržní podíl hybridů od roku 2009 do loňska v Americe téměř zdvojnásobil, u dieselů mezi léty 2009 a 2010 dokonce poklesl a jedinou pozitivní změnou je již zmíněný loňský růst. Pokud se navíc podíváme na trendy pro jednotlivé měsíce, zjistíme, že mezi lednem a březnem prodej hybridů v Americe výrazně rostl (+12,1 % v lednu, + 39,0 % v únoru a + 46,4 %), v dubnu už rostl jen o 4,8 procenta a pak následovaly dlouhé měsíce propadu. Netřeba velkého důvtipu ani skvělé paměti, abychom došli k závěru, že za tento pokles může především ničivé zemětřesení v Japonsku, které učinilo velkou část hybridů v Americe částečně nebo zcela nedostupnou (cca dvě třetiny hybridů prodaných v USA mají japonskou značku), což vám po telefonu s povzdechem potvrdí i tamní prodejci. Situace se vrátila do normálu až koncem roku, kdy prodeje hybridů opět rostly dvouciferným tempem.
Jinými slovy: dieselová auta v USA zdaleka nedosahují takového tržního podílu jako hybridy a z dlouhodobé perspektivy ani nevykazují takový růst tržního podílu. Odlišný loňský trend je pak pouze dílem toho, že většinu hybridů prostě nebylo možné po většinu roku rozumně koupit. Je toto válcování v pravém slova smyslu? Domnívám se, že nikoli.
Proč tedy kolegové takto postavený článek vydali? Inu, jeho závěry jsou prakticky kompletně převzaty z tiskové zprávy Diesel Technology Forum, které se samo prohlašuje za „neziskovou věnující se zvyšování povědomí o významu naftových motorů, pohonných hmot a technologií”. Když vidím slova „nezisková” a „organizace”, ptám se ihned: Kdo vás platí? Podívejte se na web DTF a uvidíte, odkud vítr vane. Za touto organizací stojí převážně firmy mající velký zájem na zlepšení image dieselů v očích amerických spotřebitelů (převážně automobilky, které je již v Americe prodávají, nebo se k tomu chystají) a podle toho toto fórum jedná - prezentuje fakta tak, aby vypadala, jak jeho členové potřebují.
Mělo by být na nás novinářích, abychom uváděli tyto pokroucené pohledy na pravou míru a nevycházeli jen ze závěrů uváděných v tiskových zprávách. Nejsme přece sluhové zájmů té či oné korporace, jen v takové pozici ale můžeme říci, že diesely v Americe válcují hybridy. Nic takového se podle všeho neděje a prezentovat takto krátkodobý trend ovlivněný přírodní katastrofou, která loni postihla Japonsko, považuji přinejmenším za nešťastné, ne-li rovnou za lživé.
O většinu prodejů naftových aut v USA se stará VW Jetta TDI
Premiantem mezi hybridy je Toyota Prius
Foto: Volkswagen, Toyota, Wikimedia Commons
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před hodinou - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před hodinou - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 2 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva