Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Legrace skončila, Němci zcela zakázali starší diesely v čtvrtém největším městě
13.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ani 188 tisíc místních majitelů těchto aut nebude moci ujet jediný metr po celém městě. Tohle už není legrace se zákazem vjezdu do pár ulic, ale vyhlášení války dieselům ve Stuttgartu.
Dlouho očekávané se stalo skutečností. Stuttgart potvrdil, že s platností od 1. ledna příštího roku opravdu zavádí zákaz vjezdu všech starších dieselových vozů do města. Problém tak bude mít 188 163 majitelů aut, jež plní emisní normy EU1 až EU4 a které jsou v badensko-württemberské metropoli registrovány. A pochopitelně i statisíce dalších řidičů, kteří ji s takovými auty mohou chtít navštívit. Radnice navíc naznačila, že do budoucna se nebude rozpakovat rozšířit zákaz i na vozy emisní normy EU5, pokud první vlna omezení nepřinese dostatečné zlepšení ovzduší.
Stuttgart není prvním německým městem, jež k zákazu vjezdu starších dieselů přikročilo. Nicméně zatímco v Hamburku se omezení týká pouze dvou ulic, které lze vcelku snadno objet a tím produkci nežádoucích emisí posunout pouze kousek jinam, situace z Badenska-Württemberska je výrazně odlišná - jde tu o území celého města.
Oba případy se liší i v dalších detailech. Zatímco v Hamburku se zákaz netýká rezidentů a jejich návštěv, stejně jako zásobování či vozů policie a rychlé pomoci, a to bez jakékoliv časového omezení, ve Stuttgartu mohou majitelé dieselových aut zůstat v klidu pouze do 1. dubna 2019. Po zavedení zákazu tedy v podstatě mají pouhé tři měsíce na to, aby situaci vyřešili, jinak si ve městě se svým vozem nesjedou, alespoň ne legálně.
O trochu delší čas na adaptaci dostanou firmy a podnikatelé, taxíků či pohotovostních vozů se omezení zatím netýká vůbec. To je skutečně zvláštní, neboť i když zrovna taxikáři budou provozovat povětšinou spíše modernější vozy, naprostá většina jich bude jezdit na naftu. Zrovna v jejich případě by tedy omezení mohlo čistotě ovzduší pomoci, ale nedopadne na ně.
I z toho důvodu již někteří politici naznačili, že jakkoliv byl zákaz posvěcen spolkovým soudem, může být právně napadnutelný. Města s jeho pomocí mají bojovat proti znečištění ovzduší, Stuttgart ovšem v rámci první vlny hodlá započít válku v podstatě jen s rezidenty. Po 1. dubnu 2019 se místní se staršími diesely ke svému bydlišti nedostanou, taxikářská „náplava“ však ano.
Právě tato skutečnost dává trumfy do rukou lidem, nikoliv radnici. Ta nemá zastání ani u německé ministryně pro životní prostředí Svenji Schulze, která uvedla, že zákaz vjezdu dieselů do center měst je špatnou cestou, jak zlepšit životní prostředí. Dle ní měla spolková vláda trvat hlavně na zpětné instalaci antiemisních opatření u samotných aut, případně si je vynutit. Jen tak by bylo dosaženo kýženého efektu.
Abychom tedy vše sesumírovali, Němci vyrukovali se zákazem vjezdu starších dieselů, ovšem trestat za to hodlají jen soukromé osoby a místní firmy. Pikantní je, že vše se odehrává ve čtvrtém největším městě Německa a v jedné z největších tamních bašt dieselů, domovině Porsche a Mercedesu. Zejména druhá zmíněná značka totiž na diesely spoléhá nejvíce ze všech německých automobilek. Je sice pravdou, že ty zcela nové problémy mít v nejbližší době nebudou, nicméně i tak se vše může obrátit proti třícípé hvězdě. Při dané nejistotě si totiž její diesely bude kupovat stále méně lidí, a to je to poslední co Mercedes potřebuje...
![Legrace skončila, Němci zcela zakázali starší diesely v čtvrtém největším městě - 1 - Mercedes-Benz E320CDI Kombi 2003 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Legrace skončila, Němci zcela zakázali starší diesely v čtvrtém největším městě - 2 - Mercedes-Benz E320CDI Kombi 2003 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Legrace skončila, Němci zcela zakázali starší diesely v čtvrtém největším městě - 3 - Mercedes-Benz E320CDI Kombi 2003 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Legrace skončila, Němci zcela zakázali starší diesely v čtvrtém největším městě - 4 - Mercedes-Benz E320CDI Kombi 2003 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Legrace skončila, Němci zcela zakázali starší diesely v čtvrtém největším městě - 5 - Mercedes-Benz E320CDI Kombi 2003 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Legrace skončila, Němci zcela zakázali starší diesely v čtvrtém největším městě - 6 - Mercedes-Benz E320CDI Kombi 2003 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Mercedes-Benz E320CDI z roku 2003 lze těžko považovat za vůz, kvůli kterému tráva přestává růst. Nicméně i ten nebude po 1. lednu 2019 vpuštěn do Stuttgartu
Hamburské omezení vjezdu do dvou ulic je vedle stuttgartského plošného zákazu legrace
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
včeraPokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
5.2.2025Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin byl úspěšně operován včera 20:00
- Test v Sepangu: Alex Marquez celkovým lídrem včera 14:00
- Poločas finále v Sepangu včera 10:00
- Test Honda CB650R E-Clutch: s automatickou spojkou včera 08:00
- Po 2 dnech v Sepangu na čele Morbidelli 6.2.2025
Nejnovější články
Putinova limuzína válí. Loni oslovila celých 9,6 zákazníků za měsíc, a to většina ani nemohla říct ne
před hodinouRýsuje se nový král ztráty hodnoty. Majiteli má prodělat přes 6 milionů Kč za jediný rok a 10 tisíc km
před 3 hodinamiMercedes prosí zákazníky, aby dealery zbavili nechtěných elektrických modelů. Slevy jsou tak vysoké, že stačí na další nové auto
před 4 hodinamiPorsche přiznalo hloubku svých problémů, šokované trhy poslaly cenu akcí na nejnižší hodnotu v historii
před 6 hodinamiK mání je skoro nepoužitý luxusní osobní tank s motorem W12 původně za víc jak 14 milionů. Dnes může být váš pomalu za drobné
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva