Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Legislativa pro provoz vozů s autopilotem se rýsuje, první je Kalifornie
26.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podle návrhu právní úpravy jízdy autonomním vozidlem v něm nebude možné spát nebo číst. „Operátor” bude muset být kdykoliv schopen plně převzít kontrolu.
Testování vozů s autopilotem v Kalifornii probíhá již delší dobu, jak ukazuje i nedávná zpráva o pokrocích Googlu v testech v městském provozu v Mountain View. Je tedy nasnadě, že to bude právě Kalifornie, kde se začnou objevovat první konkrétní legislativní návrhy, které by měly upravovat praxi provozu autonomních vozidel. Právě zákony totiž budou jednou z překážek rozšíření autopilotů.
Kalifornský Úřad motorových vozidel (Department of Motor Vehicles, DMV) vytvořil první návrh opatření k zajištění bezpečnosti provozu těchto vozidel v moři ostatních, řízených - podle Googlu - omylnými lidmi. Jsou relativně přísná a opatrná a cílí zejména na co největší bezpečnost. Zatím se zaměřují spíše na testování, než na spotřebitelský provoz takových vozů.
„Operátor” vozu - opatření celkem správně nepoužívají slova řidič - bude muset stále sedět za volantem, nikoliv na jiném místě, a bude muset být kdykoliv připraven se fyzicky chopit kontroly nad vozem. Není tedy dovoleno, aby spal, četl noviny či - pravděpodobně - cestoval nocí domů z restauračního zařízení. DMV také chce, aby se vedl záznam o tom, kdy a proč musel operátor nad vozem převzít kontrolu. Tato data jistě Google v rámci zkoušek sbírá, dost možná se mu ale nebude chtít je poskytovat někomu dalšímu.
Také si nebudete moci jakožto „běžný smrtelník” podle nařízení tato vozidla jen tak vyzkoušet. Po pravdě, nikdo by vás do nich stejně nepustil, ať už Google či kdokoliv jiný. Konkrétní nařízení však říká, že každé takovéto testovací auto musí být zapsáno spolu s jeho konkrétním pilotem na DMV. Ti, co budou za volanty, musí také mít papír na to, že technologii rozumějí, a musí projít kurzem defenzivní jízdy.
Provozovatel, tedy např. Google, také bude muset složit kauci ve výši 5 milionů dolarů (98 milionů korun) pro krytí případných škod způsobených autonomními vozidly. Pokud budou ze strany provozovatele splněny všechny podmínky, za 150 dolarů (cca 3 tisíce korun) bude moci registrovat 10 aut a 20 řidičů na jeden rok, po kterém bude možné registraci obnovit.
Tato nová pravidla zpřísňují podmínky pro fungování, resp. testování autopilotů v provozu. Dodejme, že není úplně dobrý nápad pouštět do provozu samotné roboty, alespoň ve chvíli, kdy jim většina lidí nevěří. Pochopitelně, není ani dobrý nápad je pak v budoucnu příliš protežovat na úkor klasických aut řízených lidmi, jak jsme již párkrát psali.



Pravidla pro testování vozů s autopilotem se alespoň v Kalifornii mají o něco zpřísnit ve jménu bezpečnosti
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nejnovější články
Škoda ukáže elektrickou Octavii poprvé už letos, postupná poprava bestselleru začne v srpnu
včeraOstré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
včeraRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
včeraToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva