Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lancia Stratos HF: jeden z 500 vzácných strojů může být váš
12.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Stratosů HF Stradale, tedy silničních verzí trojnásobného šampiona MS v rallye, vzniklo jen pět set. Tento je na prodej v originálním stavu.
Fanouškům rallye jistě netřeba připomínat Lancii Stratos HF - vůz, který stál v začátku hvězdné éry značky Lancia ve světovém poháru automobilových soutěží. Byl založený na konceptu Lancia Stratos Zero. Produkční verzi navrhoval Marcello Gandini už se závoděním v hledáčku - čelní sklo je tak široké proto, aby měl pilot co nejlepší výhled. A také je rozvor náprav velmi krátký, aby bylo auto co nejagilnější.
Uprostřed napříč umístěný šestiválec pochází z Ferrari Dino. Má objem 2,4 litru, je prostý jakéhokoliv přeplňování a na zadní kola posílá 192 koní přes manuální pětikvalt. Silniční varianta Stratosu, označená Stradale, váží 980 kilogramů a není se tak vůbec co divit zrychlení na stovku okolo pěti sekund a maximálce 225 km/h. Ta závodní je ještě o sto kilogramů lehčí.
Stratos HF se představil v roce 1971, rok po konceptu Stratos Zero. S výrobou se ale začalo až v roce 1974 a výsledky v rallye se rychle dostavily. Za volant soutěžního Stratosu se posadili například Švéd Björn Waldegård, Fin Markku Alén nebo Ital Sandro Munari. V sezónách 1974, 1975 a 1976 získaly Stratosy pro Lancii tituly mistra světa.
Lancia Stratos je vůz zrozený pro rallye, který se však dostal i na veřejné silnice. Není to nijak pohodlné auto, uvnitř je skutečně málo místa a zavazadla si s sebou můžete vzít, pokud s vámi nejede nikdo další, abyste je uložili na sedadlo a před něj. Jiný zavazadelník tu totiž jednoduše není. Praktičnost tu tedy nehledejte, zato řidičské zážitky nabízí Stratos vrchovatou měrou - co také čekat jiného od auta, jehož ostřejší verze vyhrála světový šampionát v rallye třikrát za sebou.
Silničních Stratosů vzniklo mezi léty 1974 - 1978 asi pět stovek. Existuje spousta replik a leckdy jsou silnější i podvozkově lepší, ale originál je originál a těch je vážně jen hrstka. Je tedy nasnadě, jak cenné budou kousky v dobrém stavu - jako například tento pistáciově zelený, který bude k mání v aukci 23. května ve Villa Erba.
Označit stav jako „dobrý” však není dostatečné, jeho stav je originální, vůz neprošel renovací, a je stále v perfektní kondici. Za to vděčíme jeho historii: původně ho vlastnila Lancia a chtěla z něj udělat tovární soutěžní vůz, ale pak jej prodala dealerovi Lancie v severní Itálii. U něj zůstal do 90. let, kdy si ho koupil jeho současný majitel - který ho bude nyní prodávat. Po celou dobu se tomuto Stratosu dostávalo špičkové údržby.
Odpovídající je tedy také cena, za kterou se podle odhadů tento křiklavě zelený stroj prodá: 350 - 450 tisíc Eur, tedy asi 9,4 - 12,1 milionu korun. Je to spousta peněz, ale také za ně dostanete ikonu rallye 70. let ve stavu lepším než drtivá většina ostatních existujících Stratosů. A jeho cena rozhodně klesat nebude, pokud ho těsně pod Col de Turini nepošlete mimo silnici.
Originální Lancii Stratos v takto krásném stavu aby jeden pohledal
I pánové z Top Gearu byli Stratosem unešeni
Zdroj: RM Auctions
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nejnovější články
- Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
před 11 hodinami - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Studie podporující elektromobily se obrátila pro jejím autorům. Většina lidí už není ani ochotna si takové auto někdy koupit
včera - Kia brání bizarní vzhled své poslední novinky. „Tasmánský čert” prý jako náklaďáky z SSSR vypadá schválně
včera - Nadšenec si levně koupil historicky největší propadák Mercedesu-AMG. Za 5 let skromného ježdění dal za servis 988 tisíc
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva