Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lancia Stratos HF: jeden z 500 vzácných strojů může být váš
12.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Stratosů HF Stradale, tedy silničních verzí trojnásobného šampiona MS v rallye, vzniklo jen pět set. Tento je na prodej v originálním stavu.
Fanouškům rallye jistě netřeba připomínat Lancii Stratos HF - vůz, který stál v začátku hvězdné éry značky Lancia ve světovém poháru automobilových soutěží. Byl založený na konceptu Lancia Stratos Zero. Produkční verzi navrhoval Marcello Gandini už se závoděním v hledáčku - čelní sklo je tak široké proto, aby měl pilot co nejlepší výhled. A také je rozvor náprav velmi krátký, aby bylo auto co nejagilnější.
Uprostřed napříč umístěný šestiválec pochází z Ferrari Dino. Má objem 2,4 litru, je prostý jakéhokoliv přeplňování a na zadní kola posílá 192 koní přes manuální pětikvalt. Silniční varianta Stratosu, označená Stradale, váží 980 kilogramů a není se tak vůbec co divit zrychlení na stovku okolo pěti sekund a maximálce 225 km/h. Ta závodní je ještě o sto kilogramů lehčí.
Stratos HF se představil v roce 1971, rok po konceptu Stratos Zero. S výrobou se ale začalo až v roce 1974 a výsledky v rallye se rychle dostavily. Za volant soutěžního Stratosu se posadili například Švéd Björn Waldegård, Fin Markku Alén nebo Ital Sandro Munari. V sezónách 1974, 1975 a 1976 získaly Stratosy pro Lancii tituly mistra světa.
Lancia Stratos je vůz zrozený pro rallye, který se však dostal i na veřejné silnice. Není to nijak pohodlné auto, uvnitř je skutečně málo místa a zavazadla si s sebou můžete vzít, pokud s vámi nejede nikdo další, abyste je uložili na sedadlo a před něj. Jiný zavazadelník tu totiž jednoduše není. Praktičnost tu tedy nehledejte, zato řidičské zážitky nabízí Stratos vrchovatou měrou - co také čekat jiného od auta, jehož ostřejší verze vyhrála světový šampionát v rallye třikrát za sebou.
Silničních Stratosů vzniklo mezi léty 1974 - 1978 asi pět stovek. Existuje spousta replik a leckdy jsou silnější i podvozkově lepší, ale originál je originál a těch je vážně jen hrstka. Je tedy nasnadě, jak cenné budou kousky v dobrém stavu - jako například tento pistáciově zelený, který bude k mání v aukci 23. května ve Villa Erba.
Označit stav jako „dobrý” však není dostatečné, jeho stav je originální, vůz neprošel renovací, a je stále v perfektní kondici. Za to vděčíme jeho historii: původně ho vlastnila Lancia a chtěla z něj udělat tovární soutěžní vůz, ale pak jej prodala dealerovi Lancie v severní Itálii. U něj zůstal do 90. let, kdy si ho koupil jeho současný majitel - který ho bude nyní prodávat. Po celou dobu se tomuto Stratosu dostávalo špičkové údržby.
Odpovídající je tedy také cena, za kterou se podle odhadů tento křiklavě zelený stroj prodá: 350 - 450 tisíc Eur, tedy asi 9,4 - 12,1 milionu korun. Je to spousta peněz, ale také za ně dostanete ikonu rallye 70. let ve stavu lepším než drtivá většina ostatních existujících Stratosů. A jeho cena rozhodně klesat nebude, pokud ho těsně pod Col de Turini nepošlete mimo silnici.
Originální Lancii Stratos v takto krásném stavu aby jeden pohledal
I pánové z Top Gearu byli Stratosem unešeni
Zdroj: RM Auctions
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 17 minutami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 16 minutami - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před hodinou - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch