Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lancia Delta S4 Stradale: k mání je dokonalý kus, jeho 146 fotek bere dech
22.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tato Delta S4 Stradale určitě patří k nejlepším kouskům, které jsou k sehnání, je také patřičně drahá.
Lancia Delta, stroj, který se stal legendou světových rallye, byl původně rodinným hatchbackem. V roce 1980 vyhrál Auto roku, ale měl spoustu vad a prodeje klesaly. Tak přišla Lancia s nápadem podpořit prodeje závodním strojem, protože to fungovalo u modelu Beta, a zrodilo se monstrum skupiny B, Lancia Delta S4.
S civilní Deltou a ani s Deltou HF Integrale nemělo vůbec nic společného, snad jen název a trochu tvar karoserie. Ale ta karoserie nebyla ani plechová, byly to kevlarové pláty připevněné na hliníkovém protorovém rámu. Motor, řadový čtyřválec, byl umístěn podélně uprostřed, mezi kabinou a zadní nápravou, a měl dvojité přeplňování. Do 4 tisíc otáček pracoval kompresor Rootsova typu, výše foukalo turbo KKK tlak až 2,2 baru.
To znamenalo 400 - 500 koní v závislosti na nastavení a Delta S4, vážící ani ne 900 kg, zrychlila na stovku za ohromující čas: 2,5 vteřiny. V rallye se samozřejmě ihned dostavily úspěchy, nikdo jiný nebyl schopen divoké Deltě S4 konkurovat. A na prodejních číslech to bylo vidět - letěla nahoru, přesně jak Lancia doufala.
Kromě závodních Delt S4 však vznikaly i civilní varianty pro dostatečně zámožné fandy rallye, kteří chtěli jezdit po běžných silnicích se závodním autem na značkách. Říkalo se jim Delta S4 Stradale a právě jednu takovou máme před sebou. Motor v útrobách je stejný 1,8litrový řadový čtyřválec s dvouvačkovými hliníkovými hlavami. Dvojité přeplňování zůstalo, také proto jsou na fotkách vidět dva mezichladiče, jen výkon nebyl u pěti stovek koní, nýbrž na hodnotě 250 k a 291 Nm.
Zůstal také pohon všech kol o třech diferenciálech. Ten středový standardně posílal 30 % výkonu dopředu, kde byl otevřený diferenciál, a 70 % dozadu, kde byl samosvor, ale tento poměr byl údajně do jisté míry proměnlivý. Oproti závodnímu stroji se ale značně změnil interiér, zejména tu je alcantarové čalounění a obyčejné bezpečnostní pásy, sedačky vás ale i tak obejmou velmi pevně.
Přibyl také posilovač řízení, zvuková izolace, palubní počítač nebo klimatizace, ale rádio byste tu hledali marně. Narostla tedy také hmotnost, a to na 1 200 kilogramů. Spolu s nižším výkonem oproti závodní verzi tedy nelze počítat se stovkou do tří vteřin; Lancia uváděla, že zrychlení na 100 km/h bude trvat 6 vteřin a maximálka tohoto stroje bude 225 km/h.
V letech 1984 - 1986 celkem vzniklo 200 kusů verzí Stradale; tušíte správně, jen pro homologaci do závodů. Lancia je prodávala za cenu 100 milionů lir, tedy pětkrát tolik, než stála vrcholová Delta HF Turbo. Dnes jsou tyto stroje pochopitelně velmi ceněné, jak ukazuje i částka, na kterou si majitel cení tenhle červený kousek - neskutečných 319 tisíc Eur, tedy asi 8,7 milionu korun. A ne jen tak pro legraci, vůz je na prodej.
Také to ale je dost pravděpodobně nejlepší Delta S4 Stradale, kterou najdete - podle fotek vypadá, jako by před týdnem vyjela z fabriky, a na tachometru má jen asi 3 tisíce kilometrů. Jak moc špičkový je stav, ukážou nejlépe fotografie, kterými prodejce skutečně nešetřil - i kdybyste o vůz neměli zájem, je úžasnou příležitostí prohlédnout si tuhle vzácnou ikonu do takového detailu...
Špičkový stav této Delty S4 Stradale se odráží ve vysoké ceně
Zdroje: Omar Forlini, Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
před 3 hodinami - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
před 8 hodinami - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
včera
Nejnovější články
- Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
před hodinou - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
před 3 hodinami - Studie podporující elektromobily se obrátila pro jejím autorům. Většina lidí už není ani ochotna si takové auto někdy koupit
před 4 hodinami - Kia brání bizarní vzhled své poslední novinky. „Tasmánský čert” prý jako náklaďáky z SSSR vypadá schválně
před 5 hodinami - Nadšenec si levně koupil historicky největší propadák Mercedesu-AMG. Za 5 let skromného ježdění dal za servis 988 tisíc
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva