Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lamborghini a turbo? Ne v této dekádě, říká šéf automobilky
30.1.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Alespoň někdo ještě zastává přesvědčení, že spojení sportovního auta s přeplňovaným motorem je až tou poslední cestou, jak vyhovět regulacím.
Můžete nyní vytáhnout desítky příkladů, kdy je spojení sportovního auta a přeplňovaného motoru tak samozřejmé, že už si ani nikdo nedokáže představit jiné. Ve většině z těchto případů byste ale zjistili, že na jejich počátku stálo nějaké omezení či jiná deformace přirozených podmínek, která konstruktéry k tomuto řešení dohnala. Ti se z něj pochopitelně pokusili dostat co nejvíce a mnohdy to dotáhli až neuvěřitelně daleko, nic to ale nemění na tom, že by raději rozvíjeli řešení jiná.
Výše zmíněné platí v motorsportu (je to tak ve WRC a bylo a brzy znovu bude ve Formuli 1) i v prostředí silničních sporťáků. Není žádných pochyb o tom, že přeplňovaný motor dokáže dodat vozu zásadně vyšší litrové výkony a co do samotného výkonu a rychlosti je vhodným řešením. Ztráta ovladatelnosti, charakteru, spolehlivosti i efektivity motoru při vysoké zátěži ale ve výsledku činí tuto cestu ve sportu i v běžném provozu neoptimální a zbytečně složitou.
Příkladů, že to lépe jde jinak, nenajdeme vzhledem k desítky let trvajícím omezením tam i onde mnoho, některé ale přece jen existují. Sjeďte si třeba s takovou Corvette Z06 a pochopíte, o čem je řeč. Pod kapotou tohoto auta je sedmilitrový osmiválec, který je vedle mnohých menších turbomotorů vypiplaný asi tak jako malůvka předškoláka. Motor vypadá jako ozvěna minulosti, má dokonce ventilový rozvod OHV, který jsme měli třeba ve starých škodovkách 120. Přesto vozu dodává skvěle ovladatelných pět set koní výkonu a při zátěži se odvděčí dramaticky nižší spotřebou než třeba výrazně pomalejší Subaru Impreza STi.
Zdá se pak být docela komické, že Corvette i s tímto naprosto jednoduchým motorem dosahuje lepších výsledků než třeba Porsche s mimořádně sofistikovaným přeplňovaným šestiválcem modelu Turbo. A to po všech stránkách - však třeba i Severní smyčku německého Nürburgringu zvládne o 14 sekund rychleji. A to se nebavíme o spolehlivosti - co asi tak může „odejít” na nikterak zvlášť točivém atmosféricky plněném sedmilitru?
Věříme tomu, že nakonec by skoro každý konstruktér (rozhodně drtivá většina z těch, kteří nemají za úkol dodat vozu z pár litrů objemu motoru výkony jako tisíc koní, to pak jinak nejde) raději sáhl po atmosférickém plnění, pokud by mohl. Jenže ve sportu i v provozu platí omezení, která takovým řešením nepřejí. A to až do té míry, že atmosféricky plněné agregáty zaplavily nejen běžná auta (kde mnohdy mají svá opodstatnění), ale i jejich sportovní deriváty, ve kterých jsou ospravedlnitelné mnohem obtížněji. Však si přečtěte třeba něco BMW 1 M Coupe. Otázka tedy dnes zní: jaké další nevhodné aplikace turbomotoru se ještě dočkáme?
Dnes pro vás ale máme dobré zprávy, neboť jedné zcela nevhodné aplikace se jen tak nedočkáme. Turba už se objevila v lecjakém respektovaném sporťáku, mezi opravdovou smetánkou ale v posledních dekádách zcela absentují. Ano, mluvíme o Ferrari a Lamborghini. Jestli se maranellská automobilka vydá tímto směrem zatím nevíme, v případě té ze Sant'Agaty ale můžeme říci, že nikoli.
Svědčí o tom vyjádření nejvyššího šéfa firmy Stephana Winkelmanna, který v rozhovoru pro britský Autocar řekl: „Pro tuto chvíli se to nestane. V celé této dekádě nevidím prostor proto, aby to postihlo svět supersportů, ačkoli bych byl opatrný před vyřčením slov o tom, že se to nemůže stát vůbec.”
„Budoucnost nám může nadiktovat svou vlastní cestu, pokud budou zavedeny regulace spotřeby paliva, které by si to vyžádaly,” dodal realisticky Winkelmann jasně potvrzujíc fakt, že k jiným než dnešním řešením mohou firmu dohnat jen evropské regulace emisí CO2 resp. normované spotřeby, které fandí papírově vhodnějším, ale reálně méně vhodným řešením. „Vše, co mohu pro tuto chvíli jednoznačně říci, je, že jakýkoli vývoj tímto směrem bude muset být v souladu s DNA značky Lamborghini,” ubezpečil šéf „Lamba” zákazníky značky.
Wineklmann dále dodal, že nové Gallardo, které se na trhu objeví během následujících dvou let, nebude mít pod kapotou turbomotor. Není ale v tuto chvíli jisté, jestli nebude nutné jím jej obdařit při faceliftu, který by mohl přijít ke slovu na přelomu tohoto a následujícího desetiletí.
Takže alespoň trocha pozitivních zpráv v době plné turbodmychadel. I v tomto případě je ale vzdálenější budoucnost očividně značně nejistá a v rukou ji nebude mít sama automobilka, ale spíše evropští a američtí regulátoři.















Vozy značky Lamborghini jsou proslulé objemnými víceválcovými s mnoha sty koňmi výkonu. Jako třeba ten v modelu Gallardo LP570-4 Supertrofeo Stradale. A v nejbližších osmi letech se na tomto stavu nezmění zhola nic...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 10 minutamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před hodinouLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 3 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 4 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva