Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lada Niva v testu rozvrátila bodové hodnocení Němců, známky na ni nestačily
20.2.2019 | Petr Prokopec
Němci si libují v precizním hodnocení čehokoli, a tak i v testech dávají autům známky jako ve škole. U Nivy jim vyšel výsledek 4-, současně ale zjistili, že se jim ruský off-road vlastně líbí.
Pokud patříte mezi dříve narozené, pak jedním z vašich automobilových snů vedle vozů Porsche, Ferrari či Lamborghini musela být i Lada Niva. Ta sice nedostala tak působivý design, a již vůbec se s německým či italskými supersporty nemůže měřit v rámci použité techniky. Nicméně i díky tomu, že hrála stěžejní roli v českém televizním seriálu Návštěvníci, se v zemích Východního bloku stala kultem. Dokáže ale obstát i v dnešních reáliích s prakticky stejnou technikou? To zjišťoval německý magazín Auto Bild a došel k překvapivým závěrům.
Lada Niva (přesněji Lada 4x4, ale kdo ji tak říká...) Urban totiž na jednu stranu z objektivního hlediska v testu totálně propadla. Koneckonců, už jen to, že musíte rukou zašátrat po klíčích, je pro zhýčkané dnešní motoristy neuvěřitelné. Navíc potřebujete jeden klíček na otevření vozu a druhý na nastartování, což by u některých mohlo vyvolat dojem, že u vozu se rozbily zámky, nebo právě nastupuje do stroje času.
Realita je samozřejmě jiná, Niva je auto a s více klíčky přichází již z výroby, stejně jako kdysi škodovky (ty měly dokonce tři) a nebo později Bugatti Veyron a Chiron. V jejich případě však první klíč odemyká i startuje, druhý je pak určen pro dosažení nejvyšší rychlosti. Právě hypersporty z Molsheimu přitom jako jedny z mála mají na ulici zajištěnu na ulici větší pozornost, než jaká se dostává ruskému off-roadu. A nejde jen o ruské publikum žijící v Německu, palec nahoru dává hranatému vozu naprosto každý. I Němci jsou zjevně nostalgici.
Tato skutečnost je ve výsledku neskutečně překvapující, Niva na jedné straně kromě oněch dvou klíčků či designu, který se od roku 1977 prakticky nezměnil, již nemá mnoho co nabídnout. Její 1,7litrový motor s 83 koňmi neohromí ani spotřebou, ani dynamikou - v prvém případě tu máme 10litrový průměr, ve druhém pak sprint z klidu na stovku za 17,9 sekundy. Je však nutné říci, že „řítit“ se s Ladou takovým tempem, je již pomalu sebevražda - a to přesto, že maximálka činí jen 137 km/h.
Důvodem tohoto konstatování je zejména měkké odpružení, kvůli kterému se vůz kymácí i při sebemenším závanu větru. Natož pak ve chvíli, kdy zašlápnete plynový pedál a zkusíte přestat brzdit provoz. Věci nepomáhá ani řízení, u kterého si nikdy nejste jisti, zda náhodou nebylo separováno od přední nápravy. A i když se přesvědčíte na vlastní oči, že nebylo, stále nebudete vědět, jakým směrem a zda vůbec jsou kola stočena.
Výčet negativ tím nekončí, zmínit je třeba také velký hluk, který je nevyhnutelnou součástí jízdního projevu prakticky pokaždé, když se rozjedete přes 50 km/h. Naštěstí jak rachot motoru, tak hluk od vozovky lze zastínit - nikoliv však rádiem, jakkoliv s tím lze u verze Urban počítat, stejně jako s pěticí dveří, litými 16palcovými koly nebo vyhřívanými sedadly. Místo toho se o ještě větší rámus dokáže postarat ventilace.
Aby toho nebylo málo, lze zmínit ještě plasty, o jejichž tvrdosti a nepřesném slícování budete vědět pokaždé, když opustíte hladký asfalt. Zároveň přitom musíte doufat, že tato „pojízdná rakev“ vás odveze domů dříve, než padne tma. V takovém případě je totiž třeba zapnout světlomety, které jsou tu zřejmě jen proto, aby měla baterie co napájet. Vozovku však zvládnou osvětlit jen pár metrů před vozem.
Zní to jako totální fiasko, i věčně precizní Němci ale cítili, že nic z toho vlastně tohle auto nedefinuje. Je úsměvně, když v testu sami píší: „Na papíře je to za 4-, ale...” Niva má zkrátka své kouzlo, které si dokázalo podmanit i redaktory Auto Bildu. Ti zcela neobvykle museli uznat, že jejich systém bodového hodnocení má mezery, že některé věci nelze vecpat do excelové tabulky.
Onen obdiv okolí, nostalgie, neobyčejné emoce, o které se jízda s Nivou stará a v neposlední řadě pořád excelentní schopnosti v terénu se vymykají známkovému hodnocení. Proto se stalo, že auto dostalo skoro nejhorší možnou známku, ale redaktorům přesto dokázalo učarovat. Ze stejného důvodu jsme se třeba my nikdy do podobného hodnocení ani nepustili - věci mohou vypadat na papíře tragicky a přesto být ve skutečnosti zajímavé. A nebo naopak.
Ve výsledku tedy nepřekvapí, že si loni jen v Německu našlo svého majitele 1 436 exemplářů. To je větší počet než u Bentley Bentayga, které sice není přímým konkurentem, ale i tak to o něčem vypovídá. Z Bentley se navíc kult stěží kdy stane a za pár desítek let bude nejspíše zcela zapomenuto jako jedno z těch SUV ze začátku 21. století. To se o Nivě říci nedá.





























Pětidveřová Lada Niva Urban nedokáže v současné době objektivně obstát, prakticky v žádném ohledu, přesto umí subjektivně učarovat. Má totiž charakter
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
včeraŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva