Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela
17.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Levné rumunské SUV šlo do tohoto testu jako outsider, který může pouze překvapit a v jistém smyslu se mu to podařilo. Celkově ale nebodovalo.
Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší mimo silnici? Tahle otázka se může zdát jednoduchá, ale zatímco na okruhu můžete sporťáky změřit stopkami a máte téměř jasno, mimo asfalt to tak jednoduché není. Kolegové z britského Autocaru se přesto pokusil v sérii testů srovnat šest SUV či off-roadů a jeden pick-up v opravdu velkém cenovém rozpětí, aby zjistili, kterému se daří v blátě a na kamenech nejlépe.
Původním nápadem byla vyřazovací soutěž, ze které vyjde jako vítěz jedno z šesti vybraných aut - Land Rover Discovery, Toyota Land Cruiser, Mercedes G 350d, Dacia Duster, Jeep Wrangler Unlimited a Isuzu D-Max Arctic Trucks Edition. Všechna auta měla pneumatiky, na kterých je můžete rovnou koupit, což u Wrangleru znamenalo BF Goodrich Mud-Terrain a u D-Max v rámci výbavy Arctic Trucks Edition obrovské balonové gumy spolu s prvotřídními tlumiči. V případě takové Dacie Duster ale šlo jen o Continentaly CrossContact, které mají opravdu daleko k nekompromisním terénním pneu,
Původní idea byla, že auta nebudou poškozena, tj. pokud to bude vypadat, že vůz nemůže pokračovat dále bez velkého odření podvozku či boků, vypadává. Prvním testem, dvěma prudkými stoupáními, projela všechna auta bez problémů. Nový Land Rover Discovery, který byl nejdůležitějším soutěžícím, protože je zbrusu nový, neměl problém, byť jeho větší váha byla docela znát. Cestou dolů nicméně panovaly největší obavy z převrácení u Land Cruiseru a u třídy G, protože mají nejvýš těžiště. Podvozek Dusteru se jednou potkal se zemí, ovšem nic se mu nestalo, a Wrangler tuhle překážku zdolal, jako by tam vůbec nebyla.
Druhý test sestával z pomalého přejezdu velkých kamenů. V takové chvíli potřebujete dobrou křižitelnost náprav a velkou světlou výšku - a právě na té ztroskotal Duster. Jedno z míst znamenalo už příliš velký terénní zlom a Duster jej bez kontaktu nebyl s to překonat. Zbylá auta si s kameny poradila, byť to u Land Cruiseru a Discovery nebylo úplně jednoznačné a průjezd jim trval docela dlouho. Třída G neměla kvůli velké světlé výšce a krátkým převisům problém a stejně dobrý, ne-li lepší byl Wrangler. Isuzu zase pomohly velké pneumatiky.
Třetí test měl spočívat ve vytažení zapadnutého auta z bláta a k cílenému zapadnutí měl být použit ten soutěžící, který vypadl. To byl v tomto případě Duster, jenže lehký rumunský stroj - navzdory zmíněným pneu - ne a ne zapadnout, vždycky se dokázal z bláta vyhrabat vlastními silami, a když skutečně zapadnutý nebyl, žádné z ostatních aut nemělo sebemenší problém ho vytáhnout. Navíc v tomhle testu byly velmi důležité pneumatiky, čemuž se chtěli autoři srovnání vyhnout.
Zmíněná idea tedy mířila ze stolu a ve finálním klání rozhodovaly stopky. Britové vymysleli okruh, kterým bude řidič s jednotlivými auty projíždět tak rychle, jak mu to přijde adekvátní, aby nepoškodil auto, ale aby zároveň zajel co nejlepší čas. Isuzu D-Max vyrazilo jako první a byť bylo nepohodlné, výsledek byl poměrně slušná 1 minuta a 50 vteřin.
Discovery, Land Cruiser ani třída G ho nedokázaly porazit. Sice v nich byla jízda pohodlná, ale nebyla tak rychlá jako v případě drsného pick-upu. Ovšem, to neplatí u Wrangleru - ten má těžiště relativně nízko a podlahu vysoko, což je v tomhle případě nejlepší základ. Okruhem doslova prolétl a s velkým náskokem Isuzu porazil.
Finální pořadí je tedy následující:
1. Jeep Wrangler Unlimited s časem 1:31
2. Isuzu D-Max s časem 1:50
3. Mercedes G 350d s časem 1:58
4. Land Rover Discovery s časem 2:01
5. Toyota Land Cruiser s časem 2:07
6. Dacia Duster, která jako jediná kvůli oněm kamenům nemohla okruh zvládnout celý.
Pro Duster to nemusí být pěkná vizitka, je ale třeba si uvědomit, v jakých cenových relacích se pohybují konkurenti. A ona schopnost nezapadnout tam, kde se to ostatním „dařilo”, je pro Dacii alespoň malé vítězství.
Pochopitelně, v podobném testu zvítězí vždy to auto, kterému je zvolený terén nejbližší, ale o to tu jde - tento už byl docela náročný a nejlépe jej zvládala auta, která pro něj byla stvořen a má pro něj též nejlépe uzpůsobené pneumatiky. Chcete-li zkrátka nejlepší SUV či off-road do terénu, Jeep Wrangler a Mercedes G jsou stále skvělou volbou. Terénu hodně uzpůsobený pick-up od Isuzu se mezi nimi také neztrácí a ani moderní SUV od Land Roveru nedopadlo zle. Od Land Cruiseru by možná někdo čekal více, ale aspoň testem projel - Duster nikoli. Také ale celý stojí tolik, co pár příplatkových prvků pro většinu zmíněných soků...






















Wrangler vznikl pro terén, a tak je i v terénu nejlepší. Pro Dacii Duster byla tato zkouška příliš náročná
Zdroj: [https://www.youtube.com/channel/UCIMzhx509wEXMuGkTK-kD9Q Autocar@Youtube]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Rozlučka Toyoty s její jedinou manuální šestiválcovou mašinou je absurdně drahá, nemravně využívá současného dění
21.3.2025Další kontroverzní kreace Mansory dráždí oči i žaludek, její jméno dává nepokrytě najevo, komu „podkuřuje”
21.3.2025VW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
21.3.2025Bývalý technik NASA rozjel Autopilot Tesly a další systém proti zdi pomalované obrazem okolí, podívejte se na výsledek
21.3.2025Max Verstappen prodává svůj soukromý tryskáč, i interiér si nechal kompletně předělat do „svých” barev
21.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva