Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Krize Tesly se prohlubuje, objevily se další problémy. Je elektrická pohádka u konce?
3.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Navenek úspěšná firma se dostala do situace, kdy už musí přesvědčit o své životaschopnosti. Posledními kroky ale přesvědčuje spíše o opaku.
Docela by nás zajímalo, co se nyní odehrává v sídle automobilky Tesla. V posledních dnech prochází jednou z nejvážnější krizí za dobu své existence. Hodnota jejích akcií výrazně klesla již minulý týden, a to opakovaně. Ani nyní to nevypadá, že by se pád měl zastavit - akcie firmy šly včera o dalších 5 procent dolů a s hodnotou 252,48 dolaru za akcii jsou na hony vzdáleny číslům jako 354,31 dolaru, která u jejich ceny svítila ještě na začátku letošního roku.
Propad je reakcí na řetězec negativních události, které něž patří snížení hodnocení od ratingových agentur, blížící se splatnost starších dluhopisů Tesly a hlavně stále odsouvané splnění cílů při náběhu výroby Modelu 3 spojené s otazníky nad tím, kolik lidí má o tohle auto vůbec ještě zájem.
Bez ohledu na to firma stále zdaleka nedosahuje ani cíle vyrábět 2 500 exemplářů Modelu 3 do konce března, který byl už několikrát změněn. Šéf firmy Elon Musk nepřímo potvrdil kritický stav, když přiznal osobní převzetí dohledu nad produkcí elektrického sedanu. Podle dostupných informací Musk vystřídal v čele viceprezidenta Johna Douglase Fielda, na jehož adresu před ostatními nešetřil chválou. „Moje pozice ředitele společnosti se zaměřuje na kritické body, jakým je teď produkce Modelu 3. Doug, kterého si vážím jako jednoho z nejtalentovanějších vedoucích techniků, se soustředí na vývoj vozidel.“
Plácání po zádech ale nevytáhne automobilku z problémů, které se její šéf snaží zlehčovat. Musk svým zaměstnancům přes e-mail sdělil, že Tesla už se blíží alespoň překročení mety 2 000 vyrobených Modelů 3 týdně. „Pokud dnes půjde vše podle plánu, pohodlně toto číslo během překonáme následujících sedmi dnů,“ hecoval své podřízené Musk. Realita je ale trochu složitější - Musk kalkuluje s produkcí 300 aut denně, pracovní týden v Tesle ale má jen 5 dnů. I pokud tedy firma udrží produkci 300 aut denně, od více jak 2 000 vyrobených vozů za týden bude stále v nedohlednu.
Že realita není tak růžová a Musk svým e-mailem spíše uklidňuje rozbouřené vozy než informuje o reálem stavu věcí, dosvědčuje i průběžně prováděná analýza agentury Bloomberg. Ta se opírá zejména o veřejně dostupné údaje o registrovaných identifikační číslech vyrobených vozidel (VIN) u americké NHTSA a současnou týdenní produkci odhaduje na 1 214 kusů Modelu 3, celkovou sumu od začátku výroby pak na 12 189 kusů vozidel. To jistě není daleko o 300 kusů denně a 1 500 za týden, je to ale pořád hodně daleko od toho, kde měla Tesly v tuto dobu být - na 2 500 vyrobených vozech za 5 dnů.
Na nesrovnalosti akcie Tesly opět zareagovaly poklesem, přesto někteří finančníci věří v její další životaschopnost. „Jsme rádi, že společnost míří k dodávkám za první čtvrtletí, protože jsme přesvědčeni, že nálada je příliš negativní a myslíme si, že Tesla může překonat nízké očekávání,“ napsal analytik Ben Kallo. Proti jeho názoru vystupují výše popsané faktory a situaci nevylepšují ani smrtelná nehoda Modelu X řízená Autopilotem a nově také svolávací akce Modelu S na vadné šrouby řízení, která se týká asi 123 tisíc aut.
Naléhavá situace, zdá se, netrápí vždy pozitivního ředitele, který na Apríla žertoval o bankrotu automobilky. Vzhledem k situaci to byl dost černý humor, navíc se jeho aprílové vtípky mohou stát realitou. Nepodařené období osem stále může mít několik scénářů, z nichž krach firmy je jen jedním z možných. Tesla se nicméně v tuto chvíli dostala do situace, kterou mnozí očekávali - rozhoduje se o tom, zda se pro ní Model 3 stane spásou, nebo ji stáhne ke dnu. Rozluštění této tajenky se zřejmě nedočkáme během pár dnů, jsme mu ale blíže než kdy dříve...




Realistické odhady produkce Modelu 3 pomocí registrovaných VIN kódů neodpovídají odhadu Elona Muska. Výroba nedosahuje ani několikrát aktualizovaných cílů a také proto hodnota společnosti stále klesá
Model 3 v tuto chvíli Tesle spíše láme vaz. Kdyby zůstala u malosériové výroby Modelů S a X, dnešní problémy by neměla, ani ty by jí k přežití nestačily
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ferrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
před 11 hodinamiRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ai Ogura diskvalifikován včera 14:49
- Triumph Tiger Sport 800: sportovně cestovní nebo cestovně sportovní? včera 09:07
- Bratři Marquezové dominovali neděli v Argentině 16.3.2025
- Dixon suverenním vítězem, Salač havaroval 16.3.2025
- Moto3 Piqueras vítězem, Rueda lídrem 16.3.2025
Nejnovější články
Němci vyzkoušeli líbivé laciné SUV Peugeotu jako ojetinu. Boduje hlavně motorem, s jakým už se nové neprodává
před 2 hodinamiFerrari má poprvé po letech problémy s prodejem, o až ošklivý nový model není zájem. A nejen o něj, říká automobilový guru
před 4 hodinamiNissan může vrátit do nabídky auto, po kterém na přelomu milénia Češi toužili, bere to ale znovu za špatný konec
před 5 hodinamiAni nové čínské řešení dobíjení elektromobilů se zdaleka nevyrovná tankování spalovacích aut, tady zas někdo neumí počítat
před 7 hodinamiŠéf Seatu jako drsňák nejen vypadá. Přes tlak říká, že do roku 2030 nenabídne ani elektromobil, nedá se na nich vydělat
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.18. 16:16 - řidičBOB
- Jak postupovat, pokud protijedoucí vozidla odbočují vlevo 03.18. 08:44 - petr_riha
- Onboard videa 03.17. 18:30 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 08:50 - HondaMan
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB