Koronavirus udělal z Ruska automobilovou velmoc, kterou nikdy dříve nebylo

Co někomu škodí, může jinému pomáhat. A byť zrovna s koronavirem a restrikcím přijatým proti jeho šíření to podle nás ve výsledku nevyhraje nikdo, Rusko se díky nim v březnu vyhouplo mezi největší automobilové trhy Evropy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Koronavirus udělal z Ruska automobilovou velmoc, kterou nikdy dříve nebylo

15.4.2020 | Petr Prokopec

Koronavirus udělal z Ruska automobilovou velmoc, kterou nikdy dříve nebylo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Co někomu škodí, může jinému pomáhat. A byť zrovna s koronavirem a restrikcím přijatým proti jeho šíření to podle nás ve výsledku nevyhraje nikdo, Rusko se díky nim v březnu vyhouplo mezi největší automobilové trhy Evropy.

Březen byl prvním měsícem, kdy prakticky celá Evropa přišla do kontaktu s novým koronavirem. Kvůli tomu většina států přistoupila k rozličným omezením, která velmi době známe i od nás. Tato opatření jistě napomohla minimálně zpomalit další šíření pandemie, zároveň však do značné míry zdecimovala ekonomiku. Automobilový průmysl byl zasažen nemalou měrou, pročež se prodeje v jednotlivých zemích začaly razantně propadat.

Je přitom nutné dodat, že pokles registrací přímo ovlivňuje datum, kdy byly ony restrikce zavedeny a v jaké míře. Stejně tak jsou nicméně podstatné rovněž informace, které se na veřejnost postupně dostávaly. V takovém Rusku se totiž lidé mohli svobodně pohybovat až pomalu do posledních březnových dní. Zároveň se ale zdálo, že pro místní ekonomiku bude nastalý vývoj pohromou, z níž se Rusko hned tak nevzpamatuje.

Došlo tedy ke kroku, o kterém nejspíše delší dobu nebudeme mluvit, a to k růstu prodeje nových aut. Meziročně byl vzestup 22,7procentní, což konkrétně představuje 160 tisíc zaregistrovaných vozů. Toto číslo je přitom nadmíru důležité, neboť umožnilo Rusku, aby se zařadilo mezi největší trhy starého kontinentu. Ani tak velká země obvykle nefiguruje mezi první pětkou evropských odbytišť, v březnu se ale dostala ještě citelně výš - nepřekonala pouze Itálii, kde je automobilová branže aktuálně v troskách, ale rovněž Francii a Španělsko a stala se číslem tři na žebříčku automobilových velmocí starého kontinentu.

Lze pak už jen dodat, že na druhém místě najdeme Německo a první příčku opanovala Velká Británie. Ani prodeje na tomto trhu ale neodkazují na pozitivní vývoj, místo toho došlo meziročně na 44,4procentní pád. Ten je největším od globální ekonomické krize v roce 2009, což jen dokládá vážnost celé situace. Zvláště když se očekává, že s březnem není spojen největší pokles, ten lze čekat až tento měsíc.

Ve finále pak jen zmíníme, že Rusko na třetí příčce nahradilo zmíněnou Itálii, kde celkové prodeje v březnu klesly o 85,4 procenta na pouhých 28 326 aut. Ještě v únoru se zde přitom prodalo takřka 163 tisíc aut, dříve pak registrace pravidelně šplhaly přes dvě stě tisíc vozů. Něco podobného ovšem má čekat i Rusko, dle analytiků mají totiž dubnové prodeje padnout až o 90 %. Na konkrétní výsledky si ale počkejme.

Největší automobilové trhy v Evropě v březnu 2020

1. Velká Británie - 254 684 aut (-44,4 %)
2. Německo - 215 199 aut (-37,7 %)
3. Rusko - 160 640 aut (+22,7 %)
4. Francie - 62 668 aut (-72,2 %)
5. Španělsko - 37 644 aut (-69,3 %)


Koronavirus udělal z Ruska automobilovou velmoc, kterou nikdy dříve nebylo - 1 - Lada prodeje 03-2020 01Koronavirus udělal z Ruska automobilovou velmoc, kterou nikdy dříve nebylo - 2 - Lada prodeje 03-2020 02Koronavirus udělal z Ruska automobilovou velmoc, kterou nikdy dříve nebylo - 3 - Lada prodeje 03-2020 03
Ruský trh šel v březnu výrazně nahoru, na duben je však předpovídán ještě drastičtější pád. Tomu mají lépe čelit domácí značky jako Lada

Zdroj: Auto.Mail.ru

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.