Koncern VW má zrušit na 40 modelů, nabídka Škody už redukcí prošla

Německý koncern výrazně zredukuje současné portfolio nabízených modelů všech značek. Jeho prodeje v Evropě a Číně pak míří vzhůru, jinde nikoli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Koncern VW má zrušit na 40 modelů, nabídka Škody už redukcí prošla

20.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Koncern VW má zrušit na 40 modelů, nabídka Škody už redukcí prošla

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Německý koncern výrazně zredukuje současné portfolio nabízených modelů všech značek. Jeho prodeje v Evropě a Číně pak míří vzhůru, jinde nikoli.

Na sklonku uplynulého týdne šéf koncernu VW Matthias Müller představil novou strategii skupiny, která má určovat směřování společnosti až do roku 2025. Během této doby přitom máme očekávat zejména razantní šetření, jenž má doprovázet nemalá expanze na poli elektromobilů a hybridů. Ty přitom dle německého listu Handelsblatt dorazí na úkor řady běžných modelů, neboť Volkswagen si hodlá pořádně zamést nejen před vlastním prahem, ale také v nabídce Audi, Škody či Seatu.

V brzké době by tak měla být ukončena výroba přibližně 40 modelů z celkových cca 340, je ovšem otázkou, co je v tomto kontextu míněno slovem „model”. Když jsme se loni pokoušeli dopočítat, kolik koncern VW nabízí modelů aut, došli jsme k číslu ani ne polovičnímu, a to jsme za specifický model měli i rozličné karosářské či sportovní verze. Pravda, od té doby vozů v nabídce téměř všech značek přibylo a pravda, tehdy jsme hovořili jen o Evropě - přesto bychom se ani při snaze dopočítat (tímto velkorysým způsobem) celkového počtu modelů skupiny VW nabízených po celém světě čísla 340 zřejmě nedobrali, a to ani kdybychom zahrnuli motocykly a nákladní vozy.

Zejména značka VW nabízí spoustu u nás nepříliš známých aut v Číně, Brazílii nebo v Jižní Africe, jenže Audi, Bentley, Bugatti, Ducati, Lamborghini, Porsche, Seat, Škoda a potažmo Man i Scania nabízí po celém světě víceméně totéž a specifika jsou spíše výjimečná (např. indická Škoda Rapid, prodloužená Audi v Číně apod.). Ať už se ale na slovo „model” podíváme jakkoli, nabídka VW skutečně zredukována bude.

Konkrétní číslo oficiální cestou ovšem nezaznělo. Mluvčí koncernu v tomto ohledu pouze dodává, že „rozhodnutí o tom, kolik vozů se dočká definitivního konce, ještě nebylo učiněno“. Stejně tak nevíme, kterých modelů se konkrétně dotkne, je ale zcela nepochybné, že půjde o modely okrajové a neúspěšné.

V této souvislosti je zejména v našich zeměpisných šířkách skloňováno jméno Škody a že se škrty mohou dotknout i její nabídky. Tady ale máme pocit, že jde o mnoho povyku pro nic - zásadní škrt v jejím případě proběhl loni v prosinci, kdy koncern rozhodl o úplném konci modelu Roomster, ač už byl jinak zcela hotový a mohli jsme jej vidět i na fotkách. Ze zbytku nabídky není u Škody co škrtat, v Evropě rozhodně ne - Fabia, Rapid, Octavia i Superb se prodávají skvěle, Yeti solidně a v době všeobecné obliby SUV o něj škodovka těžko přijde. Kodiaq je hotový, na startu své kariéry a ač třeba Citigo u nás prodejní rekordy zrovna neláme, na některých trzích je zejména z daňových důvodů velmi oblíbený a jeho existence vzhledem k míře podobnosti s VW up! a Seatem Mii skoro nic nestojí.

Konkrétní podrobnosti by měly zaznít v listopadu, očekávejme ale, že půjde spíše o některé karosářské nebo motorické verze či notoricky problematické typy, nic jiného. U zbytku nabídky nemá VW racionální důvod zbavovat se čehokoli, co mu přináší peníze.

Než se dočkáme definitivního rozuzlení, podíváme se na prodeje koncernu, které v květnu meziročně stouply, a to o 1,6 procenta na 871 500 exemplářů. Celkově tak VW Group letos dodal zákazníkům již 4,233 milionu nových aut, což představuje 0,6procentní meziroční růst. Dosaženo ho bylo zejména díky lepším registracím v Evropě a Číně, na jihu i severu Ameriky a také v Rusku má ovšem koncern problémy. Mimo USA však pokles reflektuje posun samotného trhu.

Ve Spojených státech je pak zjevné, že VW Group i nadále klesá především kvůli potížím Volkswagenu. Celkově zde totiž bylo v květnu prodáno 52 300 vozů, tedy o 9,5 procenta a 5 500 kusů méně. Samotná mateřská automobilka si ovšem pohoršila o 17,2 procenta a rovných šest tisíc exemplářů. Situaci tak nakonec v USA zachraňuje hlavně Audi, které je v květnu globálně o 6,7 % lepší než loni.

Kromě značky se čtyřmi kruhy ve znaku se koncern dočkal také růstu Škody (+4,5 %), Seatu (+0,2 %), užitkových vozidel (+8,8 %) a Scanie (+10,8 %), propad je možná až překvapivě evidován u Porsche (-2 %). Celkové registrace automobilky z Zuffenhausenu od ledna do května jsou ovšem plusové (+4,9 %), pročež se dost možná jedná pouze o dočasný výkyv.

Bližší data zjistíte v níže přiložených tabulkách, pročež my jen dodáme, že situace v zámoří je důsledkem kauzy Dieselgate, která stále není dořešena. Jelikož prodeje Volkswagenu ve Státech klesají soustavně a navíc čím dál tím větší měrou, jeví se zvažovaný příchod Škody na tento trh jako stále reálnější záležitostí. Zda k tomu ale stoprocentně dojde, to zatím mimo automobilku nikdo neví. A možná ani v jejím nitru...


Koncern VW má zrušit na 40 modelů, nabídka Škody už redukcí prošla - 1 - Prodeje VW 5-2016 01Koncern VW má zrušit na 40 modelů, nabídka Škody už redukcí prošla - 2 - Prodeje VW 5-2016 02Koncern VW má zrušit na 40 modelů, nabídka Škody už redukcí prošla - 3 - Prodeje VW 5-2016 03
Celkové prodeje VW Group rostou, samotný Volkswagen si ovšem v květnu pohoršil

Koncern VW má zrušit na 40 modelů, nabídka Škody už redukcí prošla - 4 - Skoda Roomster II 2016 spy 01Koncern VW má zrušit na 40 modelů, nabídka Škody už redukcí prošla - 5 - Skoda Roomster II 2016 spy 02Koncern VW má zrušit na 40 modelů, nabídka Škody už redukcí prošla - 6 - Skoda Roomster II 2016 spy 03Koncern VW má zrušit na 40 modelů, nabídka Škody už redukcí prošla - 7 - Skoda Roomster II 2016 spy dalsi interier 01Koncern VW má zrušit na 40 modelů, nabídka Škody už redukcí prošla - 8 - Skoda Roomster II 2016 spy dalsi interier 02
Nabídka Škody přišla i v důsledku kauzy Dieselgate o MPV Roomster, další podstatné úbytky není možné očekávat

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.