Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kompenzaci VW za Dieselgate přijalo už 260 tisíc lidí, emise srazí nový katalyzátor
12.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Více než polovina amerických majitelů přijalo odškodnění VW za lži okolo emisí NOx motorů TDI. Dostat do latě je má nový katalyzátor.
Na sklonku minulého týdne jsme naznačili, že kauza Dieselgate sice má jasné řešení na evropském kontinentu, nicméně v Americe německý koncern poněkud tápe. Volkswagen se tam zatím dočkal jen žaloby ministerstva spravedlnosti, které za porušení ochrany životního prostředí může žádat až 48 miliard dolarů (cca 1,187 bilionu korun). Podle analytiků by přiznaná částka nakonec měla být podstatně nižší, přičemž k samotnému procesu ani nemusí dojít a případ bude vyřešen mimosoudně. Vše samozřejmě závisí na dalších krocích VW Group.
Šéf koncernu Matthias Müller se proto již minulý týden sešel se zástupci organizace CARB a na zítřek má naplánováno jednání s Ginou McCarthy, šéfkou agentury EPA. Diskuze by přitom měla být spíše politického než technického rázu, nicméně i tak by Müller se svými kolegy měly Gině McCarthy předložit nástin řešení pro dříve prodaná a aférou dotčená auta Volkswagenu. Klíčem k řešení přitom má být nový katalyzátor, který je ve fázi příprav a který by měl až čtyřicetkrát překračovanou míru emisí NOx srazit na legislativou vyžadovanou úroveň.
Bližší podrobnosti o tomto řešení zatím nejsou známy, pročež nechceme ani předvídat, zda mezi oběma stranami dojde k dohodě. Pokud se tak ovšem stane, pak Volkswagenu spadne z krku opravdu velký balvan. Aktuálně se totiž kauza Dieselgate víceméně vrací tam, kde má i kořeny, tedy do Ameriky. I proto má Müller naplánovány schůzky s řadou dalších lidí, jejichž jména však nebyla konkretizována. Mimo to je šéf VW Group ochoten předstoupit i před kongres, pokud o to bude požádán.
Tahanice s úřady jsou ale v tuto chvíli tím největším oříškem, který Volkswagen musí v USA ještě rozlousknout. Pro něj pozitivním směrem postupuje vyrovnání se se stávajícími majiteli. Šéf amerického zastoupení značky Michael Horn totiž uvedl, že nabídnutou finanční kompenzaci přijalo už přes 260 tisíc majitelů, tedy více než polovina vlastníků vozů osazených inkriminovaným dieselem TDI EA 189. Volkswagen navíc již 130 000 těchto balíčků proplatil.
Německá automobilka navíc oznámila, že stejnými benefity - tedy předplacenou kartou Visa ve výši 500 USD (12 500 Kč) a kreditem ve stejné výši u dealerů - budou odměněni také majitelé Volkswagenu Tourareg s motorem 3,0 TDI, který emisní normy překračoval devětkrát. Stejnou pohonnou jednotkou jsou navíc osazeny i vozy Audi A6, A7, A8, Q5 a Q7 či Porsche Cayenne, přičemž mluvčí čtyř kruhů již naznačil, že také jejich vlastníci mohou počítat s obdobnou kompenzací.
Podmínky kompenzace sice nestanoví, že se jejím přijetím majitelé aut vzdávají dalších nároků vůči automobilce, dá se ale předpokládat, že přistoupení na smírné řešení bude přinejmenším od naprosté většiny z nich znamenat přátelské podání ruky. Ač tedy kupříkladu jen za oněch 80 000 vozů osazených třílitry by VW Group mohl vyplatit až 80 milionů dolarů (1,99 mld. Kč), stále jde jen o zlomek sumy, jaká by létala vzduchem během soudních řízení.
Přesto je možné, že VW bude musel část dotčených automobilů odkoupit. V minulém týdnu německá média hovořila o 115 000 vozech, nyní Müller zmínil, že ve hře je „jen” 103 tisíc vozů. Nicméně odkup je až poslední variantou, v mezičase musí Volkswagen přijít se všemi možnými - a hlavně levnějšími - řešeními. Zda ale kupříkladu ona implementace nového katalyzátoru mezi ně bude patřit a jejich majitelům vyhovovat, to je prozatím sporné. Nicméně stále se o takové možnosti mluví jen v rámci Ameriky, nikoliv Evropy. Na Starém kontinentu ale německá automobilka zůstane nejspíše neoblomná a maximálně přijde s jistou formou kompenzace v podobě některých služeb autorizovaných servisů zdarma.
I závěrem pak zůstaneme v Americe, kde Volkswagen každých 14 dnů provádí průzkum u minimálně tisícovky svých zákazníků, aby zjistil, jak reagují na vývoj celé kauzy. Michael Horn pak dodává, že souhlas s rozšířením kompenzačního balíčku na třílitrové motory přišel od německého vedení za pouhé dva týdny, zatímco pod nadvládou bývalého šéfa Dr. Martina Winterkorna by na daný krok bylo potřeba zhruba půl roku.
Nová firemní struktura tak začíná nést své ovoce, což Horn deklaruje i tím, že má telefonní číslo přímo na Müllera. S jeho předchůdcem ale prý nikdy v tak blízkém styku nebyl, pročež nemohly být žádné záležitosti řešeny dostatečně rychle. Zdá se tedy, že časem by koncern Volkswagen mohl skutečně být znovu při plné síle, jak jeho nový šéf nedávno přislíbil. Budoucí vývoj ale ukáže jen budoucnost sama...
Nový šéf koncernu VW Group Matthias Müller je poprvé ve své funkci v Americe, kde má naplánován rušný program. Kromě autosalonu v Detroitu se totiž účastní i jednání se zástupci CARB, EPA a dalších agentur
Zdroje: Reuters, Süddeutsche Zeitung
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024 - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
včera - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
včera - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
včera
Živá témata na fóru
- 532 / 5.000 Vybíráte to správné vozidlo Tatra do těžkého terénu? 12.27. 03:36 - tacticmolt
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien