Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kompenzace za Dieselgate v Evropě definitivně nebude, VW by položila
5.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pokud by německý koncern aplikoval Evropě stejný postup jako v USA, přišel by na buben. A donutit jej k tomu podle všeho nelze.
Zanedlouho tomu bude rok, co zámořská organizace pro ochranu životního prostředí EPA vytáhla na světlo světa kauzu Dieselgate. Ta se stala největším skandálem v historii koncernu VW Group a možná i celé historii automobilismu, který pro firmu mohl být i likvidační. Nedávné skutečnosti ale naznačily, že tak dalekosáhlé důsledky mít nebude. Volkswagen totiž dosáhl dohody s americkými regulátory, díky čemuž jej tamní část kauzy vyjde na 14,7 miliardy dolarů (cca 361,34 mld. Kč).
To je pro běžného smrtelníka nepředstavitelně obrovská suma peněz, pro aktuálně největší automobilový koncern světa jde ale o peníze, které dokáže dát dohromady. Do této sumy jsou navíc započítány opravdu veškeré myslitelné náklady, včetně investice do fondu na ochranu životního prostředí a na vývoj „bezemisních“ vozů. Volkswagen se v rámci této dohody také zavázal vykoupit zpět všech zhruba 482 tisíc aut osazených dieselem TDI EA 189 s tzv. odpojovacím zařízením a odškodnit musí i majitele, pakliže o to či ono tedy budou stát. O výši částek bude rozhodovat poměrně komplikovaný mechanismus, který jsme též do detailu popsali.
Zrovna tato část dohody je trnem v oku evropským politikům, kteří pro motoristy ze Starého kontinentu požadují stejnou kompenzaci. Komisařka Evropské unie Elzbieta Bienkowska v tomto směru dokonce uvedla, že by nebylo fér, kdyby se Volkswagen choval ke zdejším zákazníkům jinak než k těm americkým jen proto, že zde existuje odlišný, tedy rozumějte benevolentnější, systém týkající se emisí.
Na tento fakt ovšem nezapomíná šéf koncernu Matthias Müller, který se tento týden sešel s Bienkowskou v Bruselu. Při té příležitosti jí přitom vysvětlil, že „ve Spojených státech jsou limity přísnější, což dělá modifikace (motorů) mnohem komplikovanějšími. A zpětný výkup aut je (ze strany zákazníků) dobrovolný, což by kupříkladu v takovém Německu možné nebylo.“
Tím Müller jen narážel na zákony, které by zřejmě Volkswagenu přikázaly povinný výkup všech inkriminovaných vozů. To by již v rámci německého trhu mohlo být likvidační, stejně jako by pro koncern byla neúnosná kompenzace ve stejné míře jako ve Státech. „Nemusíte být matematikem, abyste si uvědomili, že tak vysoké sumy by přesáhly možnosti VW.“
Přestože tedy na Volkswagen tlačí více politiků než jen Bienkowska, evropští zákazníci se kompenzace definitivně nedočkají. Zčásti i proto, že Volkswagen věří, že na Starém kontinentu žádná pravidla neporušil. V tom mu dávají zapravdu kauzy jiných značek, ve kterých jde taktéž o jistou formu odpojovacího zařízení. To ale v případě takového Opelu prý primárně slouží k ochraně motoru, pročež je legální.
Německá automobilka má sice své tvrzení podložit důkazy, nicméně ty si nejspíše obstará velmi snadno. Dá se tedy předpokládat, že kdyby došlo k odhalení „chytrého“ softwaru v Evropě, Volkswagen by namísto přiznání použil podobnou mlžící taktiku a nikdo by neřekl ani slovo. Na tento fakt ale politici evidentně raději zapomněli a místo toho nyní raději honí politické body...
Šéf koncernu VW Group Matthias Müller potvrdil, že Evropané mohou na kompenzace v americkém měřítku zapomenout
Zdroje: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 7 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejčtenější články
- Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024 - Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024 - Vrcholné elektrické Mercedesy ztrácí na ceně tak moc a tak rychle, že se po chvíli prodávají levněji než tuctové nové Tesly Y
2.10.2024
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- vyber motorky 11.01. 17:02 - jerry
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB