Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik výkonu zbylo mocnému 8,0 V10 v zanedbaném Viperu za 400 tisíc Kč?
8.1.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zachovalý Viper jakékoli generace a roku výroby stojí v Evropě alespoň 1 milion Kč. Tento stál 250 tisíc a dalších 150 spolkly opravy. Co z něj zbylo?
Dodge Viper je legenda, dnes stále ještě živoucí. Čemu všemu za to vděčí, jsme detailně probírali loni a pokud jste náš článek četli, víte, že nejde jen o jeho extrémní motor či všemožné svéráznosti, které mu dávají jedinečný charakter. Byl a je to i velmi rychlý vůz, který dnes v provedení ACR umí porážet i hypersporty „Svaté trojice”. To všechno je krásné, podobný kultovní statut se ale stará minimálně o jednu nepříjemnost - vytrvalý růst cen.
I u nás šlo kdysi koupit Vipery za méně, dnes v inzerci najdete nejlevnější kus z roku 1996 za asi 920 tisíc Kč, shodou okolností stojí v ČR. To je ale spíše extrém, průměrná cena i takto starých aut je výše a pokud si usmyslíte, že toužíte třeba po verzi GTS, bez 1,5 milionu Kč skoro nemá smysl začít hledat. A v USA je situace podobná - slušný kus přijde na 40 a více tisíc USD, což je též přes milion. A je opravdu celkem jedno, o jakou generaci a provedení se jedná, jakmile jde o hezký kus, cena je vysoko.
Pokud tedy po tomto autě zatoužíte a nemáte po ruce podobné peníze (nehledě na to, že živit tohle auto nebude úplně levné - už ta spotřeba), můžete si o něm nechat leda zdát. A nebo ne? Ne nutně - podobně, jako se lze k supersportu dostat levněji opravou bouračky, lze se k němu dostat za méně i koupí hodně ošuntělého kusu.
To je či spíše byl i případ vozu, který vidíte na fotkách. Pořídil si ho kamarád nám dobře známého Roba Ferrettiho a právě Rob se rozhodl zdokumentovat jeho návrat... blíže k hvězdám, řekněme. Onen kamarád se jmenuje Vinny Russo a vybral si v inzerci Viper RT/10 z druhé fáze existence první generace tohoto stroje z roku 2001. Stál pouhých 10 000 dolarů, dnešním kursem tedy něco přes 250 tisíc Kč, na Viper velmi malé peníze. Mělo to ale své důvody a nebyla mezi nimi kilometráž, vůz měl v době pořízení najeto necelých 52 tisíc km. Auto bylo od pohledu ošuntělé, mělo např. na některých místech extrémně poškrábaný lak, jinde dost poškozený, na dalších zcela chybějící. Ani interiér nebyl dvakrát fit a především - motor nepracoval, jak měl, běžel jen na 7 válců.
Důvody toho všeho nebyly jasně známé, Vinny se ale rozhodl jít do rizika. To představoval hlavně onen motor, úplný skok po hlavě do vody to ale přece jen nebyl. Podle rad zkušenějších je osmilitr tohoto stroje velmi odolným kusem „železa” a pokud se na něm pokazí něco, co vede k běhu na méně než 10 válců, je to obvykle hlava. A tu zase není tak drahé koupit použitou - ceny se pohybují do 40 tisíc Kč.
Jak ale říká Rob, jsou tu tři oblasti, v nichž byl tento Viper zanedbáván jeho prvním majitelem a které bylo třeba dát dokupy - exteriér, interiér a mechanika. Pochopitelně, podobné auto nezačnete opravovat tím, že ho přeleštíte, takže bylo nutné opravit jeho techniku.
V případě motoru byl skutečně problém s hlavou, kterou stačilo vyměnit za jinou, „zdravou”. Pokud si všimnete místa s chybějícím lakem na prahu dveří, bylo to způsobeno přehříváním výfuku vedeným v něm - skoro s podivem, že auto neshořelo celé. Byl tu poničený katalyzátor, tak šel ven, nahradila ho (na obou stranách) jen trubka, což pomohlo zvuku a mohlo i výkonu. Motor opravili u Hennesseyho, kde autu dopřáli také nové brzdy Baer a majitel přidal i kola z druhé generace Zmije.
Interiér, jakkoli se na původních fotkách zdá být zničený, nakonec nebyl v tak špatném stavu. Většinu problémů vyřešilo jen (relativně nákladné) čištění za 300 USD, tedy skoro 8 000 Kč a jediný opravdu poničený díl, madlo ruční brzdy, zatím zůstal kde je. Exteriér si pak zatím vysloužil jen přeleštění - chybějící, otrhaný či poškrábaný lak bude potřebovat přelakování, na které zatím nedošlo.
Co je ale podstatné, tohle auto jede jako Viper, v tomto směru už mu nechybí nic. Dostat jej do technicky bezchybného stavu přitom stálo i s pořizovací cenou pouze 16 000 dolarů, tedy něco přes 400 tisíc Kč. Pochopitelně, je v tom dost práce majitele, ale ten není vyloženě tím kutilem, který by si udělal všechno sám - viz oprava motoru a výměna brzd u Henneysseyho. Majitel předpokládá, že dostat auto do perfektního stavu i po vizuální stránce pak přijde i s jeho pořízením na nějakých 22 000 USD, asi 560 tisíc Kč. To je pořád skoro polovina, co by takové auto stálo v perfektním stavu rovnou. A je otázkou, jak perfektní by nakonec byl...
Největším problémem tohoto auta ale byl motor, který se zasloužil o jeho nízkou cenu. Je tedy po opravě skutečně fit a pokud, kolik výkonu dává takové monstrum po 15 letech existence? To bylo změřeno na „brzdě” a výsledky jsou překvapivě pozitivní - při třech měřeních se pohyboval mezi 417 a 421 hp, 423 a 427 koňmi (PS) na kolech. To je opravdu hodně slušný výsledek, uvážíme-li, že jako nové mělo toto auto mít 456 koní na klice.
Budeme-li kalkulovat s obvyklou, 15% ztrátou v převodovém ústrojí, jsme i u takto starého auta blízko 500koňové hranice. Pochopitelně, zmizely katalyzátory, což výkonu nejspíše prospělo, i tak je ale vidět, že osmilitrová líheň zmijího hadu tady nepozbyla nic ze své zlověstnosti a její desetiválec je skutečně stroj, od něhož lze i po letech očekávat vysoký výkon.
Podívejte se sami na ono auto i výsledky z brzdy, prozradí ještě více. My se k němu jistě rádi znovu vrátíme, až bude dokonale fit i po vzhledové stránce. Pak zřejmě budeme moci jen žasnout, k jak úchvatnému autu se dá dostat za cenu lépe naspecifikovaného kompaktu...
Takto auto vypadalo po koupi za v přepočtu asi 250 tisíc Kč
Problém byl hlavně motor a jeden z výfuků
Takto vypadá dnes, spíše po pouze základní vizuální „čistce”
Technika je ale znovu fit - brzdy Baer jsou prý lepší než tovární, výfuk opravený a výkon motoru s novou hlavou je opravdu vysoký
Zdroj: superspeedersRob@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 6 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 8 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 9 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 11 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch