Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se
19.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Většina automobilek je v posledních letech zisková, každé se ale daří jinak. Peníze vydělané na jedno prodané auto odhalí ohromující rozdíly.
Nezřídka se hovoří o prodeji a o celkových tržbách, příp. zisku automobilek. To jsou jistě důležitá čísla, nejen když se jedna automobilka přetahuje s druhou o pozici světové jedničky, ale zejména pro vedení firem a jejich investory. Automobilka je podnik jako každý jiný, takže pokud to není Tesla, která už léta prodělává miliardy každý kvartál, musí generovat zisk, aby dlouhodobě přežila.
To jsou ovšem čísla zajímavá spíše pro ekonomy, pro běžného smrtelníka bude zajímavější sledovat, jaký zisk má automobilka z jednoho prodaného vozu. Není tajemstvím, že větší zisky jsou z příplatků než ze samotného auta, snad i proto také nacházíme v nabídce různé pakety výbav, které jsou pro zákazníka na první pohled lákavé. Tím spíš, když je nazvete na způsob „Akční paket”.
Dnes před sebou máme čísla, která ukazují automobilové značky a koncerny s nejvyšším průměrným ziskem na jedno prodané auto a také průměrnou marži té značky v procentech. Pocházejí z Centra pro automobilový výzkum (CAR) na Univerzitě v Duisburgu-Essenu a nemáme kompletní přehled pro všechny značky, ale je jich tu dost na to, abychom si udělali dosti ucelený obrázek. Ty nejvýznamnější evropské tu najdete bezpečně.
Čísla průměrného zisku i marže jsou počítána jen z prodeje aut, nejsou zahrnuty žádné pokuty, dodávky náhradních dílů, kapitálové výnosy či nic podobného, hodnoty níže platí jen pro prodej automobilů. A výsledky jsou vskutku zajímavé - v rámci značek je na tom Volkswagen docela bídně, se ziskem něco málo přes 10 tisíc Kč na jedno prodané auto si moc vyskakovat nemůže. Na druhou stranu, oněch aut prodá opravdu spoustu. A Volkswagen není jen značka - coby koncern sdružuje také Škodu, Audi a Porsche, které jsou na tom významně lépe. Porsche dál platí za továrnu na peníze, když na jednom autě vydělá přes 420 tisíc Kč a přitom jich prodává statistíce ročně.
Z tabulky také jasně vyplyne, proč Ferrari tak upěnlivě bojuje o zachování převisu poptávky nad nabídkou, díky níž si také může účtovat ohromující ceny za příplatkovou výbavu. Výsledkem je, že Ferrari jediném prodaném autě vydělá v průměru přes 1,5 milionu Kč a má také největší marži - 18 %. Naopak Fiatu se tak moc nedaří, pořád je však lepší než Seat a Opel. Kompletní přehled vám dopřeje následující tabulka.
Průměrný zisk a marže jednotlivých značek na každé prodané auto

Většina značek dnes ale není samostatná, spadají do rozličných koncernů. Pokud se na stejnou věc podíváme optikou těchto konglomerátů, pak na prvním místě skončí Ford optikou absolutních zisků i procentní marží na jednom prodaném autě, byť tady vede o pouhou desetinu procenta před GM. Toyota zase na Ford dotahuje v průměrném zisku na jedno auto. Fiat Chrysler Automobiles na třetím místě vidíme údajně díky značce Chrysler, která aktuálně koncern táhne, a obrovský zisk Ferrari jistě také pomáhá, i když se vozů této značky prodá jen hrstka oproti nabídce FCA pro masy.
Ne nepodobně na tom je koncern Volkswagen, který v průměru od Porsche po Seat na jednom autě získává přes 21 tisíc Kč. Právě u VW AG také vidíme nejvyšší počet vyrobených aut za první pololetí letošního roku, 5,2 milionu kusů. Podle těchto dat má dvousettisícový náskok na Toyotu, a to i přes Dieselgate.
Průměrný zisk a marže jednotlivých koncernů na každé prodané auto
Jestli Volkswagen udrží náskok před Toyotou do konce roku, nevíme. Budeme-li ale brát jen počet vyrobených aut a průměrný zisk z jejich prodejů, nebudou-li započítány náklady třeba na výkup aut postižených onou aférou s podvodným softwarem, klidně to tak může být. Nechme se překvapit, do konce roku ještě zbývá pár měsíců.
Škoda přináší v rámci koncernu VW největší zisky na jedno auto v rámci masových značek
Přímo značce Volkswagen se naopak moc nedaří
Ferrari má zisk na jednom autě s velkým náskokem nejvyšší
Zdroj: UDE-CAR
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda včera 20:57
- Show Marca Marqueze, crash Bagnaii včera 20:28
- V Moto2 první Gonzalez, 18. Salač - a musí do Q1 včera 18:52
- Úvod v Argentině zvládl nejrychleji Marc Marquez včera 16:49
- Ducati Panigale V4 S Carbon: s karbonovými koly včera 08:00
Nejnovější články
Škoda začala odhalovat svou novou vlajkovou loď, bude to další velmi kontroverzní novinka
před 2 hodinamiUž i Němci chápou: „Automobilky kvůli elektromobilům uvízly v katastrofální spirále ztrát.” Uniknout z ní nebude snadné
před 4 hodinamiBMW poprvé ukázalo novou elektrickou řadu 3. Vypadá to, že ji znovu trápí stejný problém jako dnešní pětku
před 5 hodinamiNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 7 hodinamiŠkoda ukáže elektrickou Octavii poprvé už letos, postupná poprava bestselleru začne v srpnu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva