Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik vydělávají automobilky na každém prodaném autě? Podívejte se
19.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Většina automobilek je v posledních letech zisková, každé se ale daří jinak. Peníze vydělané na jedno prodané auto odhalí ohromující rozdíly.
Nezřídka se hovoří o prodeji a o celkových tržbách, příp. zisku automobilek. To jsou jistě důležitá čísla, nejen když se jedna automobilka přetahuje s druhou o pozici světové jedničky, ale zejména pro vedení firem a jejich investory. Automobilka je podnik jako každý jiný, takže pokud to není Tesla, která už léta prodělává miliardy každý kvartál, musí generovat zisk, aby dlouhodobě přežila.
To jsou ovšem čísla zajímavá spíše pro ekonomy, pro běžného smrtelníka bude zajímavější sledovat, jaký zisk má automobilka z jednoho prodaného vozu. Není tajemstvím, že větší zisky jsou z příplatků než ze samotného auta, snad i proto také nacházíme v nabídce různé pakety výbav, které jsou pro zákazníka na první pohled lákavé. Tím spíš, když je nazvete na způsob „Akční paket”.
Dnes před sebou máme čísla, která ukazují automobilové značky a koncerny s nejvyšším průměrným ziskem na jedno prodané auto a také průměrnou marži té značky v procentech. Pocházejí z Centra pro automobilový výzkum (CAR) na Univerzitě v Duisburgu-Essenu a nemáme kompletní přehled pro všechny značky, ale je jich tu dost na to, abychom si udělali dosti ucelený obrázek. Ty nejvýznamnější evropské tu najdete bezpečně.
Čísla průměrného zisku i marže jsou počítána jen z prodeje aut, nejsou zahrnuty žádné pokuty, dodávky náhradních dílů, kapitálové výnosy či nic podobného, hodnoty níže platí jen pro prodej automobilů. A výsledky jsou vskutku zajímavé - v rámci značek je na tom Volkswagen docela bídně, se ziskem něco málo přes 10 tisíc Kč na jedno prodané auto si moc vyskakovat nemůže. Na druhou stranu, oněch aut prodá opravdu spoustu. A Volkswagen není jen značka - coby koncern sdružuje také Škodu, Audi a Porsche, které jsou na tom významně lépe. Porsche dál platí za továrnu na peníze, když na jednom autě vydělá přes 420 tisíc Kč a přitom jich prodává statistíce ročně.
Z tabulky také jasně vyplyne, proč Ferrari tak upěnlivě bojuje o zachování převisu poptávky nad nabídkou, díky níž si také může účtovat ohromující ceny za příplatkovou výbavu. Výsledkem je, že Ferrari jediném prodaném autě vydělá v průměru přes 1,5 milionu Kč a má také největší marži - 18 %. Naopak Fiatu se tak moc nedaří, pořád je však lepší než Seat a Opel. Kompletní přehled vám dopřeje následující tabulka.
Průměrný zisk a marže jednotlivých značek na každé prodané auto
Většina značek dnes ale není samostatná, spadají do rozličných koncernů. Pokud se na stejnou věc podíváme optikou těchto konglomerátů, pak na prvním místě skončí Ford optikou absolutních zisků i procentní marží na jednom prodaném autě, byť tady vede o pouhou desetinu procenta před GM. Toyota zase na Ford dotahuje v průměrném zisku na jedno auto. Fiat Chrysler Automobiles na třetím místě vidíme údajně díky značce Chrysler, která aktuálně koncern táhne, a obrovský zisk Ferrari jistě také pomáhá, i když se vozů této značky prodá jen hrstka oproti nabídce FCA pro masy.
Ne nepodobně na tom je koncern Volkswagen, který v průměru od Porsche po Seat na jednom autě získává přes 21 tisíc Kč. Právě u VW AG také vidíme nejvyšší počet vyrobených aut za první pololetí letošního roku, 5,2 milionu kusů. Podle těchto dat má dvousettisícový náskok na Toyotu, a to i přes Dieselgate.
Průměrný zisk a marže jednotlivých koncernů na každé prodané auto
Jestli Volkswagen udrží náskok před Toyotou do konce roku, nevíme. Budeme-li ale brát jen počet vyrobených aut a průměrný zisk z jejich prodejů, nebudou-li započítány náklady třeba na výkup aut postižených onou aférou s podvodným softwarem, klidně to tak může být. Nechme se překvapit, do konce roku ještě zbývá pár měsíců.
Škoda přináší v rámci koncernu VW největší zisky na jedno auto v rámci masových značek
Přímo značce Volkswagen se naopak moc nedaří
Ferrari má zisk na jednom autě s velkým náskokem nejvyšší
Zdroj: UDE-CAR
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 5 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- „Americký Concorde” vrací na oblohu nadzvukové cestování. Za sebou má první test, při kterém pokořil rychlost zvuku
před 2 hodinami - Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
před 4 hodinami - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 5 hodinami - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 6 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 16:36 - GeneHawkins
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 14:54 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus