Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Klíčový nový Fiat nafocen bez maskování, může firmu znovu udělat a nebo i oddělat
24.2.2020 | Petr Miler
V Evropě kdysi dominantní automobilka dnes balancuje na hranici čtyř procent tržního podílu a prodejně spoléhá v podstatě jen na dvě auta - 9 let starou Pandu a 13 let starý model 500. Toto je nová generace toho druhého.
Příznivce italských aut tyto věty určitě nepotěší, zavírat oči před realitou ale nemá smysl - Fiat v Evropě vyklízí pole. Zatímco ještě v roce 1990 měli Italové na evropském trhu skoro 10procentní podíl a prodávali přes 1,3 milionu aut za rok, dnes takřka paběrkují. Loni s 630 tisíci prodanými vozy sotva přelezli přes 4 procenta tržního podílu a jejich odbyt stál jen na dvou modelech, které mají už pěkných pár pátků hrobníkovu lopatu pod zadkem.
Prvním je Panda, která vypadá, jako ta z roku 2003, ve skutečnosti je to ale druhá novodobá generace z roku 2011. Ani tak žádná novinka, přesto loni oslovila 184 tisíc lidí. Ještě bizarnějším stavebním kamenem odbytu je ale model 500, který se v současné podobě prodává dokonce od roku 2007. Třináctiletý veterán mezi mini je na tom s prodeji podobně a pokud připočteme odbyt „derivátů” 500L a 500X, jsme na více než 300 tisících prodaných autech ročně jen v Evropě. Na tomto zakládat existenci značky? Mamma mia, chce se zvolat.
Kdyby to Fiat ještě takto chvíli táhl dál, neprodá brzy skoro nic, protože z Tipa se hit nestal a cokoli dalšího nestojí za řeč. Italové se ale po 13 letech rozhodli přijít s novou generací pětistovky a nejsou to jen plané sliby - na fotkách níže můžete vůz vidět zřejmě při pořizování prezentačních záběrů bez špetky maskování. Premiéra tedy musí být na spadnutí.
Když se na fotky zadíváte, možná si řeknete, že tohle snad ani není nový model 500, ale jeho asi pětistý facelift, jenže není to pravda. Jde skutečně o nový vůz, který jen dále rozvíjí líbivý design současného provedení, které je hlavně díky němu už přes dekádu v kurzu. Něco takového by mohlo Fiat znovu nakopnout k růstu, neboť model 500 má vzhledem ke stabilní základně kupců obrovský tržní potenciál. Možná se tedy díváme na spásu Fiatu, je tu ovšem jedno velké „ale”.
Mluví se totiž o tom, že má jít o čistě elektrické auto. Odmítáme tomu věřit, neboť zrovna Fiat léta vedl pragmatický Sergio Marchionne, který pro elektrická auta zrovna nehořel. A v případě dosavadní elektrické pětistovky dokonce žádal lidi, aby si ji nekupovali, protože na každém kusu firma tratila skoro 300 tisíc Kč. Od té doby se toho mnoho nezměnilo a elektromobily jsou pro zákazníky dál drahé a pro výrobce stejně ztrátové, Škoda o tom může vyprávět.
Nová pětistovka jako ryzí elektromobil by tedy prodeje Fiatu skoro jistě poslala dále ke dnu, a tak stále odmítáme věřit avizovanému odhodlání Italů vydat se jen touto cestou. Šéf marketingu značky nicméně dříve uvedl, že auto bude něco jako městská Tesla a že navzdory vyšší ceně nemusí pro Italy znamenat ztrátu zákazníků, protože jde o velmi žádaný vůz. Pokud si toto myslí a půjdou skutečně jen elektrickou cestou, pak bůh s nimi.
Pokud nikoli a dočkáme se i verze s konvenčním pohonem nabízejícím cenu a praktičnost očekávanou naprostou většinou klientely, pak se můžeme těšit na novou vlnu zájmu toužící po modernějším pojetím milého městského autíčka, které si ponechá styl opřený o malé fyzické rozměry, kulatá přední světla a spíše obdelníková ta zadní. A také verzi C se sundavací střechou, jak dosvědčují přiložené záběry. Podívejte se na ně, oficiální premiéru bychom čekali v březnu v Ženevě.



Náhrada dávno přestárlého modelu 500 může Fiat spasit a nebo také poslat ke dnu, pokud bude jen elektrická
Zdroj: cochespias@Instagram
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda včera 20:57
- Show Marca Marqueze, crash Bagnaii včera 20:28
- V Moto2 první Gonzalez, 18. Salač - a musí do Q1 včera 18:52
- Úvod v Argentině zvládl nejrychleji Marc Marquez včera 16:49
- Ducati Panigale V4 S Carbon: s karbonovými koly včera 08:00
Nejčtenější články
„Americkej kýbl” likvidující evropskou smetánku aut za šestinovou cenu se objevil v konfigurátoru, i v plné palbě je to terno
14.2.2025Jednání zkrachovala, Honda Nissan nepřevezme. Ten okamžitě rozjel velké propouštění, zavřít může i továrny v Evropě
14.2.2025Ani prodej 30 tisíc nechtěných elektromobilů nezachránil Hertz před obrovskou ztrátou, loni prodělal neskutečných 70 miliard
14.2.2025Majitel vytáhl vzácné Pagani s 800koňovým motorem V12 bez turba na jeden z nejlepších okruhů Formule 1, své řádění natočil z kabiny
14.2.2025Dacia musela zastavit prodej nového Dusteru. Dealeři nesmí lidem dodat ani auta, která už mají na skladě
14.2.2025
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.