Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje
5.11.2018 | Mirek Mazal
V tomto klání by si na novější vůz vsadil málokdo, neboť disponuje motorem s méně jak polovičním objemem a více jak o 100 koní nižším výkonem. Jenže objem a ani maximální výkon nejsou vše.
Patrně jste nepřehlédli, že proti downsizingu motorů pravidelně brojíme. Jde o násilím vynucenou cestu ke snižování papírové spotřeby paliva, která v praxi nepřináší slibované výhody a naopak skýtá řadu nevýhod, od uživatelských až po ty se spolehlivostí. Řeč je ale vždy o extrémním, až násilném downsizingu, který je nepřiměřený charakteru auta. Pokud vozu dáte povedený přeplňovaný motor s objemem, který mu dovolí alespoň trochu dýchat a jde o auto, pro které se z podstaty nehodí, dokáže i takto koncipovaný stroj skoro divy.
Ukazuje to video kolegy Mata Wilsona z CarWow, který rád světu ukazuje, že počet koní pod kapotou automaticky neznamená lepší dynamiku na silnici. Nové srovnání s dvojicí rychlých modelů Audi naznačuje, že ani menší motor s horšími údaji na papíře nemusí zákonitě znamenat nic špatného, pakliže splňuje výše zmíněné.
Jako názorný příklad posloužilo Audi S3 poháněné čtyřválcovým dvoulitrem TSI. Jde o jeden z nejlepších přeplňovaných motorů na světě, který je v tomto případě naladěn na výkon až 221 kW (300 koní) v 5 500 - 6 200 ot./min a točivý moment 380 Nm v rozmezí 1 800 - 5 500 ot./min. Pomocí automatické převodovky a pohonu všech kol by zrychlení na 100 km/h mělo zabrat 4,9 sekundy. Na britském letišti si tento pohon musel poradit s 1 505 kilogramy váhy proti starší konkurenci z vlastních řad.
Protivníkem se stalo Audi RS4 (B7) s osmiválcovou atmosférickou jednotkou o výkonu 309 kW (420 koní) při 7 800 ot./min a točivým momentem nanejvýš 420 Nm při 5 500 ot./min. Pohon všech kol ve spojení s manuálním řazením by mělo znamenat stejné zrychlení jako novější S3, ale v počtu válců, koní a točivého momentu není nad čím debatovat. Hmotnost 1 785 kilogramů působí v neprospěch kombi, ale leckdo by čekal, že hmotnost tady přebije hrubá síla.
Jenže nestalo se a v závodě na čtvrt míle zůstal i Mat překvapený. Novější S3 zcela zničila kdysi nejrychlejší Audi v nabídce (v momentě jeho příchodu nebyla nabízena dobová RS6). Vítěz protnul cílovou pásku v čase 13,5 sekundy, což bylo o pět desetin dříve než poražené RS4. Možný reparát mohl přijít v druhé disciplíně pružného zrychlení. Porovnání rozjezdu z rychlosti 80 km/h na plný plyn vyhrál starší model, ale jen těsně, ale to už jsou specifické podmínky, které přinesly výhodu atmosféricky plněnému motoru s výkonem posazeným do vyšších otáček a prakticky nulovou prodlevou v reakci na plynový pedál.
Výsledek sprintu je přesto tak udivující, že jej někteří zpochybňují, my ale nemáme důvod mu nevěřit. Zrovna 2,0 TSI je opravdu dobré turbo s až výbušnými reakcemi a velmi vysokým průměrným výkonem v klíčovém spektru otáček. Mít 300 koní skoro pořád zkrátka není o tolik méně než jich mít až 420, ale v obdobném spektru otáček začínat klidně o 200 níže. Zbytek už udělá hmotnost, něco jistě i rychlý automat.
Výsledek zkrátka ukazuje, jak efektivně dokáže fungovat 2,0 TSI a kam se automobilový průmysl za 10 let posunul. A to je tu ještě Audi RS3, které s 400 koňmi z dvouapůllitrového pětiválce dynamikou vyrovnává i aktuální RS4 Avant. Nad menšími motory než kdysi nemá smysl ohrnovat nos, pakliže jsou dobré a použité v modelech adekvátní velikosti a hmotnosti. Audi A3 to splňuje, ve větší A4 už motor 2,0 TSI takový zázrak není...










Zdánlivě jasné vítězství pro silnější Audi RS4 se nekonalo. Lehčí čtyřválec v S3 sfoukl těžší osmiválec na 400 metrech jako svíčku
Zdroj: carwow@Youtube
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 7 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 8 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 10 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 11 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
dnes
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11