Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci?

Nyní stojí kilo uhlíkových vláken 400 Kč, brzy by však mělo stát 40. Ocel tak bude jen o polovinu levnější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci?

14.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nyní stojí kilo uhlíkových vláken 400 Kč, brzy by však mělo stát 40. Ocel tak bude jen o polovinu levnější.

Výhody karbonového vlákna, mezi něž patří neskutečná tuhost při extrémně nízké hmotnosti, asi nemusíme nijak zvlášť zmiňovat. Stejně jako je zřejmá nevýhoda tohoto materiálu, kterou je poměrně vysoká cena. Podle společnosti Roland Berger Strategy Consultants jeden kilogram surového a nezpracovaného materiálu vychází na 20 dolarů (cca 400 Kč), což je o poznání více, než kolik se platí za stejné množství oceli (1 USD/20 Kč). Tento fakt by se ale velmi brzy měl změnit.

Důvodem je projekt společnosti MAI Carbon Cluster Management GmbH, na který bylo vynaloženo 80 milionů Eur (2,2 miliardy korun) a jenž by měl srazit cenu uhlíkového vlákna o podstatných 90 procent. Díky tomu by výše zmiňované kilo neopracovaného karbonu vycházelo na pouhé dva dolary (40 Kč). Tak by tento materiál již nebyl jen záležitostí supersportů a vrcholných limuzín, ale mohl by se hojně využívat také v mainstramu.

„V rámci našeho úsilí o snižování cen karbonu jsme se již dostali do poloviny cesty,“ prohlašuje Klaus Drechsler, šéf programu. A dodává, že „u budoucích generací automobilů tak již uvidíme větší množství dílů vyrobených z uhlíkových vláken.“ Těšit se na ně přitom mohou hlavně značky Audi a BMW, které patří mezi 70 společností stojících za zmiňovaným výzkumem. Mimo ně pak firmu MAI podporuje i německá vláda.

„Klíčem je automatizace výroby. Jsou zde přitom různé možnosti, jak mohou automobilky karbonu využít - v hojné míře jako BMW, kdy z uhlíkových vláken je kompletně celé šasí, nebo v menší míře třeba ve formě menších komponentů,“ dodává k celé záležitosti Drechsler. Spíše se ale počítá s první variantou, jak ostatně říká šéf vývoje BMW Herbert Diess, podle kterého je rozšíření karbonu „jen otázkou času“.

Rovnou přitom naznačuje, že po elektromobilu i3 a hybridním sporťáku i8 budou v Mnichově ve větším než malém množství využívat karbonu při vývoji nové generace řady 7. Očekávat tak můžeme výrazný pokles hmotnosti. Tím však honba za levnějším karbonovým materiálem víceméně jen začíná, firma MAI totiž není jedinou, která se zabývá redukcí ceny.

Další takovou společností je Oak Ridge Carbon Fiber Composites Consortium sídlící v americkém Tennessee. Ta se pro změnu spojila hlavně s Fordem, přičemž mimo jiné pátrá i po zcela nové verzi karbonového materiálu, která by měla zaujmout hlavně nízkou cenou. Dá se tedy předpokládat, že za chvíli uvidíme karbon všude tam, kam se jen podíváme - to by pro svět aut představovalo dost zásadní změnu.


Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci? - 1 - BMW i8 prvni oficialni sada 01Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci? - 2 - BMW i8 prvni oficialni sada 02Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci? - 3 - BMW i8 prvni oficialni sada 03Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci? - 4 - BMW i8 prvni oficialni sada 04Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci? - 5 - BMW i8 prvni oficialni sada 05Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci? - 6 - BMW i8 prvni oficialni sada 06Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci? - 7 - BMW i8 prvni oficialni sada 07Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci? - 8 - BMW i8 prvni oficialni sada 08Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci? - 9 - BMW i8 prvni oficialni sada 09Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci? - 10 - BMW i8 prvni oficialni sada 10Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci? - 11 - BMW i8 prvni oficialni sada 11Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci? - 12 - BMW i8 prvni oficialni sada 12Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci? - 13 - BMW i8 prvni oficialni sada 13Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci? - 14 - BMW i8 prvni oficialni sada 16Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci? - 15 - BMW i8 prvni oficialni sada 38Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci? - 16 - BMW i8 prvni oficialni sada 39Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci? - 17 - BMW i8 prvni oficialni sada 40Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci? - 18 - BMW i8 prvni oficialni sada 41
Přestože výroba BMW i8 je podle šéfa vývoje Herberta Diesse již nyní relativně levná, do budoucna by cena uhlíkových vláken měla ještě razantně poklesnout

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše