Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kamera v jiném autě zachytila nehodu Tesly s puštěným Autopilotem
3.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Nehody Tesel ve chvílích, kdy je pomáhal řídit tzv. Autopilot, jsme už viděli. Obvykle z pohledu bourajících aut, tuhle tu máme jako na talíři.
Před pár dny jsme si opět připomněli, že Autopilot Tesly má stále velmi daleko k dokonalosti. Upozorňování na podobná selhání by mohlo vyvolat zdání, že jsme si snad na americkou automobilku zasedli či se třeba bráníme příchodu budoucnosti. Tak tomu ale není, naším jediným motivem je nezavírat oči před jasnými minelami firmy, kterou mnozí považují za nedotknutelnou. A spoluvytvářet tlak na to, aby byly napraveny.
Toliko pro úvod, byť očekáváme, že i tentokráte budeme posláni minimálně do nejhlubšího pekla. Opět si totiž hodláme vzít na paškál Autopilot. Ten znovu stál u havárie, která se odehrála na dálnici TX-121 v Grapevine v americkém Texasu. Vůz „přehlédl“ opravy silnice, kvůli nimž byla doprava svedena lehce doprava. Dodatečné značení na vozovce ale nebylo tak výrazné, aby je Autopilot následoval a pokračoval v cestě, jako by dálnice vedla stále stejným směrem.
Výsledkem byl kontakt Tesly Model S nejprve s umělou a posléze i betonovou bariérou, což vedlo k aktivaci airbagů. Automobil po havárii samovolně zastavil, byť v dosavad zvoleném, tedy levém, jízdním pruhu. To není zrovna bezpečné, vůz se totiž rázem mohl stát příčinou mnohem horšího karambolu, tento „detail” ale nyní nechme stranou.
Sám majitel přitom dodává, že řídil vůz „v levém pruhu dvouproudé dálnice. Vybaven je Autopilotem první generace, s nímž jsem až dodneška neměl jediný problém. Autopilot mne ale nevaroval. Pouze chybně přečetl vozovku a narazil do bariéry. Poté byly aktivovány airbagy, objevil se kouř a vůz pozvolna zastavil. Díky bohu nebyl nikdo zraněn a odešel jsem jen s pohmožděninami.“
Jak je patrné z dosud unikátního záznamu vozu jedoucího za Teslou, došlo de facto ke dvěma věcem - Autopilot vozu byl zmaten aktuálním stavem na komunikaci, jeho majitel pak jednoduše plně důvěřoval systému a věřil přinejmenším v to, že pokud by Autopilot „ztrácel půdu pod nohama”, upozorní jej. To se ale nestalo - systém na překážku nezareagoval nijak a prostě do ní naboural, bez upozornění i snahy se ji vyhnout.
Můžeme probírat, co to je za autopilot, když nejenže nezvládne docela banální situaci na dálnici, ale překážku typu betonový blog neregistruje až do takové míry, že ani nehlesne. Jenže Tesla je pochopitelně z obliga - její Autopilot není autopilot, je to Autopilot, asistenční systém neřídící auto, který si jen tak říká. Vše tedy můžeme uzavřít konstatováním, že největším viníkem je tu znovu zavádějící název systému Autopilot. Jakkoliv se Tesla i média snaží neustále zdůrazňovat, výše zmíněné, mnozí lidé jej nepoužívají stylem „řídím a Autopilot mi pomáhá”, ale „Autopilot řídí a já jsem připraven mu pomoci”.
Takto to bylo i v tomto případě a protože Autopilot nejenže nezvládl řízení, ale ani si o pomoc neřekl, skončilo to nehodou. Tak, pokud někdy budete mít tu příležitost, nepoužívejte Autopilot jako autopilot, protože to není autopilot. Jinak se vám může stát třeba to, co majiteli Modelu S zachyceného níže...
Nedá se říci, že by Autopilot nezaregistroval zrovna snadno přehlédnutelnou překážku
Autopilot Tesly stál sice u další nehody, na vině je ale spíše jeho zavádějící název než systém sám
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 2 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejčtenější články
- Ford si nechal patentovat nové řešení řízení, na kterém si vylámaly zuby Nissan i Tesla, pomoci jím může jen sám sobě
2.1.2025 - Vzácná, mimořádně ošklivá Alfa Romeo s asi nejpodivněji řešeným kufrem je k mání dodnes nová, vzniklo jí jen 1 036 kusů
2.1.2025 - Ani šéf Hondy nedokázal novinářům vysvětlit, proč by se jím řízená firma měla spojit s Nissanem
2.1.2025 - Je tu nový král ztráty hodnoty, o kterém zatím nebyla řeč, majitele připravil o 2 miliony za 2 roky a 19 tisíc najetých km
2.1.2025 - BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 13:37 - jerry
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 11:57 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus