Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se
2.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Euro NCAP má za sebou 20 let existence a přes 1 800 testů. Jak se dnes jeví první kdysi testovaný vůz vedle dnešních novinek.
Tuto sobotu, 4. února, uplyne dvacet let od chvíle, kdy bruselská organizace Euro NCAP prezentovala první provedený nárazový test. Ten se soustředil na tehdy nový Rover 100, při pohledu na výsledky ovšem veřejnost skončila v šoku. Vůz totiž získal pouze jednohvězdičkové hodnocení, které z dnešního pohledu může působit ještě nadmíru pozitivně. Při čelním nárazu v rychlosti 64 km/h by totiž posádka jen stěží mohla doufat v přežití.
Euro NCAP na tento památný moment tento týden zavzpomínalo a Rover 100 poslalo proti bariéře znovu. Stejného testu se zúčastnila také obdobně vážící nová Honda Jazz, která je dle organizace nejbezpečnějším mini vozem, jaký si dnes můžete pořídit. Také ona přitom narazila 64kilometrovou rychlostí 40 procenty své přídě do překážky, a jak dodává Matthew Avery, šéf výzkumného centra Thatcham Research, jenž Euro NCAP využívá, „cestující by velmi pravděpodobně přežili havárii jen s pár odřeninami“.
Ve srovnání s tím je vidět, jak u Roveru 100 po srážce s bariérou doslova zmizí celá přední část vozu. Řidič i spolujezdec by dle Averyho byly pravděpodobně na místě mrtvi, a to i při oné dnes nepříliš vysoké rychlosti 64 km/h. Kromě toho se navíc nárazové zkoušky „zúčastnily“ i figuríny simulující dětské cestující, přičemž také v jejich případě byly výsledky tristní, bez ohledu na fakt, zda byly usazeny vpředu proti směru jízdy či vzadu. Není vlastně proto ani divu, že již tehdy Rover nakonec model 100 stáhl z prodeje.
Euro NCAP ve své tiskové zprávě zmiňuje, že za oněch dvacet let se mnohé změnilo. Organizace otestovala více než 1 800 aut a publikovala přes 630 výsledků, čímž tak významně přispěla k větší bezpečnosti na silnicích. „Co začalo jako kontroverzní program odmítaný výrobci a mířící dle tehdejšího názoru k nereálným bezpečnostním standardům, je o dvacet let později vnímáno jako pevná součást automobilového mainstreamu. Zachráněny byly tisíce životů a výrobci nyní soupeří o co nejlepší hodnocení,“ dodává k posunu Max Mosley, vůbec první šéf Euro NCAP.
Pochopitelně, bezpečnost aut se za tu dobu změnila propastně, otázka přispění Euro NCAP ale může být zdrojem debat. Už mnohokrát se ukázalo, že právě kvůli tlaku podobných organizací automobilky šijí svá auta na míru „normovaným nárazům” než aby se staraly o pasivní bezpečnost v celé šíři situací, které mohou nastat. A nedávné fiasko Fordu Mustang ukázalo v plné nahotě, jak aktuální tento problém stále je.
Tak či onak, auta jsou bezpečnější. Kupříkladu ve Velké Británii bylo v roce 1997 na tamních silnicích zraněno či usmrceno 23 tisíc lidí, loni to bylo 8 500 osob. Máme zde tedy 63procentní zlepšení, v případě chodců a cyklistů byla bezpečnost navýšena o 40 procent. A vývoj je velmi podobný v celém civilizovaném světě - politici by tedy byli raději, kdybychom to přičetli jejich drakonickému boji proti jízdě vyšší než povolenou rychlostí, s ohledem na situaci v Německu si ale tento faktor dovolíme označit za marginální.
Euro NCAP věří svému přispění a chce dále bojovat za bezpečnější auta. Od příštího roku tedy znovu pozmění formát testů a pět hvězd již nebude možné získat, pokud nebude vůz vybaven také aktivním monitoringem jízdních pruhů, jenž dokáže zasáhnout do řízení a odvrátit tak nehodu. Jde přitom samozřejmě o značný rozdíl vůči požadavkům z roku 1997 i v mnoha pozdějších letech - tehdy šlo jen pasivní bezpečnost, ryzí odolnost auta proti nárazu...
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 1 - Euro NCAP 20 let 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 2 - Euro NCAP 20 let 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 3 - Euro NCAP 20 let 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 4 - Euro NCAP 20 let 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 5 - Euro NCAP 20 let 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 6 - Euro NCAP 20 let 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 7 - Euro NCAP 20 let 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 8 - Euro NCAP 20 let 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 9 - Euro NCAP 20 let 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 10 - Euro NCAP 20 let 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 11 - Euro NCAP 20 let 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 12 - Euro NCAP 20 let 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 13 - Euro NCAP 20 let 13](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 14 - Euro NCAP 20 let 14](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 15 - Euro NCAP 20 let 15](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 16 - Euro NCAP 20 let 16](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 17 - Euro NCAP 20 let 17](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 18 - Euro NCAP 20 let 18](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kam se posunula bezpečnost aut za posledních 20 let? Podívejte se - 19 - Euro NCAP 20 let 19](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Euro NCAP zavzpomínalo na vůbec první testy, jenž se odehrály před 20 lety. Tehdy byl nadmíru kritizován Rover 100. Při pohledu na srovnání se stávající Hondou Jazz asi není divu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
včeraPokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
5.2.2025Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025
Nejnovější články
K mání je skoro nepoužitý luxusní osobní tank s motorem W12 původně za víc jak 14 milionů. Dnes může být váš pomalu za drobné
včeraAudi končí s hloupými hrátkami s diverzitou, inkluzí a genderem, a to si zaměstnanci měli říkat „krásně” Audiáni
včeraBMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
včeraŠéf VW před nastoupenými zaměstnanci přiznal, že na konkurenty už nestačí, vyřešit to ale nechce a možná ani neumí
včeraNěmci u nových pneu sází na tvary známé z golfových míčků, že to nikoho nenapadlo dřív
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva