Kam až padly ceny ojetých dieselů v Německu? Jsou teď nejlevnější v historii

Některé indicie vytváří dojem, že situace kolem dieselů se v Německu uklidňuje, o těch ojetých to ale neplatí. Dál se prodávají rekordně levně a přesto rekordně dlouho, část bazarů s nimi už dokonce odmítá obchodovat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Kam až padly ceny ojetých dieselů v Německu? Jsou teď nejlevnější v historii

23.12.2018 | Petr Prokopec

Kam až padly ceny ojetých dieselů v Německu? Jsou teď nejlevnější v historii

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Některé indicie vytváří dojem, že situace kolem dieselů se v Německu uklidňuje, o těch ojetých to ale neplatí. Dál se prodávají rekordně levně a přesto rekordně dlouho, část bazarů s nimi už dokonce odmítá obchodovat.

Při pohledu na poslední kroky Mercedesu by se mohlo zdát, že žádná dieselová krize neexistuje. Třícípá hvězda před několika týdny vyrukovala s hybridními modely C300de a E300de, jež párují elektrickou energii právě s „producentem sazí“. Nejnověji pak odhalila technické parametry nové generace GLE, která v Evropě bude nabízet pouze s jednu benzinovou jednotkou. Zbývající tři čtvrtiny nabídky však znovu zaplní diesely, dva z nich navíc plnicí emisní normu Euro 6d, která začne platit až v roce 2020.

Stačí však, abychom svůj zrak obrátili od nových aut k ojetinám, a rázem je situace diametrálně odlišná. Klesají jak jejich ceny, tak i zájem o ně. Zatímco tedy hodnota tříletého vozu osazeného dieselem činila na počátku letošního roku 53,7 % z původní ceny, což byla na stále zánovní auto mizerná hodnota, nyní jde již jen o 52,1 %. Pokles o 1,6 procentního bodu v době, kdy se situace zdála být stabilní, je razantní a znamená nejnižší hodnotu od doby, co je vývoj ceny sledován. A dieselovou mizérii nejlépe podtrhuje fakt, že hodnota tříletých benzinů se drží okolo 58 % původní ceny - ještě před pár léty byla situace úplně opačná.

Hovoří o tom data Německé automobilové asociace (DAT), z nichž dále vyplývá, že průměrný počet dnů, které ojetiny tráví v bazarech, vzrostl na 102 dní (u benzinů činí jen 83 dní). A co je podstatné, každý takový den se promítá do další redukce ceny. Každých čtyřiadvacet hodin poklesne o zhruba 30 Eur (cca 770 Kč). To je samo o sobě na první pohled bezvýznamná částka, nicméně pokud jí vynásobíme oním průměrným pobytem na bazarech, již se bavíme o více jak 3 000 Eur.

Že nejde o marginální problém, dosvědčuje podíl zhruba 18 % bazarů, kteří už ojeté dieselové vozy ani nevykupují. Dáno je to tím, že 59 % prodejců ojetin se namísto provize v minulých měsících naopak dočkalo ztráty. Využívány tak začínají být zcela odlišné způsoby, jak se v Německu nechtěných aut zbavit, a těmi jsou zahraniční aukce. Zajímavé přitom je, že jedna třetina z oslovených bazaristů dokonce připustila, že větší zájem o diesely než v Německu je i v USA, tedy v rodišti kauzy Dieselgate.

Zákazníci nejvíce požadují moderní diesely plnící normu Euro 6 (na celkovém koláči mají podíl 37 %), po Euro-pětkách nyní sahá už jen 26 %. To je zajímavé, neboť z dat DAT vyplývá, že již v březnu bylo možné pořídit auta homologovaná dle normy Euro 5 s až 50% slevou, a to obvykle při exportu na východ.

S čím lze počítat v příštím roce? Nepřekvapivě s dalším pádem, organizace Deutsche Umwelthilfe je totiž ve svých žalobách nadmíru úspěšná. Stále více měst tak zakazuje vjezd nejen starších, ale i těch novějších dieselových aut. Ten by se postupně mohl v roce 2020 rozšířit i na vozy plnící normu Euro 6, skutečně by tedy šlo o nedávno vyrobené modely. I ty ale dostanou stopku, skutečně čisté jsou totiž podle eko-akvivistů i odborníků pouze v laboratořích.


Kam až padly ceny ojetých dieselů v Německu? Jsou teď nejlevnější v historii - 1 - Diesely v Nemecku 2018 pad pokracuje 01Kam až padly ceny ojetých dieselů v Německu? Jsou teď nejlevnější v historii - 2 - Diesely v Nemecku 2018 pad pokracuje 02Kam až padly ceny ojetých dieselů v Německu? Jsou teď nejlevnější v historii - 3 - Diesely v Nemecku 2018 pad pokracuje 03
Ani mnohdy až 50procentní slevy již nelákají Němce ke koupi ojetého dieselu. Vzhledem k tomu, že od příštího roku bude řada měst zapovězena i Euro-pětkám, se není čemu divit

Zdroj: Deutsche Automobil Treuhand

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.