Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je zlatá ozdoba někdejších vládních konvojů, krásná Tatra 613 Long Gold
13.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Tatru 613 máme zafixovanou jako černý přízrak kolon převážejících komunistické papaláše, tahle má ale jiné kořeny.
Tatru zná asi každý, ale méně už se ví, že jde o třetí nejstarší automobilku světa. V Kopřivnici se auta vyrábí od roku 1897 a díky je vůbec nejstarší firmou svého druhu ve střední Evropě. Život plný vzestupů a pádů, investic a marných slibů se v posledních letech stabilizoval. Továrna si mohla dovolit navýšit své kapacity, investovat do modernizace technologií a vrátila se na světové trhy.
To se ale bavíme pouze o produkci nákladní vozů, nic jiného dnes Tatra nevyrábí. V dávné minulosti stála i za jedněmi z nejpokrokovějších osobních automobilů světa, okovaná bota plánovaného hospodářství je ale bohužel zadusila. V socialistickém Československu se musela omezit na výrobu reprezentativních limuzín pro papaláše. Komunisté jezdili nejprve v modelu 603 a později i Tatra 613, prodávaném od roku 1974 do 1996. Z velké části ručně vznikaly malé série pohodlného vládního vozidla na odděleném pracovišti v Příboru. Dlouhých 42 let na trhu přineslo několik variant od obyčejné Tatry 613 po Tatru 613-4 Mi Long Model 95, která vznikla v pouhých 18 kusech.
Poslední evoluce už pochopitelně mířily za jinými uživateli, než komunistickými prominenty a jeden z takových vozů dnes máme před sebou. Jde o jedno z nejvyšších provedení vyrobené speciálně pro vládu ČSFR, v originální výbavě a původním odstínu barvy je na prodej. Prodloužená Tatra 613 obarvená zlatou metalízou z roku 1993 čeká v Praze na někoho, kdo ocení nájezd necelých 150 000 kilometrů a podle všeho pěkný vizuální i technický techniky. Vyšívané koberečky, semišové obložení a dřevěný volant jsou samozřejmostí. Tehdejší pojízdnou kancelář v prodloužené verzi poháněl 3,5litrový čtyřválec s karburátorem o výkonu 120 kW (163 koní), který dovolil dosahovat rychlostí okolo 190 km/h.
Takto zachovaných exemplářů není mnoho a už vůbec ne v této barvě. Nejčastěji jsme T613 vídali v černé a i když porevoluční kousky byly vyráběny i v poněkud barevnějších provedeních, zlatá je vážně výjimka. Kolik bude stát tento kus zůstává otevřené, cena je předmětem dohody. Čekejme ale částku minimálně ve vysokých statisících korun - Tatra 613 už dávno není něco, nad čím by sběratelé ohrnovali nos...
Z Příboru přijela tato zlatá Tatra v roce 1993. Stáří na sobě nedává příliš znát
Zdroj: Ráj veteránů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
dnes - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Slavný moderátor si nechal upravit svou Teslu na drsný 1000koňový stroj, vypadá opravdu zajímavě
před 6 hodinami - Automobilka chtěla vytvořit nová pracovní místa, kvůli zakazování spalovacích motorů ale nejspíš zruší i ta stará
před 8 hodinami - „Americký Concorde” vrací na oblohu nadzvukové cestování. Za sebou má první test, při kterém pokořil rychlost zvuku
před 9 hodinami - Na nechtěný čtyřválcový Mercedes-AMG C63 dál praskají data o jeho neprodejnosti, vážně už ho nebere ani tvrdé jádro fandů
před 11 hodinami - VW skončil s obcházením vlastních dealerů. Od začátku mizerný plán selhal přesně na tom, na čem měl vzkvétat
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.02. 18:12 - jerry
- OT - zavírám krám, uklízím 02.02. 16:09 - pavproch
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus