K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny”

Pokud převzetí Škody Volkswagenem máte za chybu, je tu výjimečná šance koupit si zánovní Favorit, který vznikl chvíli předtím. Není levný, ale ani jetý.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny”

5.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny”

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud převzetí Škody Volkswagenem máte za chybu, je tu výjimečná šance koupit si zánovní Favorit, který vznikl chvíli předtím. Není levný, ale ani jetý.

Čas od času píšeme o starých autech, která jsou neobvykle zachovalá a jsou na prodej. Nečiníme tak proto, že bychom chtěli naskákat do zánovních vozů, které byly morálně zastaralé už pře pár dekádami, a používat je k jejich původnímu účelu. Z tohoto pohledu to nejsou žádná terna, zvláště vzhledem k ceně. Jsou to spíše pozoruhodná mementa doby, reálné stroje času, možnost vrátit se automobilově o pár dekád zpět. Proč to dělat? Proto, pro zábavu, pro ten pocit - přijde nám zkrátka zajímavé mít někde „bokem” odložený starý, ale přitom nový stroj, občas se v něm projet a okusit pocity, které mohl majitel takového nového auta zažít naposledy třeba před 50 léty.

Ukazovali jsme vám třeba takovou Škodu 100, jenže do role vozu, který se ve stavu nového auta prakticky nevidí, se už dříve posunula i podstatně novější Škoda Favorit. Před necelým rokem jsme narazili třeba Favorit s 8 300 najetými kilometry, který léta nejezdil a na zádi měl i netknutou nálepku DDR, Deutsche Demokratische Republik, dávno neexistující země. Také jsme tu měli Favorit po Jaromíru Jágrovi, ten byl ale zajímavý spíše osobou jeho prvního majitele než jako vůz sám.

Občas nám ale nabídku takového auta k prodeji pošlete i vy, naši čtenáři. Ne po každém sáhneme jako po skutečně zajímavém, dnešní případ si ale pozornost zaslouží. Jde o bílý Favorit 135L z roku 1990, který si můžete prohlédnout na fotkách níže. Zvenčí vypadá opravdu bezvadně, jako nový a jeho majitel to nevidí jinak: „Auto je jako když vyjede z Mototechny”, říká o něm. Na tachometru vidíme číslo 10 645, tedy o něco více než u zmíněného německého, ale vážně jen o něco.

Vůz patřil po většinu jeho života jedinému majitel, který s ním prý nikdy nejezdil v dešti, natož pak v zimě. Na vozu je to vidět - ačkoli tyto Favority ještě velmi rády rezly, na tomto na korozi nenarazíte. Vůz také údajně prošel čerstvě STK bez sebemenšího problému, i když je podle majitele 99 % dílů původních. A „ekodaň” je zaplacena, takže o tu by se zájemce starat nemusel.

Úplně dokonalý není, ono 26 let občasného provozu také není nic. Vůz má prý lakovanou část pravého boku, ale díly jsou původní a byl to prý malý škrábanec, první majitel prý byl puntičkář. Na karoserii se najde také pár důlků a majitel je férově nafotil, i když mimo detailní záběry nejsou patrné. Interiér a motorový prostor vypadají výborně - tedy, stavem, jinak hnědý interiér Favoritu mnoho krásy nepobral. Jak vidíte, sedadla dostala dodatečné potahy, které sice nejsou fešné, pod nimi ale čekejte perfektní originální čalounění.

Zkrátka - tak zachovalé úplně původní „Favo”, na které se ještě stály fronty před Mototechnou, už jsme dlouho neviděli. Škoda, že si majitel nepřál ukázat světu SPZ - na voze je stále ta původní, s tenkým fontem. Pochopitelně netknutá, dosvědčující, jak relativně lehký život tento vůz měl

Pochopitelně, krom dobrého stavu tu toho není moc. Máme před sebou auto, které má ve výbavě jen to základní, a to ne na dnešní poměry, ale i na tehdejší. 135 L znamená základní verzi, ve které není ani otáčkoměr, jakkoli dobové ručičkové hodinky značky Prim mají své kouzlo. Číslo 135 zase označuje základní motor, třináctistovku o 58 koních a 94 Nm. Žádný rychlík to tedy nebude, i když váží jen necelých 900 kg, vysloveně špatně ale Favorit nikdy nejezdil

A je tu ještě jeden aspekt. Pokud si vzpomenete, Volkswagen vstoupil do Škody v roce 1991 a první modernizace Favoritu přišla nedlouho poté. Favorit z roku 1990 je tak jednou z posledních ryze českých škodovek - nepovažujeme to zase za takovou výhodu a jsme daleci toho považovat převzetí Škody Volkswagenem za chybu. Někteří to ale tak vnímají, takže pokud toužíte po posledním autě české značky zcela netknutém VW, je tohle ta nejlepší příležitost, jak si takový vůz koupit.

Máte-li zájem, kontaktujte majitele na e-mailu extrempilots@seznam.cz - jméno si nepřál zveřejnit. Pochopitelně, známe i cenu a asi vás nepřekvapí, že na poměry Favoritů to levné auto není. Nesmyslnou cifru ale majitel nežádá: „Než ho prodat za 30 tisíc, radši si ho nechám, i když nemám garáž,” praví. Také uvádí, že ho chce „přenechat do dobrých rukou”, takže v bazaru ho asi neuvidíte. Ostatně, ten by mu zřejmě ani nenabídl požadovanou částku, protože prodat Favorit s cenou ve vyšších desítkách tisíc není dnes běžné - třeba se mezi vámi najde někdo, kdo by takovém pěkném kousku toužil...


K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny” - 1 - Skoda Favorit 135 L 1990 zanovni prodej 01K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny” - 2 - Skoda Favorit 135 L 1990 zanovni prodej 02K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny” - 3 - Skoda Favorit 135 L 1990 zanovni prodej 03K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny” - 4 - Skoda Favorit 135 L 1990 zanovni prodej 04K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny” - 5 - Skoda Favorit 135 L 1990 zanovni prodej 05K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny” - 6 - Skoda Favorit 135 L 1990 zanovni prodej 06K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny” - 7 - Skoda Favorit 135 L 1990 zanovni prodej 07K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny” - 8 - Skoda Favorit 135 L 1990 zanovni prodej 08K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny” - 9 - Skoda Favorit 135 L 1990 zanovni prodej 09K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny” - 10 - Skoda Favorit 135 L 1990 zanovni prodej 10K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny” - 11 - Skoda Favorit 135 L 1990 zanovni prodej 11K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny” - 12 - Skoda Favorit 135 L 1990 zanovni prodej 12K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny” - 13 - Skoda Favorit 135 L 1990 zanovni prodej 13K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny” - 14 - Skoda Favorit 135 L 1990 zanovni prodej 14K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny” - 15 - Skoda Favorit 135 L 1990 zanovni prodej 15K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny” - 16 - Skoda Favorit 135 L 1990 zanovni prodej 16K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny” - 17 - Skoda Favorit 135 L 1990 zanovni prodej 17K mání je krásná Škoda Favorit nedotčená VW. Je „jako by vyjela z Mototechny” - 18 - Skoda Favorit 135 L 1990 zanovni prodej 18
Zcela původní Favorit postavený chvíli před vstupem VW do Škody, už se v tomto stavu vážně nevidí

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.