Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je dokonalá Lancia 037 Stradale, 1 z 207 silničních strojů
3.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tato homologační verze legendy rallye je v tak dobrém stavu, v jakém jen může být. Moc nejezdila, nezávodila a je zcela originální. Cena odpovídá.
Nejznámější soutěžní Lancie se jmenují Stratos a Delta, ovšem skalní fanoušek připomene ještě jeden stroj, který je možná ještě zajímavější - 037. Správně se jmenuje Rally, 037 byl interní kód Abarthu, který na vývoji spolupracoval s Lancií, Pininfarinou a Dallarou, ale dnes tomuhle vpravdě pekelnému stroji neřekne nikdo jinak než 037.
Bylo to první želízko Lancie v zápolení aut skupiny B a zároveň jediné soutěžní auto s pohonem jedné nápravy, které dokázalo porážet čtyřkolky. Za jeho volant usedala jména jako Markku Alén a Walter Röhrl. A v roce 1983 vyhrála Lancia s vozy 037 pohár konstruktérů. Tehdy se Lancia 037 stala posledním autem se zadním náhonem vůbec, které vyhrálo pohár konstruktérů. Od roku 1984 už stávají na špici jen čtyřkolky.
Pro homologaci do nejvyššího patra rallye bylo nutno vyrobit také určitý počet silničních verzí, homologačních speciálů. Tak se stalo, že jsou na světě silniční Fordy RS200 nebo Peugeoty 205 turbo 16. A 037 nebyla výjimkou, musely vzniknout dvě stovky 037 Stradale, aby mohla ostrá verze jezdit ve WRC.
Celkem bylo s homologací pro silniční provoz postaveno 207 kusů, byť některé zdroje hovoří až o 220. Tak či onak jde o mimořádně vzácný vůz, který se v prodeji vídá jen zřídka. Nedávno jsme tu měli první vývojový prototyp a dnes vám neukážeme o nic méně vzácný stroj - zcela originální silniční 037 s minimálním nájezdem.
Kousek, na který se díváme na obrázcích, má číslo šasí 063. Byl po celý svůj život provozován jako silniční vůz, nikoho s ním nenapadlo závodit. A ani veřejných silnic si příliš neužil - od roku 1982 najel jen 33 tisíc kilometrů. U současného majitele je vůz od roku 2014 a nedávno prošel důkladným servisem u specializované firmy MRT v Itálii. Od té doby prý najel jen asi tři stovky kilometrů.
Má tedy být v perfektním stavu i se svým dvoulitrem Lampredi s kompresorem, který z něj doluje 153 kW (208 koní) při 7 000 ot./min a 226 Nm při 5 000 ot./min. Motor trůní v trubkovém rámu a jeho výkon míří pochopitelně na zadní kola přes pětistupňovou manuální převodovku. Samozřejmostí je vstřikování paliva, kotoučové brzdy na všech kolech a dvojité lichoběžníkové zavěšení vpředu i vzadu - to všechno je úplně stejné jako u soutěžního auta, musí být. Hmotnost vozu činí jen 1 170 kg, na stovku zrychlí za méně než 7 sekund a rozjede se na více než 220 km/h. Dnes žádný zázrak, jistě, ale tato verze měla vždy velký potenciál k dalším úpravám. A u tohoto konkrétního auta je jedině dobře, že nebyl využit.
Nyní bude k mání v aukci pořádané domem RM Sotheby's 14. května tohoto roku, tedy za necelé dva týdny. Odhad ceny zní na 335 - 355 tisíc Eur, tedy na 9,1 - 9,6 milionu korun. Žádná láce to tedy nebude, ale pořídíte dost možná nejlepší Lancii 037 Stradale, která na světě existuje. Možná vyjma vývojového prototypu, o kterém jsme psali nedávno, ale ten bude spíš vzácnější než obecně lepší.



























Tohle je možná nejlepší 037 Stradale na světě
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
před 9 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nejnovější články
Francouzi, Číňani a Arabové řekli víc k řešení, které dovoluje ve velkém předělávat elektromobily zpátky na spalovací pohon
před hodinouNová automobilka financovaná Jeffem Bezosem začala odhalovat svá první auta způsobem, jaký svět ještě nezažil
před 3 hodinamiVíc jak 2 milionům Hond selhává start-stop, nesmyslný systém dává majitelům po letech týraní další ránu
před 4 hodinamiNová levná Lada se konečně plně odhalila i jako kombík, zavazadelník skýtá hned dvě překvapení
před 6 hodinamiMiliardář vlastnící Bugatti akcelerující z 0 na 500 km/h za 20 s odhalil jeho nároky, pneu za 170 tisíc vydrží jen 60 km
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva