Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je BMW M3 E30 s motorem V10. Má 550 koní a manuál
7.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Děsí vás budoucnost BMW? Ohlédněte se s tímto strojem do minulosti. Je to taková svatá dvojice, dva z nej kusů bavorské techniky v jednom balení.
BMW dnes slavilo 100 let od svého vzniku. Byla to velká věc a automobilka pro ni slibovala představení vozu, který se vhodně ohlédne za její minulostí a pohlédne také do budoucnosti. Čekali jsme opravdu zajímavý stroj s úchvatnou technikou, dočkali jsme se ale... hnědé ryby na kolech, u níž se BMW ani neobtěžovalo sdělit veřejnosti co ji pohání. Výhled do budoucnosti? Budiž, možná i realistický. Ohlédnutí za minulostí? Ani trochu. Od firmy, která po mnoho dekád dělala jedny z nejlepších motorů na světě a stvořila řadu úžasných sportovních modelů jimi poháněných, jsme prostě očekávali více než toto.
Plakat nad rozlitým mlékem lze, lepší ale bude připomenout si minulost BMW po svém. Jistě, tady nejde o tovární stroj, ale o tovární techniku ano a bylo s ní zacházeno v rámci „sportu”, který je nadšeným majitelům BMW tuze vlastní - instalování co největších motorů do co nejmenších aut. Měli jsme tu třeba 350i, kompakt řady 3 s V12, nebo také 1 M CSL, které bylo C a S, ale L moc ne, protože mělo desetiválec z M5 E60. A nedávno jsme zmiňovali třeba i BMW 570i Touring E39, což sice není zrovna malé auto, ale na sedmilitrový motor?
Dnes máme před sebou další stroj z podobného vrhu, vzniklý ve Francii. Začínal svůj život jako BMW M3 generace E30, tedy se čtyřválcem pod kapotou. Dnes však vpředu pracuje V10 s označením S85B50, chválená do nebes v M5 a M6 z doby před pár lety - čtyřikrát za sebou byla motorem roku ve své třídě. Nápad dostat ji pod kapotu právě M3 E30 není unikátní, pokaždé ale potěší. Však je to spojení dvou z největších mechanických ikon BMW vzniklých v rozmezí asi 20 let a právě pro ohlížení do minulosti bavorské značky je to docela půvabná dvojka.
V M5 a M6 dával motor tohoto stroje dával 507 koní, pod kapotou této M3 má díky blíže neupřesněným úpravám (obvykle ale stačí elektronika a modifikace sání a výfuku) 550 koní. Právě zakázkový výfuk tu je - má podobu dvou trubek o průměru 67 mm. A sluší se i dodat, že motor byl před instalací do E30 kompletně zrenovován.
Seznam dalších úprav je vážně dlouhý - tohle není sleeper, autor přestavby budoval okruhovou hračku. Standardní interiér musel pryč, vůz dostal ochrannou klec a řidič a spolujezdec sedí ve skořepinách Sparco EVO2+ se šestibodovými pásy. Je tu také hydraulická ruční brzda, pedály Wilwood, hlavní brzdový válec od AP Racing a manuální šestikvalt z M3 E92 dostal zkrácené dráhy řazení a chladič oleje.
Nesmí také chybět lepší spojka, kterou dodala firma Tilton. Diferenciál má 75% svornost a převodový poměr 3,64. Brzdy Alcon mají vpředu průměr kotoučů 365 mm a šestipístkové třmeny, vzadu jsou 343mm kotouče a čtyřpístky. Kola BBS i druhá sada kol Team Dynamics mají 18" v průměru a za nimi vidíme tlumiče K Sport, pravděpodobně nastavitelné.
Tomuto vozu se dostalo také odlehčení, a to jednak již zmíněným vyházením všeho možného z interiéru, ale také spoustou karbonových dílů. Z karbonu je kromě sání motoru také střecha, přední lízátko, dveřní panely a nástavec zadního křídla. Několik dalších dílů je laminátových, např. kapota, která dostala karbonový povlak, přední a zadní nárazník a také víko zavazadelníku. A většina dílů karoserie dostala nový modrý lak; postup lakování si můžeme částečně prohlédnout na fotkách.
Majitel uvádí, že do auta bylo investováno přes 45 tisíc Eur (přes 1,2 milionu korun) jen na nových součástkách, bez práce a ceny originálního auta. Ne že by se chlubil, tohle auto zrovna prodává. Možná tímhle číslem připravuje případného zájemce na bombu o mnoha nulách, kterou mu sdělí po telefonu; konkrétní cenu neuvádí. Můžete se zeptat, půjde tu jistě o miliony korun. Ale podívejte se na to, co dostanete. Ať už to vnímáte jakkoli, BMW vám už nikdy nic takového neprodá...
Tenhle vůz může někomu přijít až příliš nápadný, na okruhu ale bude vážně schopný
Pár fotek z lakování trochu přiblíží práce na této M3, více jsme zatím nezískali
Zdroj: Racecars Direct
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před hodinou - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejnovější články
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před hodinou - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 2 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 3 hodinami - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 5 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 12:35 - HondaMan
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 11:57 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus