Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jules Bianchi a nehoda z GP Japonska na videu, jeho stav zůstává vážný
7.10.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(doplněno) Smrtka jako by k výročí Sennovy smrti chtěla některého z pilotů Formule 1 zase ulovit.
Doplněno: Bianchiho rodina zveřejnila další informace o stavu francouzského pilota. Diagnóza hovoří o tom, že Jules B. utrpěl „difuzní axonální poranění”, což je řečí bližší běžnému smrtelníkovi devastující poranění mozku s poškozením nervových vláken v důsledku nárazu do hlavy. Informace o stabilním, ale vážném stavu platí, prognóza zůstává i po příjezdu nejlepších lékařů z Evropy nejistá. Dr. Gary Hartstein na základě zveřejněných informací označuje Bianchiho vyhlídky za „ponuré”.
Pozoruhodné je, že souběžně s dalším vývojem se FIA snaží o to, aby přiložené video ukazující samotnou nehodu bylo staženo z maxima webových stránek. I když nepochybujeme o tom, že je s ohledem na následky nehody o drastické záběry a zejména v rodině pilota musí sledování něčeho podobného vyvolávat těžko popsatelnou úzkost, snaha FIA zavání spíše snahou omezit tlak na její bedra s ohledem na to, co přesně se stalo a jak bylo možné tomu předejít.
V záplavě emotivních komentářů projevil nejvíce racionality „obchodní šéf” ef-jedniček Bernie Eccelstone. „Nehody se stávají a my musíme najít příčinu,” řekl. Více vám povíme, jakmile vejdou ve známost další informace.
Mnoho lidí vám bude tvrdit, že automobilový sport je nebezpečný. Není to úplně nemístné tvrzení, my bychom ale řekli, že spíše může, umí či dokáže být nebezpečný a pokud se všichni účastníci a organizátoři chovají rozumně, většinu rizik s ním spojených lze eliminovat. Teoreticky o tom lze diskutovat donekonečna, čistě statistický pohled ale podobné debaty rychle ukončí - srovnejte si třeba to, kolik pilotů zemřelo za posledních 20 let v nejvyšší lize automobilového závodění, Formuli 1, a třeba kolik jezdců zemřelo v cyklistických kláních nejvyšší úrovně. Snadno zjistíte, že nebezpečí se neskrývá jen v šílené rychlosti závodních strojů.
Bohužel ani to neznamená, že riziko z Formule 1 zcela vymizelo nebo že se slavným pilotům této série neštěstí zcela vyhýbají. My se ef-jedničkám vzhledem k jejich přetrvávajícímu úpadku věnujeme jen ve třech případech - když se FIA rozhodne poslat tento seriál blíže ke dnu, když zavzpomínáme na lepší časy nebo když je zasažen osud některého z pilotů. A dnešní článek je bohužel spojen s tím třetím případem.
Víkendová velká cena Japonska, jak jistě víte, byla bohužel zastíněna velkou tragédií. Ta jak by chtěla dokázat, že dvacet let od úmrtí Ayrtona Senny (a také ročníku, ve kterém zahynul Roland Ratzenberger, abychom na něj nezapomněli) už je zkrátka příliš dlouhá doba na to, aby si ef-jedničky zase nevyžádaly nějakou oběť. Michael Schumacher si na přelomu loňského roku sáhl na smrt mimo okruh, uplynulý víkend se ale něco podobného Bianchimu z týmu Marussia Julesi „podařilo” přímo na závodní dráze.
Jak už to v případě závažných nehod bývá, šlo o výjimečnou shodu nepříznivých okolností. Chtělo to silný déšť způsobící sérii nehod a nepřehledné podmínky na trati, Bianchiho nevhodně zvolené pneumatiky pro přechodné podmínky a především jeho ztráta kontroly nad vozem v místech a způsobem, kterým si to zamířili přímo do jeřábu odklízejícího dříve havarované auto Adriana Sutila. Ani to by přitom nemusel být až takový problém, pokud by Bianchi do jeřábu nenarazil tak, že nedal možnost bezpečnostním prvkům jeho monopostu zaúčinkovat. Náraz tak znamenal téměř jeho dekapitaci po nárazu hlavou do hrany stroje.
Byla to prostě smůla, souhra nepříznivých faktorů a nemá smysl z nehody někoho přímo vinit. Nebylo to ale poprvé, co někdo kolidoval s jeřábem či k tomu neměl daleko a v době někdy až absurdních bezpečnostních opatření by stálo za zmínku, zda jeřáby musí vypadat právě tak, aby pod ně mohl formulový monopost zajet a způsobit vážné zranění pilotovy hlavy.
Tohle ale nechme na FIA, která jistě celou věc neponechá bez odezvy. My se dnes můžeme podívat na nehodu Julese B. na videu, neboť záznam celé události z oficiálních zdrojů chyběl. Dílem jednoho z diváků Velké ceny přímo na trati můžete spatřit, co jsme popisovali výše. Upozorňujeme, že to není zrovna příjemná podívaná - už proto, že při celé události málem přišel o život člověk. Pro sofistikovanější debatu o tom, co se dělo, stalo, mohlo stát a nestalo ale poslouží dobře. Však celá věc má i své pozitivní stránky - stačilo málo a nehodu mohl odnést i jeden z pořadatelů, který byl sotva pár metrů od místa nárazu...
Pokud jde o stav francouzského pilota, nemáme zatím žádné vysloveně dobré zprávy. Podle posledního prohlášení týmu Marussia je jeho stav „velmi vážný, ale stabilní”, přičemž je prý „více vážný než stabilní”. Doktor Gary Hartstein, který se tedy o Bianchiho případ přímo nestará a situaci komentuje na dálku, navíc uvedl, že podle Glasgowské stupnice hloubky bezvědomí je stav Bianchiho hodnocen jako „těžký”, což je nejhorší možné hodnocení a ne zrovna dobrá zpráva pro další vývoj.
Věřme ale, že ani tentokrát „ta s kosou” nebude úspěšná. Světlým bodem na konci černého tunelu budiž poslední zprávy o vývoji Michaela Schumachera. Ten se prý podle jeho přítele a současného šéfa FIA Jeana Todta, který jej osobně navštívil, dále úspěšně zotavuje a prý bude v budoucnu schopen žít docela normální život, dokonce i řídit. Přejme mu to a přejme Bianchimu, ať jej potká nejméně totéž...
Bianchiho náraz do jeřábu je ošklivou podívanou, jistá poučení ale skýtá...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 7 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 9 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 10 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
dnes - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch