Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jiné elektromobily jsou jen spotřebiče, říká Tesla. Právě prodělala 7 miliard za kvartál
4.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Diarmuid O'Connell, vice-prezident pro rozvoj u Tesly, označil elektromobily za nudné, krom těch svých. Jsou prý jen o trochu víc než domácí spotřebiče.
Elektromobily jiných značek než Tesly jsou jako domácí spotřebiče. Prohlásil to Diarmuid O’Connell, vice-prezident pro rozvoj značky - to byste neuhádli - Tesla. Auta jako Nissan Leaf, Kia Soul EV, BMW i3 a Chevrolet Spark EV označil za elektrické vozy, které nenabízí dostatečně dlouhý dojezd nebo vysoký výkon a které stojí příliš mnoho peněz na to, aby byly zajímavé pro většinu zákazníků.
S tím nelze nesouhlasit, elektrická auta jsou drahá a drtivá většina za své ceny nenabízí dost, O'Connel však šel ještě dál: „V podstatě nabízí jen o trochu víc než domácí spotřebiče. Spotřebiče jsou užitečné, ale bývají bílé, bývají bez emocí,” nechal se slyšet. Pokud tedy jezdíte Nissanem Leaf, podle O'Connela jezdíte v podstatě pračkou - a s tím už souhlasit nemůžeme, jsme-li fanoušci aut.
Pokračoval, že svět „je na velmi důležité křižovatce” a že se výrobci musí snažit víc, aby jejich elektrická auta byla záživnější a levnější, ale zároveň je lépe propagovat a dát jim dojezd alespoň 200 mil, tj. 320 km. „Obecně jsem radši, že tahle auta existují, než kdyby neexistovala, jen bych si přál, aby byla rychlejší a lepší,” pokračoval O'Connel.
Jednou z cest by podle něj mohlo být rozšíření míst, kde jsou v USA elektrická auta dostupná. Velký počet jich najdete jen v Los Angeles, v Detroitu na elektromobil člověk narazí jen zřídka. Za tím může stát to, že některé státy Tesle zakázaly přímý prodej, mimo jiné Michigan a Texas. „Myslím si, že kdyby Michigan povolil Tesle prodávat auta na svém území, mohli bychom s tím něco dělat,” uvedl. Jen pro doplnění. Tesla v Michiganu svá auta samozřejmě prodávat může, jen by kvůli tomu musela mít prodejce z řad dealerů, přímý prodej automobilek je kvůli zachování konkurence v dealerské síti zakázán na mnoha místech USA.
V každém případě je nutno poznamenat, že jeho slova o nudnosti elektromobilů kromě vozů Tesla brzy nemusí platit. Příští generace Nissanu Leaf by mohla mít dojezd přes 320 km a spolu s Chevroletem Bolt by se mohla pokusit sebrat část zákazníků Tesle Model 3. A také se máme dočkat Audi Q6, které bude stát proti Tesle Model X, a produkční verze Porsche Mission E zase může sebrat část zákazníků Modelu S. To ale přijde až někdy v roce 2020, kdy by Model S už měl dostat úplně novou generaci.
Jestli se ale něčeho takového dočkáme, jestli na to automobilka bude mít peníze, je zatím otázkou. Schopnosti Elona Muska krmit investory sliby jsou legendární, ovšem na papíře vidíme stále červená čísla. Čistá ztráta za druhé čtvrtletí roku 2016 se vyšplhala na masivních 293 milionů dolarů, tedy 7,07 miliardy korun. Je to nárůst ztráty o 59 % oproti druhému čtvrtletí loňského roku, i když se tržby oproti němu zvýšily o 33 % na 1,27 miliardy dolarů (30,66 miliardy korun).
Srovnejme to s prvním čtvrletím letošního roku. Tržby tehdy byly 1,15 miliardy dolarů, tedy necelých 27 miliard korun, ve druhém kvartále jsme tedy o 10 % výše. Ztráta za první čtvrtletí činila 282 milionů dolarů, tj. 6,6 miliardy korun. I zde vidíme nárůst, tentokrát o 4 %. Že ztráta roste o něco méně než tržby, je ale asi tak to jediné pozitivní, co si lze z finančních výsledků Tesly vzít.
Akcionáři se nicméně dozvěděli i lepší zprávy. Tesla prý v současnosti konzistentně vyrábí 2 000 aut týdně, i když se na tohle číslo dostala až během června, a během třetího kvartálu zvyšuje produkci na 2 200 aut týdně. Fakta jsou ale znovu jinde - během druhého čtvrtletí dodala zákazníkům na celém světě celkem 14 402 vozidel, z čehož bylo 9 764 Modelů S a 4 638 Modelů X. To bylo méně, než firma původně plánovala; plán dodat 50 tisíc aut v druhé půlce roku 2016 však zůstává.
Budoucnost automobilky Tesla zahrnuje také minibus a tahač, jak uvedl Elon Musk v konferenčním hovoru s analytiky. Měly by být představeny nejpozději během 9 měsíců, ovšem je dost pravděpodobné, že hovořil o prvních prototypech, podobně jako byl představen Model 3 v březnu letošního roku. Tyto vozy by ale „měly vstoupit do výroby v řádech jednotek let. Cokoliv nad pět let považuji za věčnost,” přiblížil Musk. Priorita je však stále Model 3 a na něj navazující menší SUV, které by mohlo dostat název Model Y. Proč Y? Inu, portfolio označitelné slovem S3XY tím asi nevznikne náhodou...


Vlevo Elon Musk, vpravo Diarmuid O'Connell
Vozy Tesly nejsou spotřebiče. Ostatní elektromobily prý ano
Zdroj: Tesla Motors, Autonews
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Električtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
22.3.2025Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
22.3.2025„Bojovníci proti Tesle” svým vandalismem automobilce ve skutečnosti pomáhají, její situace ostatně nebude tak zlá
22.3.2025A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025
Živá témata na fóru
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 09:02 - jerry
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB