Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jezdil by Putin s Teslou? Odpověděl na to a řekl i, proč nejsou elektromobily „čisté”
5.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ruského prezidenta jsme zvyklí vídat v lecjakých rolích a zjevně mu nejsou cizí ani rozmluvy na téma „udržitelné” dopravy. Tak jezdil by Teslou?
Moskva tento týden hostí forum Russian Energy Week, jež se, jak již název napovídá, zaměřuje na různé využití různých energetických zdrojů, zejména pak těch obnovitelných. Samozřejmě došlo i na elektromobilitu a při diskuzi s novináři se k ní vyjádřil i nejvýznamnější z hostů, ruský prezident Vladimír Putin. Ten uvedl, že elektromobily shledává přitažlivými, nicméně zároveň ne až tak ekologickými alternativami ke konvenčním automobilům.
Ruský prezident byl během konference dotázán, zda si dokáže představit, že by si koupil elektromobil značky Tesla. Jeho odpověď byla v tomto směru možná i překvapivě pozitivní, řekl: „Proč ne?” a dodal: „Měl jsem i příležitost řídit elektrický vůz... ruští výrobci, kteří sní o výrobě elektromobilů, my je ukázali... Měl jsem i šanci usednout za volant a musím přiznat, že mám rád taková auta, zvláště ta moderní, jež jsou velmi rychlá a vhodná pro městské prostředí.“
Tím však Putinova chvála elektromobilů skončila. Jejich zásadním problémem podle něj je způsob, jakým se vyrábí energie, která je pohání. V současné době je světově nejrozšířenějším způsobem spalování fosilních paliv, konkrétně pak uhlí. „A právě proto věřím, že v současnosti jsou tím druhem paliva a dopravními prostředky, jež jsou vůči životnímu prostředí daleko příznivější, zemní plyn a vozy schopné spalování CNG.“
Putin si zde sice přihřívá vlastní polívčičku, Rusko je v rámci zemního plynu světovou velmocí. Pokud by tedy došlo k navýšení poptávky po něm, zlepšila by se i tamní ekonomika. Nicméně slova ruského prezidenta nelze rozporovat. Většina elektřiny celosvětově skutečně vzniká v uhelných elektrárnách, další negativa přináší těžba niklu či lithia, prvků potřebných pro baterie.
Jakkoliv tedy ruský prezident uznává výhody elektromobilů spojené s jejich provozem ve městech, kde dochází ke zlepšení ovzduší, dle něj tento typ dopravních prostředků nebude dominantní po dalších 30 let. To nejsou zrovna slova, která by chtěla slyšet řada politiků hlavně ze západní Evropy či Kalifornie, ovšem realita prodeje elektrických vozů dává za pravdu spíše Putinovi.
Nakonec také americká EPA popisuje zemní plyn jako „jedno z nejčistších alternativních druhů paliva určených ke spalování“. CNG vozy produkují o 20 až 45 procent méně pevných částic a o 5 až 9 procent méně skleníkových plynů než auta s konvenčním spalovacím motorem.
Dodat pak jen můžeme humornou vložku na závěr, která souvisí se zmíněným dotazem na téma elektromobilů Tesly. Putin totiž nezůstal jen u prosté odpovědi, dodal i pár vět navíc. „Jsme otevřeni takovým produktům a kupujeme vše, co vidíme jako užitečné. Čím ostatně myslíte, že jezdíme, drožkami? Ne, ty už dlouho nepoužíváme. Nebo snad tanky? Ne, to ani v nejmenším...“
Že se Putin nebrání elektrifikovaným vozům, a to dokonce těm zahraničním, ukázal už dříve, když v doprovodu německé kancléřky Angely Merkel vyzkoušel Volkswagen XL1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
dnes - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch