Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jeremy Clarkson se dál loučí s Top Gearem, jeho odchod ale nemusí být pohroma
22.3.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(doplněno) Clarkson v dalším sloupku znovu napadá BBC a konstatuje, že protesty na jeho podporu nic nezmění. Jeho odchod z pořadu ale může být i prospěšný.
Přečtěte si také: Šéf BBC vzal na Clarksona stejný metr jako na uklízečku. Je to prostě hloupé.
Doplněno 17:00: V průběhu neděle se objevily ještě dva Clarksonovy výstupy naznačující, že svou budoucnost v Top Gearu už nespatřuje a plánuje něco, o čem zatím nechce hovořit. Ve svém sloupku v Sunday Times konstatoval, že „kdysi pracoval v televizní show jménem Top Gear”. Pro Sunday Mirror pak řekl, že „se přepnul do tichého módu” a že z jeho úhlu pohledu „existují velmi dobré důvody, proč prostě nemůže říci ani slovo”. Uvidíme, co se stane během následujícího týdne...
Tento měsíc měl v automobilovém světě patřit autosalonu v Ženevě, máme ale pocit, že patří spíše Jeremymu Clarksonovi a jeho steak-gate. I když se nesnažíme informovat zdaleka o všem, co se okolo možného konce Top Gearu jen šustne a za poslední týden jsme dění v této aféře shrnuli jediným článkem, přesto dokáže jakýkoli výraznější pohyb událostí zastínit veškeré ostatní dění.
Platilo to přinejmenším minulý týden, kdy moderátor BBC ve svém tradičním sobotním sloupku v deníku The Sun zvláštním způsobem oznámil, že jeho dny v Top Gearu jsou sečteny. Jeho slova ale bylo možné interpretovat i jinak - prosté „Končím” z jeho úst nezaznělo a všemožné metafory mohly také znamenat něco jiného. Však nad tím, proč Jeremy C. zvolil právě tento způsob vyjadřování okolo svého možného konce, jsme se podrobně zamýšleli. On sám se na svém účtu na Twitteru nadále označuje za „pravděpodobného” moderátora Top Gearu a když na sklonku týdne děkoval svým příznivcům za podporu vyjádřenou peticí, konstatoval, že se příští týden dozvíme, co se stane.
To ale pochopitelně neznamená, že sám Clarkson čeká na konec vyšetřování BBC, které by tou dobou mělo skončit. Jeho slova vyřčená v průběhu týdne spíše potvrzují to, že chce být pánem svého osudu a bez ohledu na výsledek šetření oznámí svůj konec v pořadu a v televizi jako takové. Naznačuje to ostatně i jeho další sloupek v Sunu, který je podán velmi podobným způsobem, jako ten minulý.
„Jezza” v něm tentokrát hovoří hlavně o velrybách a planktonu. Jeho slova jsou tentokrát zřetelněji adresována směrem k BBC, kterou označuje za velrybu dělající si, co se jí zlíbí a kašlajíc na to, co ji živí. Konstatuje, že: „Svět je řízen velrybami,” a že: „Můžete být klidně tak velcí a důležití jako plankton, ale mnoho to neznamená, pokud se vás velryba rozhodne sežrat.”
Hledat v Clarksonových slovech jistou snahu smířit publikum s tím, že tento boj je u konce, plankton zase prohrál a velryby je třeba nechat být, lze i dále. „Můžete získat milion dalších planktonů, aby se oblékli a mávali transparenty, ale pan Velryba si toho ani nevšimne. (...) Prostá pravda celé záležitosti je taková: Protesty nikdy nefungují... protože my všichni jsme plankton. A svět je řízen velrybami,” píše slavný britský novinář ve svém sobotním sloupku.
Jde ve srovnání s minulým sloupkem o v jistých ohledech mírnější projev podobných nálad, ani tak ale není v tom včerejším těžké vyčíst, oč Clarksonovi běží. Jeho nová slova tak nic nemění na našem přesvědčení, že v Top Gearu končí, ví to a pouze s námi hraje jistou hru o pozornost, kterou využije při přechodu k jinému médiu, ať už o něj BBC bude stát nebo nikoli. Bylo by to nakonec správně „clarksonovské”, nemyslíte?
Otázkou ale zůstává, jestli v tom případě bude čeho litovat a zda nemá smysl spíše naslouchat slovům Jeremyho C. a nechat „velryby” dále si myslet, že něco řídí. Jeho odchod z pořadu a BBC totiž nemusí být taková tragédie, jak si mnozí myslí.
Jistě, pro BBC to tragédie velmi pravděpodobně bude. V očích veřejnosti je nyní „tou zlou” a těžko s tím něco provede, ať už bude rozuzlení jakékoli. V jejích rukách zůstane prázdná nádoba slavného jména, kterou těžko kdy naplní. A jak už jsme se dozvěděli, nezůstanou ji věrní - v případě Clarksonova odchodu - ani May s Hammondem, kteří s ním evidentně drží basu a nehodlají bez Jeremyho dotočit ani letošní Top Gear. Mimochodem, to nemusí být náhod, „kamarádství” či „mušketýrství”. May s Hammondem mohou Clarksonovy záměry znát a být s ním na jedné lodi prostě proto, že s ním chtějí odejít „za lepším”. Britský Daily Mail navíc spočítal, že jen Clarksonovým odchodem by BBC přišla ročně o 67 milionů liber a jde spíše o střízlivé odhady ztrát na všem, čemu Clarkson do značné míry vytváří image (nejen pořad, ale i tištěný magazín, živé show...).
Ale musí tím o něco přijít fanoušci pořadu a „Jezzy” samotného? Ne nutně, může to dopadnout i přesně naopak. Už přes týden jsme zmiňovali, že pokud by BBC svolila ke Clarksonově setrvání, pod dohledem by se už nikdy nemohl projevovat jako dříve. Opravdu o takový Top Gear ještě někdo stojí? Pořad navíc v jistých směrech dosáhl svých vrcholů a začíná se opakovat. Proč nezačít s něčím novým, někde jinde, trochu jinak, jen podobně? To by nakonec mohlo být spíše pozitivem. A už několikrát jsme zmiňovali, že jiné televize rády poskytnou podobnému pořadu „azyl” a Clarkson není jen figurkou čtoucí obsah scénáře. Tak proč se bránit změně a sepisovat petice?
Máme zato, že konce Top Gearu není nutné předem litovat, není nutné se jej děsit. Svět tím neskončí, Clarkson neumře, bita bude nejpravděpodobněji hlavně BBC. A ta si snad za své podivné zacházení s celým pořadem i jeho hlavními aktéry v poslední době snad ani nic jiného nezaslouží...
Jeremy Clakrson v dalším sloupku opět naznačuje, že BBC pro něj už není partnerem a nemá smysl proti ní bojovat. V příštím týdnu čekáme více oznámení velké změny něž čehokoli jiného
Zdroje: The Sun, Twitter, Daily Mail
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva