Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše
17.4.2025 | Petr Miler
Podívejte se na tu svalnatou příď, o autě řekne víc než tisíc slov. Je to brutalita v každém směru - technicky, vzhledově i dynamicky. A po 16 letech od svého vzniku v tomto stavu bohužel stále také cenově.
Pokud zatoužíte po Mercedesu s dvojicí dveří a nejste troškaři, váš zrak se dost možná stočí k modelu SL. Tedy asi ne k tomu současnému, ten nepřekvapivě nechce skoro nikdo už proto, že zcela popírá označení modelu (Super Lehký). Ani předchůdci tedy v tomto směru nebyli nijak zvlášť přesvědčiví, ale dvě tuny na vahách obvykle neukazovali, a to ani v některé z klasických osmiválcových verzí. Tomuhle autu „osmihrnek” vždy seděl nejlíp, jednu dobu ale šlo zajít ještě dál.
Na výběr byly svého času také motory V12, a to včetně velmi drahé varianty SL 65 AMG, která se jistě bude honit hlavou nejednoho petrolheada lačného po dynamickém i luxusním projevu tohoto provedení. Ani jako ojetina takové auto nepřijde zdaleka levně, u něj cesta nabídkou eSeLka pořád končit nemusí. Faceliftované SL generace R230 možná neprošlo zrovna povedenou modernizací po vizuální stránce, po té technické se ale na sklonku předminulé dekády dočkalo jedné zcela výjimečné varianty, která stále platí za jednu z největších silničních brutalit moderní historie aut.
Říkala si Mercedes SL 65 AMG Black Series a ve své době to byl opravdový extrém, úlet, naprostá šílenost. Tento model přišel s výkonem vyšším než typ SLR díky upravenému sání i výfuku a o osminu větším turbodmychadlům, která plnila stále stejný motor M275 AMG. Tedy dvanáctiválec o objemu šesti litrů, který v tomto případě dává až 670 koní a 1 000 Nm. To jsou i dnes hodnoty z říše fantazie a to je třeba dodat, že točivý moment byl na výsledné hodnotě uměle uškrcen kvůli limitům převodovky. A stejně bylo nakonec nutné použít už tehdy nemoderně působící pětistupňový automat, neboť jen ten sílu motoru zvládal.
SL 65 AMG Black Series ale není zajímavé jen výkonem, už z dálky vypadá jako ministr války. Design výchozího provedení je sice kontroverzní - příď a záď vypadají, jako by k sobě nepatřily - jenže na to tady rychle zapomenete pod dojmem výrazného rozšíření karoserie. Vůz tak připomíná legendární SEC AMG Widebody z dob dávno minulých, protože je taky o pořádný kus širší než „běžné” SL 65 AMG. A také má na zádi neskromné vysouvací křídlo, aby svůj potenciál dával najevo i tímto směrem.
Onen potenciál je jedním slovem ohromný, a to nejen díky motoru jako z lokomotivy. Black Series také o 250 kg méně váží - dieta zahrnovala spoustu karbonu, ale zejména ušetřilo váhu odstranění skládací střechy, místo ní je neodnímatelný karbonový hardtop, takže si v této verzi neužijete větru ve vlasech. Benefity v podobě vyšší torzní tuhosti a nižší hmotnosti jsou ale podstatnější. Počítejte také s odlehčenými koly a s šestipístkovými brzdovými třmeny vpředu, které svírají kotouče o průměru 390 mm.
Dynamika vozu je ohromující - stovka za 3,7 sekundy u zadokolky mnoho neřekne, dvoustovka za 10,9 sekundy naměřená svého času Auto Bildem ale bude i dnes mít co říci vedle smetánky mezi supersporty. Maximální rychlost 320 km/h diktoval omezovač, čtvrtmíli za 11,6 sekundy pak opět hlavně výkon dvanáctiválce. Papírová spotřeba 22 litrů benzinu na 100 km městské jízdy je pak úsměvným podtržením zmíněného, jde o vůz z dob, kdy byla průměrná spotřeba prostě informací, ne zdrojem pohrdání. Když jste ale toto všechno chtěli mít, museli jste být „někdo” - Mercedes vyrobil jen 350 vozů pro celý svět a chtěl za něj spoustu peněz.
Dnes vůz můžete mít snáze, z druhé ruky se jich dá obvykle koupit po Evropě několik, jako nový je ale jen ten na fotkách níže. Má na krku 15 let, takže nejde zrovna o žhavou novinku, přesto se levným jaksi nestal. Stroj, o kterém hovoříme má barvu, která sice neodpovídá názvu, ale odpovídá zvyklostem - naprostá většina Black Series byla černá nebo stříbrná, tady vidíme právě stříbrný stroj. Jeho stav je zjevně dokonalý, pozoruhodný ale není jen tím - jde o auto s nájezdem pouhých 2 471 km, je skutečně dodnes prakticky úplně nové.
Nyní je k mání za nemalých 409 950 Eur (tedy za asi 10,3 milionu korun) jako připomínka toho, co za šílenost vypustil Mercedes v roce 2009 do světa. Je to samozřejmě pořádně tučná cena, která je vysoká navzdory tomu, že širší veřejnost na tento stroj i pro jeho vzácnost zapomněla. Přesto se dá čekat, že cena vozů dolů nepůjde, tohle bude jednou auto klidně za 1 milion euro. Však za pár dekád nejspíše nebude nikdo ani ochoten věřit tomu, že se takové auto vůbec někdy vyrábělo, však se stačí podívat, kam Mercedes míří dnes.
























Tenhle divoký Mercedes je extrémně vzácný a jako nový. A může být váš, ukazujeme vám jej ale spíš jako připomínku jedné opravdu brutální, poněkud pozapomenuté šílenosti. Foto: Auto Ventura, publikováno se souhlasem
Zdroj: Auto Ventura B.V.@Mobile.de
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Rychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
včeraČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včeraMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraZkrachovala další německá automobilová firma, výrobce úchvatného Mercedesu. Před úpadkem ji nezachránily ani čínské peníze
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva