Jeden z největších zastánců elektromobilů řekl pravdu o jejich špinavých tajemstvích

O elektromobilech se mluví v jediných souvislostech - produkují nulové emise, a proto jsou budoucností aut. Pravda je trochu složitější a teď o ní promluvil i člověk, který za ně „kope”.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jeden z největších zastánců elektromobilů řekl pravdu o jejich špinavých tajemstvích

12.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jeden z největších zastánců elektromobilů řekl pravdu o jejich špinavých tajemstvích

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

O elektromobilech se mluví v jediných souvislostech - produkují nulové emise, a proto jsou budoucností aut. Pravda je trochu složitější a teď o ní promluvil i člověk, který za ně „kope”.

Na počátku této dekády Carlos Tavares pracoval pro Nissan a byl jedním z největších propagátorů elektromobility. Nepřekvapilo tedy, když byl v roce 2011 jmenován šéfem vývoje elektrických a hybridních aut v rámci celé francouzsko-japonské aliance. Když následně přešel ke konkurenčnímu koncernu PSA jako jeho nejvyšší šef, zdálo se, že se spalovacími motory je u Peugeotu či Citroënu prakticky konec - čemuž ostatně Tavares neodporoval ani letos v lednu, kdy uvedl, že do roku 2025 budou u PSA elektrifikované všechny modely skupiny.

Jenže jak to momentálně vypadá, image zaslepeného příznivce elektrických aut hodlá Tavares zahodit. Šéf PSA ostatně již v předchozích dvou letech naznačoval, že výrazný tlak na elektrifikaci ze strany politiků není dobrý a že sázka na jednu kartu je riskantní. Že se na svět dívá střízlivějším pohledem, než se mohlo z jeho někdejších postojů zdát, dosvědčují jeho aktuální slova, jimiž před elektromobily dokonce varuje.

„Docela by mě zajímalo, zda se někdo dívá na věc v širších souvislostech,“ říká Tavares. „Do úvahy je třeba vzít daleko více faktorů, nejen prodej elektrifikovaných vozů. Mluvím tu o výrobě baterií i jejich recyklaci, jaké materiály jsou na ně použity a jakých technik je užíváno k jejich těžbě, či co to vše znamená v oblasti daní, vlastnictví, infrastruktury a tak dále,“ vyjmenoval šéf PSA oblasti, o kterých se nemluví, ač by mělo.

A neskončil jen u toho. Jako jeden z mála tak vysoce postavených manažerů automobilek otevřeně řekl, že nelze mluvit o bezemisním provozu, pokud energie je získávána spalováním fosilních paliv. Dle jeho názoru proto „nikdo nemá kompletně ucelený přístup“. Problémem prý je, že pokud dojde v rámci celého řetězce jen k drobnému selhání, pak se přechod na elektromobily obrátí nejen proti jejich tvůrcům a zastáncům, ale proti všem.

Mohlo by se zdát, že Tavares kompletně otočil, skutečnost je ale trochu jiná. Šéf PSA má i nadále pro elektromobily slabost, to ale neznamená, že je chce vidět na silnicích za každou cenu. Selhání vidí na straně politiků, kteří o elektrifikaci rádi hovoří a nutí ji automobilkám i zákazníkům rozličnými nařízeními a omezeními, pro její rozvoj ale sami nedělají prakticky nic.

Politici se ani nejsou schopni zasadit o vybudování nových dobíjecích stanic, přitom hrozí miliardovými pokutami za nedodržení emisních limitů. „Tyto pokuty by měly být odvislé od schopnosti státu nabídnout alespoň minimální množství dobíjecích stanic, aby si je lidé byli ochotni kupovat,“ říká Tavares.

Právě to je část oněch širších souvislosti, o kterých Tavares - stejně jako dlouhodobě i my - mluví, ovšem politici a eko-aktivisté je nevidí, či spíše nechtějí vidět. Ono je totiž velmi snadné se zaměřit jen na cíl a následně k němu sveřepě kráčet. Pokud ovšem taková cesta vede přes mrtvoly, pak rozhodně není správná. A čím déle to zákonodárci uznají, tím hůře pro nás pro všechny.


Jeden z největších zastánců elektromobilů řekl pravdu o jejich špinavých tajemstvích - 1 - Carlos Tavares 02Jeden z největších zastánců elektromobilů řekl pravdu o jejich špinavých tajemstvích - 2 - Carlos Tavares 03Jeden z největších zastánců elektromobilů řekl pravdu o jejich špinavých tajemstvích - 3 - Carlos Tavares PSA
Carlos Tavares je dlouhá léta velkým zastáncem elektromobilů. Nově však varuje, že je potřeba vidět vše v daleko širších souvislostech a že sázka na jednu kartu se nemusí vyplatit

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše