Jeden z největších průšvihů dějin aut, jenž si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen nejetý

Automobilky jsou obvykle rády, když nějaký vůz prodají, pokud jde ale o auto tak problematické, že jeho další existence stojí více než jej ponechat v provozu, raději ho nechají zmizet z povrchu země. Jedno přesto přežilo v dokonalém stavu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jeden z největších průšvihů dějin aut, jenž si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen nejetý

22.1.2021 | Petr Prokopec

Jeden z největších průšvihů dějin aut, jenž si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen nejetý

/

Foto: General Motors

Automobilky jsou obvykle rády, když nějaký vůz prodají, pokud jde ale o auto tak problematické, že jeho další existence stojí více než jej ponechat v provozu, raději ho nechají zmizet z povrchu země. Jedno přesto přežilo v dokonalém stavu.

Masově vyráběné elektromobily byly na trhu již v době, kdy Elon Musk se svým bratrem Kibalem teprve zakládal softwarovou společnost Zip2, díky jejímuž prodeji se stal milionářem. S jedním z takových přišel v roce 1996 koncern General Motors, pro který byl model EV1, na nějž jsme nedávno vzpomínali, jakousi pojízdnou laboratoří. I proto vůz vlastně nebylo možné koupit, pouze pronajmout. Automobilka primárně chtěla zjistit, jak se s alternativním pohonem žije běžnému publiku a zda vůbec o něco takového má zájem.

EV1 vyšlo z prototypu PrEView, jenž v roce 1994 dorazil v padesáti ručně vyrobených exemplářích. Lidem byl půjčován na jeden až dva týdny, přičemž GM očekával maximálně osmdesát žádostí. Nicméně ve chvíli, kdy v Los Angeles počet zájemců překročil deset tisíc, automobilka odstřihla telefonní linku. Totéž udělala také v New Yorku, kde se ozvalo dokonce čtrnáct tisíc lidí. Projektu byla dána zelená, načež se o dva roky objevil již produkční model. Ovšem jak jsme již zmínili, ani ten nebyl zákazníkům k dispozici standardním způsobem.

V roce 1999 pak GM přišel s druhou generací, která původní olověné baterie nahradila nikl-metal-hydridovými. Zlepšila se tím jak jízdní dynamika, tak dojezd, začala se ale také naplno projevovat největší slabina elektrických aut - akumulátory. Potíže s jejich životností a vidina nutnosti dále investovat do udržení těchto vozů při životě spojená s obavou ze ztráty renomé ale GM přiměla celý program ukončit a od nájemců si všech 1 117 exemplářů vzít zpět.

Byl jim nalajnován smutný osud, neboť zamířily do šrotu. Někteří lidé si své EV1 oblíbili a koncernu se ozvali s nabídkou možného odkup, GM ale všechny nabídky z výše zmíněných důvodů odmítal. Auta raději zlikvidoval, díky čemuž se EV1 zapsal do dějin jako jeden z největších automobilových průšvihů vůbec - jen málokdy se stane, aby výrobce dostal mezi lidi vozy, které následně raději vezme zpět a na své náklady je zničí, než aby riskoval větší ztráty spojené s jejich dalším provozem.

I když to vypadá jako velká černá tečka, nebylo tomu tak. Rovných 40 aut nechal GM lisu uniknout a část z nich věnoval univerzitám a vědeckým institutům ke studijním účelům. Vždy se tak stalo s deaktivovaným pohonem, aby už nikdy nezamířily do provozu a když už jsme v posledních letech viděli odstavený v prostorách univerzity, obvykle šlo o prachem zapadající kus, o který se léta nikdo nestaral. Dnes vám ale ukážeme docela jiný, doslova muzejní exemplář.

Šedý či stříbrný kousek je ke spatření je na fotkách z Instagramu níže a nejde o žádné historické záběry. Podle magazínu The Drive se takto zachovalý nachází na půdě jedné z univerzit, kde jej kdosi dekády udržuje v dokonalém stavu. Podle Američanů celou uplynulou dekádu neviděl denní světlo a z fotek je patrné, že je udržován pod plachtou.

Zda je pojízdný, nebo nikoli - protože podle dostupných informací si některé univerzity dokázaly své EV1 opět zprovoznit -, nevíme, vypadá ale opravdu perfektně. Mimo muzeum GM jsme žádný tak hezký exemplář dávno neviděli a je dost možné, že jde o jediný opravdu zachovalý kus mimo majetek automobilky, který dožil dnešních dnů. Podívejte se na něj, je to kus historie, i když trochu smutné.


Jeden z největších průšvihů dějin aut, jenž si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen nejetý - 1 - General Motors EV1 2019 nove foto 07Jeden z největších průšvihů dějin aut, jenž si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen nejetý - 2 - General Motors EV1 2019 nove foto 08Jeden z největších průšvihů dějin aut, jenž si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen nejetý - 3 - General Motors EV1 2019 nove foto 09Jeden z největších průšvihů dějin aut, jenž si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen nejetý - 4 - General Motors EV1 2019 nove foto 11Jeden z největších průšvihů dějin aut, jenž si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen nejetý - 5 - General Motors EV1 2019 nove foto 12
Naprostá většina z 1 117 vyrobených kusů EV1 se dočkala řízené likvidace, nejméně jedno auto ale potichu přežívá ve stavu prakticky nového vozu, jak můžete vidět na fotkách níže. Objeveno bylo v prostorách zatím blíže neupřesněné americké univerzity, která jej legálně získala už po poněkud násilném ukončení projektu. Ilustrační foto: GM

Zdroj: The Drive

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.