Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jeden z nejlepších hot hatchů vyzval na souboj SUV, výsledek mění jejich vnímání
1.2.2019 | Petr Prokopec
Když ještě před pár léty někdo začal spojovat SUV se sportováním, dalo se na to říci leda: „Ano, můžete do něj třeba naložit kolo!” Tyhle časy jsou pryč a Ateca Cupra to ukazuje velmi přesvědčivě i v souboji se svým bratrem.
Od chvíle, kdy Seat odhalil ostré SUV Cupra Ateca, bylo jasné, že jednoho dne dojde na srovnání s dalšími sportovními deriváty značky. Zejména pak se Seatem Leon Cupra, který dostal pod kapotu identickou pohonnou jednotku. Oba pohání přeplňovaný benzinový dvoulitrový čtyřválec, který v případě SUV naladěn na 300 koní, v případě hatchbacku jich produkuje o 10 méně. Pokud ovšem zvolíte limitované provedení Cupra R osazené manuálem, můžete jich pro změnu dostat o 10 více.
Italský magazín Quattroruote nakonec zvolil střední cestu, i proto, aby oba vozy mohly disponovat automatickou převodovkou DSG. V tu chvíli totiž i Leon R disponuje „jen“ třemi stovkami koní, ty přitom míří bezvýhradně pouze na přední nápravu. V případě SUV může využít pohon všech kol, který sice zvyšuje hmotnost, ovšem zároveň i zlepšuje trakci. Pravda, při vyšším tempu či při letmém rozjezdu je tato výhoda eliminována, nicméně my se nejprve podíváme na sprint z klidu.
Jak asi již očekáváte s ohledem na výše zmíněné, vítězem daného klání je Ateca, a to naprosto jednoznačným. Ta zvládá zrychlit na stovku již za 4,85 sekundy, což je na 1 713 kilogramů vážící vůz více než působivé. Leon je pak sice o 215 kilo lehčí, nicméně jeho přední náprava při tak vysokém zatížení zkrátka a dobře musí bojovat s trakcí. Stovky tak dosáhne „až“ za 5,62 sekundy. Za svým sourozencem pak zaostává i na měřené čtvrtmíli, čas z tohoto klání ale Italové nezveřejnili.
Přesunout se tak můžeme k další disciplíně, k jízdě na okruhu. Zde již Leon platí za jasného favorita, nejen kvůli nižší hmotnosti, ale také s ohledem na nižší těžiště. Nicméně i tak je třeba před SUV smeknout klobouk, neboť za svým příbuzným zaostává pouze o 1,3 sekundy. Na druhé straně je ovšem o 1,5 sekundy rychlejší než Alfa Romeo Stelvio osazená rovněž přeplňovaným čtyřválcem, byť o lehce nižším výkonu (280 koní).
Bylo by zajímavé, kdyby se SUV postavil standardní Seat Leon Cupra, který, jak již bylo zmíněno, disponuje nižším výkonem. Navíc v jeho případě nedošlo na aplikaci karbonového aerodynamického balíčku, jenž v případě „eRka“ snižuje koeficient odporu vzduchu o 12,5 %. Cupra R navíc má i širší rozchod kol vpředu a vzadu, specifické pneumatiky Michelin Sport Cup 2 nebo silnější brzdy Brembo.
Pokud si uvědomíme, jak rozsáhlý je tento výčet modifikací a jak nízký byl rozdíl mezi oběma vozy v cíli, pak se zdá, že Ateca by dokázala standardní Leon Cupra zesměšnit nejen v přímém směru s pevným startem. Zatímco tedy ještě před pár lety byl pojem „sportovní SUV“ naprosto k smíchu, dnes je třeba názor na něj přehodnotit. Srovnání dvou ostrých Španělů je toho jasným důkazem.
Cupra Ateca je opravdu rychlým vozem, standardní Seat Leon Cupra by nejspíše i vyklepla. S verzí R totiž prohrála pouze na okruhu, a to jen o chlup
Bleskovky
- Policie měla špatný týden, při pronásledování jí ujel řidič starého MPV i zjevně nepřipravený motorkář
před 52 minutami - Majitelé čtyř superaut za 180 milionů se jeli na podzim projet do hor, nabourali jeden do druhého v namrzlém klesání
před 7 hodinami - Šéf Bugatti a Rimacu ukázal své auto pro denní ježdění, něco takového by si jiný vrcholný manažer nedovolil
včera
Nové na MotoForum.cz
- Pole Position v Barceloně pro Bagnaiu 11:32
- Macau GP: Pole Position získal Davey Todd 10:35
- Poslední závod Grand Prix pro Stefana Bradla včera 20:14
- GP Macau posunuta na neděli včera 20:00
- V Barceloně na čele Pecco Bagnaia včera 17:30
Nejnovější články
- Policie měla špatný týden, při pronásledování jí ujel řidič starého MPV i zjevně nepřipravený motorkář
před 48 minutami - Původně jen elektrické auto už nachytali se spalovacím motorem, příchod této verze vážně musí být na spadnutí
před hodinou - Bugatti se vrátilo k překonávání rychlostních rekordů. Aby ho dosáhlo muselo si půjčit auto od vlastního zákazníka
před 3 hodinami - Zaměstnanci VW kradou díly z fabrik firmy ve velkém. Jen letos jich vyhodil 708, největší „borci” rozkradli díly za 25 milionů
před 4 hodinami - Šéf automobilky si hraje na Muska tím, že spí na podlaze ve firmě, kupcům jeho „Porsche za cenu Octavie” zatím selhávají brzdy
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva