Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
James May popsal, jak Amazon zachází s Grand Tour. Připomíná to jeho český sklad
13.1.2019 | Petr Prokopec
Co může mít společného české logistické centrum Amazonu s jeho televizním pořadem s Clarksonem, Hammondem a Mayem v hlavních rolích? Více, než by vás kdy napadlo.
Již nadcházející pátek, tedy 18. ledna, odstartuje třetí sezóna The Grand Tour. Velmi pravděpodobně se dočkáme dvanácti epizod, jež budou odvysílány s pravidelným týdenním rozestupem. Znamená to tedy, že velké finále Amazon Prime TV uvolní 5. dubna. Poté se pro Jeremyho Clarksona a Richarda Hammonda definitivně uzavře éra, jež započala 20. březnem 2002. Právě tehdy měl premiéru znovuzrozený Top Gear, u kterého ovšem James May chyběl. První sezónu spoluuváděl dnes již prakticky neznámý Jason Dawe.
May na palubu přibyl až s rokem 2003, kdy se již natáčela druhá série. Samotný formát pořadu se ovšem neměnil, a to dokonce ani poté, co došlo na kauzu „Steak-gate“, kvůli které celá trojice (respektive čtveřice, neboť součástí této party je i producent Andy Wilman) musela zázemí televizní stanice BBC opustit. Zlákat se pak nechala americkým internetovým gigantem, který ji dle jejích slov jako jediný dokázal nabídnout a také zaručit naprostou tvůrčí svobodu. Ta spočívala ve vytvoření nového, ale přitom poněkud známého pořadu.
Daný formát kombinující kratší či delší testy různých aut se záběry ze studia, kde se hlavně konverzuje, ovšem bude mít letos skutečně konečnou. Napříště se totiž dočkáme již jen tzv. speciálů, tedy těch epizod, ve kterých si Clarkson, Hammond a May vezmou některý zajímavý vůz a vypraví se třeba hledat pramen Nilu nebo jako novodobí Tři králové zkusí překonat Blízký východ. Proč? Také o tom se sám May rozpovídal v rozhovoru pro The Telegraph a jsou to zajímavá slova.
„Abych byl upřímný, pak již nějakou chvíli se začínáme odklánět od aut. Myslím, že v budoucnu budeme vnímání spíše jako pořad, ve kterém jde o dobrodružné cestování. Dříve jsme vždy měli tušení, že velké speciály, jak nazýváme filmy, jež se natáhnou na celou epizodu, jsou nejpopulárnější. Nicméně analýza sledovanosti byla velmi náročná,“ uvedl někdejší Kapitán Šnek.
Důvodem byla liknavost BBC, která za Top Gearem stála a stojí. Jakožto veřejnoprávní stanice nemá velkou motivaci důsledně analyzovat data sledovanosti, a tak to zkrátka nedělá. Celý realizační tým Top Gearu pak mohl pouze hádat, čím se v rámci toho kterého dílu trefil a netrefil do vkusu diváků a podle toho pořad dále upravovat. Amazon k tomu nemůže přistupovat odlišněji - internetový gigant sleduje nejen celkový počet diváků, ale i to, kdy si pořad stopli či jakou pasáž přeskočili. May s trochou nadsázky říká, že Amazon ví i to, kdy si kdo při sledování zajde na záchod. A také tomu umí přizpůsobit podobu programu.
Právě detailní analýzou dat vyšlo najevo, že ony epické výlety jsou mezi publikem nejpopulárnější. A protože cílem Amazonu je vysílání maximálně zefektivnit a neinvestovat ani haléř do produkce pořadů, které nezajímají masy, klasický formát pořadu dostal stopku a místo budou Clarkson a spol. pracovat jen na tom nejvýtěžnějším. Inu, tvůrčí svoboda neznamená, že si dotyční mohou dělat co chtějí, glosuje sám May.
Některé může až tak striktní přístup k výrobě pořadu překvapit, kdo se ale kdy zajímal o fungování českého logistického centra téže mateřské firmy v české Dobrovízi, toho to zaskočí jen stěží. Jeden z bývalých zaměstnanců firmy Petr Kania k fungování skladu kdysi řekl pro magazín W4T: „Všechny úkony jsou rozpočítané tak, aby byla lidská síla využita přesně na 100 % po celou pracovní dobu. Pokud jsem si odskočil na WC mimo přestávku, tak jsem již neměl šanci splnit normu. Popoběhnutí na hale, překročení barevné čáry na podlaze, vymezující jiný sektor, pozdní příchod o minutu, chvilkové sednutí na bedýnku, mít sebou na pracovišti jiný nápoj než obyčejnou vodu a to pouze ve firemní průhledné lahvi nebo klíče od bytu či mobilní telefon, nedodržení času vymezeného na přestávku, tak to vše mohlo být důvodem k propuštění.”
Amazon zjevně ani k The Grand Tour nepřistupuje jinak - i od Clarksona, Hammonda a Maye se očekává využití potenciálu na 100 % a cokoli, co bilanci zhoršuje, nemá šanci přežít. May si toho je vědom, situaci ale komentuje se svým typickým humorem. I on se prý soukromě snaží dát divákům přesně to, po čem touží. Delší vlasy si prý nechal kvůli záplavě těch, kterým jeho kratší šediny nevyhovovaly.
Britský moderátor se vedle The Grand Tour vyjádřil i k novým sériím Top Gearu, kde již jsou u kormidla Matt LeBlanc a Chris Harris. Tedy prozatím, první zmíněný po chystané 26. sérii skončí, neboť již nechce být tak dlouho odloučen od rodiny. Je otázkou, jak to Harrisovi půjde s novými kolegy, May však v něj má víru. Považuje ho totiž za skutečného nadšence, který s auty i závodí. Ví tedy, o čem je řeč. A co více, vytváří prý zdravou konkurenci i pro Clarksona.
Zajímavé je, že ačkoliv May na obrazovkách působí spíše jako Jezzova spřízněná duše, na pustý ostrov by si raději vzal Hammonda. Důvodem je skutečnost, že Richard je podle něj mnohem schopnější a jeho praktické dovednosti z něj dělají mnohem lepšího trosečníka. Clarkson oproti tomu zatím prý ještě nedokázal, že umí cokoliv jiného, než jen řídit auta. Navíc jeho nátura je prý tak nesnesitelná, že by s ním delší pobyt jednoduše nezvládnul.
Je ovšem jasné, že v tomto ohledu May znovu žertuje. Zároveň totiž dodává, že základním stavebním kamenem veškerého úspěchu i pořadů této trojice jsou jejich vzájemné vztahy. Jak je tedy vidno, ani po šestnácti letech se Jeremy, Richard a James navzájem neomrzeli. Na obrazovkách je přitom budeme vídat i nadále, jen namísto dvanácti hodinových epizod půjde o zhruba osm jedenapůlhodinových vytvořených přesně podle síťového grafu, který Amazonu vyšel po analýze dat sledovanosti.
James May se nově rozpovídal o pozadí vzniku dalších pokračování The Grand Tour. A mimo jiné také vysvětlil, proč by si na pustý ostrov vzal raději Hammonda než Clarksona
Zdroj: The Telegraph
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu 11:00
- Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory! včera 11:45
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
Nejnovější články
- Dodge překvapil. Nový Charger nabídne i v Evropě, dokonce v provedení, které původně ani nemělo existovat
před 7 hodinami - K mání je úplně poslední vyrobená Škoda s motorem vzadu, vzácný Rapid 135 RiC. Na svou výjimečnost stojí pakatel
před 9 hodinami - Šéf německého Jaguaru řekl, jak drahá budou auta značky po chystané revoluci, vše najednou působí ještě fantaskněji
před 10 hodinami - Muž po 40 letech tvrdé práce prodal svou firmu. Hned druhý den si koupil Ferrari, o kterém vždy snil
dnes - Lada po 30 letech skutečně představí úplně nové SUV, nástupce legendární Nivy zamíří na vrchol nabídky
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva