Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
James May popsal, jak Amazon zachází s Grand Tour. Připomíná to jeho český sklad
13.1.2019 | Petr Prokopec
Co může mít společného české logistické centrum Amazonu s jeho televizním pořadem s Clarksonem, Hammondem a Mayem v hlavních rolích? Více, než by vás kdy napadlo.
Již nadcházející pátek, tedy 18. ledna, odstartuje třetí sezóna The Grand Tour. Velmi pravděpodobně se dočkáme dvanácti epizod, jež budou odvysílány s pravidelným týdenním rozestupem. Znamená to tedy, že velké finále Amazon Prime TV uvolní 5. dubna. Poté se pro Jeremyho Clarksona a Richarda Hammonda definitivně uzavře éra, jež započala 20. březnem 2002. Právě tehdy měl premiéru znovuzrozený Top Gear, u kterého ovšem James May chyběl. První sezónu spoluuváděl dnes již prakticky neznámý Jason Dawe.
May na palubu přibyl až s rokem 2003, kdy se již natáčela druhá série. Samotný formát pořadu se ovšem neměnil, a to dokonce ani poté, co došlo na kauzu „Steak-gate“, kvůli které celá trojice (respektive čtveřice, neboť součástí této party je i producent Andy Wilman) musela zázemí televizní stanice BBC opustit. Zlákat se pak nechala americkým internetovým gigantem, který ji dle jejích slov jako jediný dokázal nabídnout a také zaručit naprostou tvůrčí svobodu. Ta spočívala ve vytvoření nového, ale přitom poněkud známého pořadu.
Daný formát kombinující kratší či delší testy různých aut se záběry ze studia, kde se hlavně konverzuje, ovšem bude mít letos skutečně konečnou. Napříště se totiž dočkáme již jen tzv. speciálů, tedy těch epizod, ve kterých si Clarkson, Hammond a May vezmou některý zajímavý vůz a vypraví se třeba hledat pramen Nilu nebo jako novodobí Tři králové zkusí překonat Blízký východ. Proč? Také o tom se sám May rozpovídal v rozhovoru pro The Telegraph a jsou to zajímavá slova.
„Abych byl upřímný, pak již nějakou chvíli se začínáme odklánět od aut. Myslím, že v budoucnu budeme vnímání spíše jako pořad, ve kterém jde o dobrodružné cestování. Dříve jsme vždy měli tušení, že velké speciály, jak nazýváme filmy, jež se natáhnou na celou epizodu, jsou nejpopulárnější. Nicméně analýza sledovanosti byla velmi náročná,“ uvedl někdejší Kapitán Šnek.
Důvodem byla liknavost BBC, která za Top Gearem stála a stojí. Jakožto veřejnoprávní stanice nemá velkou motivaci důsledně analyzovat data sledovanosti, a tak to zkrátka nedělá. Celý realizační tým Top Gearu pak mohl pouze hádat, čím se v rámci toho kterého dílu trefil a netrefil do vkusu diváků a podle toho pořad dále upravovat. Amazon k tomu nemůže přistupovat odlišněji - internetový gigant sleduje nejen celkový počet diváků, ale i to, kdy si pořad stopli či jakou pasáž přeskočili. May s trochou nadsázky říká, že Amazon ví i to, kdy si kdo při sledování zajde na záchod. A také tomu umí přizpůsobit podobu programu.
Právě detailní analýzou dat vyšlo najevo, že ony epické výlety jsou mezi publikem nejpopulárnější. A protože cílem Amazonu je vysílání maximálně zefektivnit a neinvestovat ani haléř do produkce pořadů, které nezajímají masy, klasický formát pořadu dostal stopku a místo budou Clarkson a spol. pracovat jen na tom nejvýtěžnějším. Inu, tvůrčí svoboda neznamená, že si dotyční mohou dělat co chtějí, glosuje sám May.
Některé může až tak striktní přístup k výrobě pořadu překvapit, kdo se ale kdy zajímal o fungování českého logistického centra téže mateřské firmy v české Dobrovízi, toho to zaskočí jen stěží. Jeden z bývalých zaměstnanců firmy Petr Kania k fungování skladu kdysi řekl pro magazín W4T: „Všechny úkony jsou rozpočítané tak, aby byla lidská síla využita přesně na 100 % po celou pracovní dobu. Pokud jsem si odskočil na WC mimo přestávku, tak jsem již neměl šanci splnit normu. Popoběhnutí na hale, překročení barevné čáry na podlaze, vymezující jiný sektor, pozdní příchod o minutu, chvilkové sednutí na bedýnku, mít sebou na pracovišti jiný nápoj než obyčejnou vodu a to pouze ve firemní průhledné lahvi nebo klíče od bytu či mobilní telefon, nedodržení času vymezeného na přestávku, tak to vše mohlo být důvodem k propuštění.”
Amazon zjevně ani k The Grand Tour nepřistupuje jinak - i od Clarksona, Hammonda a Maye se očekává využití potenciálu na 100 % a cokoli, co bilanci zhoršuje, nemá šanci přežít. May si toho je vědom, situaci ale komentuje se svým typickým humorem. I on se prý soukromě snaží dát divákům přesně to, po čem touží. Delší vlasy si prý nechal kvůli záplavě těch, kterým jeho kratší šediny nevyhovovaly.
Britský moderátor se vedle The Grand Tour vyjádřil i k novým sériím Top Gearu, kde již jsou u kormidla Matt LeBlanc a Chris Harris. Tedy prozatím, první zmíněný po chystané 26. sérii skončí, neboť již nechce být tak dlouho odloučen od rodiny. Je otázkou, jak to Harrisovi půjde s novými kolegy, May však v něj má víru. Považuje ho totiž za skutečného nadšence, který s auty i závodí. Ví tedy, o čem je řeč. A co více, vytváří prý zdravou konkurenci i pro Clarksona.
Zajímavé je, že ačkoliv May na obrazovkách působí spíše jako Jezzova spřízněná duše, na pustý ostrov by si raději vzal Hammonda. Důvodem je skutečnost, že Richard je podle něj mnohem schopnější a jeho praktické dovednosti z něj dělají mnohem lepšího trosečníka. Clarkson oproti tomu zatím prý ještě nedokázal, že umí cokoliv jiného, než jen řídit auta. Navíc jeho nátura je prý tak nesnesitelná, že by s ním delší pobyt jednoduše nezvládnul.
Je ovšem jasné, že v tomto ohledu May znovu žertuje. Zároveň totiž dodává, že základním stavebním kamenem veškerého úspěchu i pořadů této trojice jsou jejich vzájemné vztahy. Jak je tedy vidno, ani po šestnácti letech se Jeremy, Richard a James navzájem neomrzeli. Na obrazovkách je přitom budeme vídat i nadále, jen namísto dvanácti hodinových epizod půjde o zhruba osm jedenapůlhodinových vytvořených přesně podle síťového grafu, který Amazonu vyšel po analýze dat sledovanosti.




James May se nově rozpovídal o pozadí vzniku dalších pokračování The Grand Tour. A mimo jiné také vysvětlil, proč by si na pustý ostrov vzal raději Hammonda než Clarksona
Zdroj: The Telegraph
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Bratři Marquezové dominovali neděli v Argentině včera 19:47
- Dixon suverenním vítězem, Salač havaroval včera 18:16
- Moto3 Piqueras vítězem, Rueda lídrem včera 17:58
- Portimão-Test, 2. den: včera 10:00
- Opět trumf pro Marca Marqueze 15.3.2025
Nejnovější články
Ne že by to VW neměl před očima: Jeho nejprodávanějším autem je teď rodinný vůz větší než Škoda Octavia za 400 tisíc Kč
včeraElektromobily stále víc rozdělují společnost, ukázal průzkum. Jejich zastánců je jen 7 procent, počet odpůrců vzrostl na trojnásobek
včeraK mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo
včeraPohádka o spolehlivosti elektroaut se dál rozpadá. Po první STK nepustíme zpátky na silnici 34 procent Tesel, říkají Nizozemci
včeraNový vrcholný Moskvič se nakonec začne prodávat na jaře. Výkonný a vybavený vůz větší než Škoda Kodiaq bude o dost levnější
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.16. 19:07 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB