Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaké poslední značky nabízí manuál do všech svých aut? A proč to není Lambo?
16.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Už jen pár „velkých” značek vám dodá manuál ke všem modelům a motorům. Lambo nenabízí jediný a má pro to pozoruhodné vysvětlení.
Pokud narazíte na člověka, který si bude stěžovat, že manuální převodovky postupně mizí, bude to nejspíš nadšený řidič. Jistě, existují i takoví, kteří horují pro automatické řazení, ať už mají radši hladkost klasického automatu v americkém korábu nebo rychlost dvouspojkové převodovky v evropském stroji, ale manuální převodovka a s ní související fakt, že můžete řadit přesně tak, jak chcete vy, je věc, kterou nedokáže nahradit ani ten nejlepší automat na trhu. A pokud tvrdíte opak, je to jednoduše jen tím, že ruční řazení neovládáte tak dobře, abyste jeho nenahraditelné přednosti poznali a ocenili. Přesto je k mání v čím dál menším množství automobilů.
Situace v tomto směru zašla podobně daleko jako jako u atmosférických motorů. Dnes už totiž v České republice působí pouhé čtyři značky zabývající se velkosériovou výrobou aut, které vám do všech nabízených modelů a ke všem nabízeným motorům a systémům pohonu umí namontovat manuální převodovku.
Nejsou to výrobci sporťáků, jak by naivní člověk čekal a znalý petrolhead doufal. A jedna z nich bude zcela mimo hledáček nadšených řidičů. Je jí Dacia, která donedávna automaty pomalu ani nenabízela, ale určitě ne proto, že by její zákazníci hořeli pro ruční řazení - spíše na to automatické nemají peníze nebo do něj nechtějí investovat. Druhá je Suzuki, která umí řidičům nabídnout alespoň Swift Sport. Ve třetím případě jde o Hondu, přinejmenším u nás, což už je zajímavější značka a výsledný stav je méně „náhodný”. V testu nového Civicu Type R jsme tak nějak mimochodem zmiňovali i důvod, proč je tento chrám řidičských radostí k mání pouze s manuálním řazením a svědčí leccos o smýšlení Hondy o něm.
Teprve čtvrtá značka je ale známá primárně pro řidičsky zajímavá auta (byť na tuto pověst též hřeší) a manuály nabízí prakticky všude i z teritoriálního hlediska (Honda bude daleka tohoto stavu třeba v USA, její tamní portfolio je docela jiné). Je to britské Mini. Od základního One se 75 koňmi výkonu po Countryman JCW All4, všude je základem manuál a za automat si musíte připlatit. I všechny Mini John Cooper Works s manuálem pořád mít můžete.
Jinak se můžete uhledat k smrti a nenajdete dalšího výrobce, který by si na manuálech zakládal. Někteří další k tomu nemají daleko (a většinou to budou znovu automobilky nabízející spíše levná auta), sítem ale neprojdou. A někdy z dost bizarních příčin - třeba takový Renault vám u mnoha modelů automat „cpát” nebude, ale u toho, kde byste jej čekali nejméně, prostě nutně je.
Ovšem, můžete namítnout, že škodovka také montuje manuální převodovky od Citigo po Superb. Takto lze hodnotit nabídku většiny výrobců, nicméně když ji projdete podrobně, uvidíte, že třeba Škodu Rapid 1,4 TSI nedostanete bez převodovky DSG, stejně jako nejsilnější 280koňový Superb. A není to stav, který by panoval od včera, už u předchozího Superbu tomu nebylo jinak, o Fabii RS ani nemluvě.
Jistě, někdy se tento přístup dá pochopit, je-li onou „automatickou výjimkou” komfortně orientované auto s minimálními ambicemi uspokojovat řidičské choutky, do kterého si manuální pořídí jen fundamentalisté. Jde-li ale také nebo dokonce zejména o vozy stvořené pro aktivní jízdu, je už tento stav racionálně nevysvětlitelný a automobilky si vymýšlí různé bizarní důvody, proč manuál nebylo možné použít. Však je občas i samy popřou, nikoli zase tak zřídka.
Takové Lamborghini do svých aut nedává manuály už nějakou dobu, tak proč jsme ji zmínili v nadpise? Protože magazínu Road & Track automobilka poskytla pozoruhodné odůvodnění. Prý je spojkový pedál rušivý pro dynamiku automobilu a musí být součást systému, který je plně pod kontrolou auta, nikoliv člověka. Jen tak bude automobil v harmonii. Člověk-řidič, ten, pro kterého by měl každý výrobce sporťáků stavět auta, je tedy pro Lamborghini očividně rušivý element.
Nicméně dnešní manuální převodovky již také nejsou zcela manuální, je toho na nich automatického více, než by člověk možná čekal. Spousta výrobců nabídne systém, který pomáhá proti zhasnutí motoru při neopatrném rozjezdu, včetně např. koncernu Volkswagen, nebo aspoň sám nastartuje motor po sešlápnutí spojky, máte-li start-stop, takže nemusíte otáčet klíčkem. Z dalších podobných vynálezů zmiňme automatické přidržení brzdy při rozjezdu v kopci nebo třeba rev-matching, automatické meziplyny při podřazování.
Jistě, purista tyhle systémy vypne, zejména automatické meziplyny, protože jsou při jiné než velmi předvídatelné jízdě nepřesné a polovičaté (nutně přes spojku). Ale může se stát, že vypnout jednoho dne nepůjdou, však už dnes se stávají překážejícími. Například v BMW jsou v režimu Sport+ vypnuty (logicky - sportovní režim očekává Řidiče, který chce řídit sám), v takovém Peugeotu 308 GTi už je tomu ale přesně naopak - právě jen ve sportovním režimu jsou trvale zapnuty. Jejich nátura usnadňování života je sice chvályhodná, ale znamená, že méně zkušení řidiči mohou přestat mít motivaci se zlepšovat. Naštěstí ovšem je na trhu spousta ojetých aut, která těmito vynálezy vybavena nejsou. Zatím...
Značka Mini je poslední „řidičskou”, která nabízí manuály do všech aut a ke všem motorům. Též u Hondy je třeba tento stav kvitovat, Dacia a Suzuki jsou v této společnosti spíše omylem...
Zdroj: Road & Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva