Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze
28.6.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Na kolik vyšla jedna epizoda britské televizní show? Jen v Clarksonově éře byla při natáčení zničena auta za celkem 36 milionů korun.
Dnes večer odvysílá BBC vůbec poslední premiérovou epizodu pořadu Top Gear, ve které účinkují Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May. Clarkson tedy jen na předtočených záběrech, ve studiu jej prý po boku Hammonda a Maye nahradí... slon. Tímto kuriózním způsobem BBC udělá tečku za jednou érou, po níž se cesty tohoto pořadu rozejdou dvěma směry - jedním bude kráčet Chris Evans coby tvář nového Top Gearu, druhým trojice moderátorů, kteří jej nejvíce proslavili a s nimiž si jej mnozí budou už navěky spojovat, pod hlavičkou nového pořadu.
Tento scénář už dříve potvrdil sám Clarkson a nově také Richard Hammond - prý nový pořad musí udělat už proto, že o něj lidé stojí a nebudou jej dělat jedině tehdy, když o něj stát nebudou. A spekuluje se o tom, že oficiální oznámení přijde ještě dnes po skončení vysílání posledního „starého Top Gearu” - bylo by to ostatně logické i marketingově chytré. Definitivně se tak zavře voda za érou, která začala v roce 2002 a na jejímž konci stála dojná kráva vydělávající miliony liber jen za jednu epizodu. Tyto příjmy ovšem na druhé straně vyvažovaly nemalé náklady, přičemž řeč v tuto chvíli není jen o platech moderátorů, ale rovněž o financích, které bylo třeba zaplatit třeba za zdemolovaná vozidla a další režijní náklady.
V tomto ohledu máme díky kolegům z webu Defensive Driving infografiku, ze které je jasně patrné, že od první do jednadvacáté sezóny padlo řádění trojice za oběť 166 vozidel. Jejich souhrnná hodnota se vyšplhala na 934 635 GBP (cca 35 948 000 Kč), mimo tuto sumu je přitom výlet Stiga s Koenigseggem CCX mimo okruh v Dunsfoldu. Vůz za 415 tisíc liber (15,96 milionu korun) totiž ve výsledku nebyl zcela zničen. Nejvíce aut má přitom na svědomí Hammond (29), ani Clarkson a May ale nejsou se svou bilancí příliš pozadu (24 resp. 21).
Kromě toho tu máme kupříkladu produkční náklady, kdy takový Indický speciál vyšel na 29 710 GBP (1 143 000 Kč). Máte pocit, že je to malá cena? Hádáte správně, jde totiž jen o přímé výdaje související s moderátorskou trojicí a jejich vozy. Zcela stranou ovšem stojí třeba platy několika desítek zaměstnanců, kteří stáli v pozadí a umožnili, abychom se vůbec měli nač v televizi dívat.
Co tedy je v dané ceně započítáno? V prvé řadě jsou to automobily, za jejichž pořízení produkce zaplatila 16 000 liber (615 500 Kč). Následně byla nutná jejich doprava z Velké Británie do Bombaje (3 300 GBP/127 000 Kč), zbytek zahrnují třeba letenky Clarksona a spol., výdaje za hotel, jídlo a pití. Kromě toho je do celkové ceny započítána i garden party, kterou trojice uspořádala na ambasádě.
Opět připomínáme, že jde jen o přímé náklady související s onou trojicí, mimo hru jsou kupříkladu jejich platy. Ty si přitom Jeremy, Richard a James nezasloužili pouze díky „šaškování“ před kamerou, ale také za vymýšlení scénářů. S tím počítala každá epizoda, přestože nalajnovaná nebyla každá hláška. Spíše šlo o jakousi osnovu, kde byl i prostor pro improvizaci.
Nicméně i tak si mnohý záběr vyžádal třeba dvacet opakování, než s ním všichni byli spokojení. Z toho důvodu natočení jednoho dílu nezabere pár hodin či dnů, ale mnohdy i několik týdnů. Kupříkladu takový závod s Bugatti Veyron vedoucí z Itálie do Londýna zaměstnal celou řadu lidí na více než měsíc. Jen sestříhání 32 minut totiž zabralo 33 šestnáctihodinových pracovních dnů.
To ovšem byl pouze materiál z „terénu“, k dokončení dílu bylo třeba dalšího natáčení v letištním hangáru, který trojici sloužil jako studio. Tato část byla přitom podle Jeremyho spíše odpočinková, skutečná námaha přichází právě během samotných závodů či testů. Mnohdy je totiž harmonogram našponovaný tak, že prý není čas ani na pauzu na záchod a všichni zúčastnění si ulevují do PET lahví.
Zda na posledním šprochu je pravdy trochu, to již ponecháme na vaší důvěře vůči Clarksonovi. Jisté je ovšem tolik, že každý, kdo se na natáčení pořadu podílel, vkládal do každého dílu srdce i duši a cedil krev i pot nemalou měrou. I z toho důvodu byl Top Gear natolik oblíbený. Nový moderátor pořadu Chris Evans tak má nastavenou laťku skutečně vysoko.
Jsme samozřejmě zvědavi, zda ji zvládne překonat, příliš s tím ovšem nepočítáme. Spíše i nadále věříme „třem mušketýrům“, kteří možná již dnes ohlásí svůj návrat v konkurenční show, která se dokonce bude vysílat dříve než třiadvacátá sezóna Top Gearu.
Přehledná infografika naznačuje, kolik vozů bylo zničeno za 21 sezón Top Gearu. Na níže přiloženém odkazu pak najdete i náklady související s Indickým speciálem
Top Gear a jeho aktéři, jak jsme je léta znali. Top Gear teď bude jiný a jeho tváře jinde...
Zdroj: Car Leasing Made Simple, Defensive Driving
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 3 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejčtenější články
- Tesle poprvé po víc jak 10 letech meziročně klesly prodeje, na skladech jí vázne stále víc nejdražších modelů
3.1.2025 - Vrcholné elektrické Porsche vyzvalo na souboj spalovací Ferrari a motorku Yamahy, nemělo to dělat
3.1.2025 - Zákazník Hennessey si vyžádal asi nejbizarnější příplatkový prvek historie superaut, dává najevo, odkud jeho vůz je
3.1.2025 - Grafik ukázal, jak by měla vypadat nová generace spalovacího BMW 3 ve vrcholné šestiválcové verzi, nepůsobí úplně zle
3.1.2025 - Jediná Čechy ve velkém odmítaná Škoda je k mání skoro nejetá ve verzi, kterou nechce už skoro nikdo
3.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva