Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze

Na kolik vyšla jedna epizoda britské televizní show? Jen v Clarksonově éře byla při natáčení zničena auta za celkem 36 milionů korun.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze

28.6.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na kolik vyšla jedna epizoda britské televizní show? Jen v Clarksonově éře byla při natáčení zničena auta za celkem 36 milionů korun.

Dnes večer odvysílá BBC vůbec poslední premiérovou epizodu pořadu Top Gear, ve které účinkují Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May. Clarkson tedy jen na předtočených záběrech, ve studiu jej prý po boku Hammonda a Maye nahradí... slon. Tímto kuriózním způsobem BBC udělá tečku za jednou érou, po níž se cesty tohoto pořadu rozejdou dvěma směry - jedním bude kráčet Chris Evans coby tvář nového Top Gearu, druhým trojice moderátorů, kteří jej nejvíce proslavili a s nimiž si jej mnozí budou už navěky spojovat, pod hlavičkou nového pořadu.

Tento scénář už dříve potvrdil sám Clarkson a nově také Richard Hammond - prý nový pořad musí udělat už proto, že o něj lidé stojí a nebudou jej dělat jedině tehdy, když o něj stát nebudou. A spekuluje se o tom, že oficiální oznámení přijde ještě dnes po skončení vysílání posledního „starého Top Gearu” - bylo by to ostatně logické i marketingově chytré. Definitivně se tak zavře voda za érou, která začala v roce 2002 a na jejímž konci stála dojná kráva vydělávající miliony liber jen za jednu epizodu. Tyto příjmy ovšem na druhé straně vyvažovaly nemalé náklady, přičemž řeč v tuto chvíli není jen o platech moderátorů, ale rovněž o financích, které bylo třeba zaplatit třeba za zdemolovaná vozidla a další režijní náklady.

V tomto ohledu máme díky kolegům z webu Defensive Driving infografiku, ze které je jasně patrné, že od první do jednadvacáté sezóny padlo řádění trojice za oběť 166 vozidel. Jejich souhrnná hodnota se vyšplhala na 934 635 GBP (cca 35 948 000 Kč), mimo tuto sumu je přitom výlet Stiga s Koenigseggem CCX mimo okruh v Dunsfoldu. Vůz za 415 tisíc liber (15,96 milionu korun) totiž ve výsledku nebyl zcela zničen. Nejvíce aut má přitom na svědomí Hammond (29), ani Clarkson a May ale nejsou se svou bilancí příliš pozadu (24 resp. 21).

Kromě toho tu máme kupříkladu produkční náklady, kdy takový Indický speciál vyšel na 29 710 GBP (1 143 000 Kč). Máte pocit, že je to malá cena? Hádáte správně, jde totiž jen o přímé výdaje související s moderátorskou trojicí a jejich vozy. Zcela stranou ovšem stojí třeba platy několika desítek zaměstnanců, kteří stáli v pozadí a umožnili, abychom se vůbec měli nač v televizi dívat.

Co tedy je v dané ceně započítáno? V prvé řadě jsou to automobily, za jejichž pořízení produkce zaplatila 16 000 liber (615 500 Kč). Následně byla nutná jejich doprava z Velké Británie do Bombaje (3 300 GBP/127 000 Kč), zbytek zahrnují třeba letenky Clarksona a spol., výdaje za hotel, jídlo a pití. Kromě toho je do celkové ceny započítána i garden party, kterou trojice uspořádala na ambasádě.

Opět připomínáme, že jde jen o přímé náklady související s onou trojicí, mimo hru jsou kupříkladu jejich platy. Ty si přitom Jeremy, Richard a James nezasloužili pouze díky „šaškování“ před kamerou, ale také za vymýšlení scénářů. S tím počítala každá epizoda, přestože nalajnovaná nebyla každá hláška. Spíše šlo o jakousi osnovu, kde byl i prostor pro improvizaci.

Nicméně i tak si mnohý záběr vyžádal třeba dvacet opakování, než s ním všichni byli spokojení. Z toho důvodu natočení jednoho dílu nezabere pár hodin či dnů, ale mnohdy i několik týdnů. Kupříkladu takový závod s Bugatti Veyron vedoucí z Itálie do Londýna zaměstnal celou řadu lidí na více než měsíc. Jen sestříhání 32 minut totiž zabralo 33 šestnáctihodinových pracovních dnů.

To ovšem byl pouze materiál z „terénu“, k dokončení dílu bylo třeba dalšího natáčení v letištním hangáru, který trojici sloužil jako studio. Tato část byla přitom podle Jeremyho spíše odpočinková, skutečná námaha přichází právě během samotných závodů či testů. Mnohdy je totiž harmonogram našponovaný tak, že prý není čas ani na pauzu na záchod a všichni zúčastnění si ulevují do PET lahví.

Zda na posledním šprochu je pravdy trochu, to již ponecháme na vaší důvěře vůči Clarksonovi. Jisté je ovšem tolik, že každý, kdo se na natáčení pořadu podílel, vkládal do každého dílu srdce i duši a cedil krev i pot nemalou měrou. I z toho důvodu byl Top Gear natolik oblíbený. Nový moderátor pořadu Chris Evans tak má nastavenou laťku skutečně vysoko.

Jsme samozřejmě zvědavi, zda ji zvládne překonat, příliš s tím ovšem nepočítáme. Spíše i nadále věříme „třem mušketýrům“, kteří možná již dnes ohlásí svůj návrat v konkurenční show, která se dokonce bude vysílat dříve než třiadvacátá sezóna Top Gearu.


Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 1 - Top Gear naklady infografika 01Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 2 - Top Gear naklady infografika 02Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 3 - Top Gear naklady infografika 03Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 4 - Top Gear naklady infografika 04Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 5 - Top Gear naklady infografika 05Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 6 - Top Gear naklady infografika 06Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 7 - Top Gear naklady infografika 07Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 8 - Top Gear naklady infografika 08Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 9 - Top Gear naklady infografika 09Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 10 - Top Gear naklady infografika 10Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 11 - Top Gear naklady infografika 11Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 12 - Top Gear naklady infografika 12Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 13 - Top Gear naklady infografika 13
Přehledná infografika naznačuje, kolik vozů bylo zničeno za 21 sezón Top Gearu. Na níže přiloženém odkazu pak najdete i náklady související s Indickým speciálem

Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 14 - Top Gear ilustracni foto 01Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 15 - Top Gear ilustracni foto 02Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 16 - Top Gear ilustracni foto 03Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 17 - Top Gear ilustracni foto 04Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 18 - Top Gear ilustracni foto 05Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 19 - Top Gear ilustracni foto 06Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 20 - Top Gear ilustracni foto 07Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 21 - Top Gear ilustracni foto 08Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 22 - Top Gear ilustracni foto 09Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 23 - Top Gear ilustracni foto 10Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 24 - Top Gear ilustracni foto 11Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 25 - Top Gear ilustracni foto 12Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 26 - Top Gear ilustracni foto 13Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 27 - Top Gear ilustracni foto 14Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 28 - Top Gear ilustracni foto 15Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 29 - Top Gear ilustracni foto 16Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 30 - Top Gear ilustracni foto 17Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 31 - Top Gear ilustracni foto 18Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 32 - Top Gear ilustracni foto 19Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 33 - Top Gear ilustracni foto 20Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 34 - Top Gear ilustracni foto 21Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 35 - Top Gear ilustracni foto 22Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 36 - Top Gear ilustracni foto 23Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 37 - Top Gear ilustracni foto 24Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 38 - Top Gear ilustracni foto 25Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 39 - Top Gear ilustracni foto 26Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 40 - Top Gear ilustracni foto 27Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 41 - Top Gear ilustracni foto 28Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 42 - Top Gear ilustracni foto 29Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 43 - Top Gear ilustracni foto 30Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 44 - Top Gear ilustracni foto 31Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 45 - Top Gear ilustracni foto 32Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 46 - Top Gear ilustracni foto 33Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 47 - Top Gear ilustracni foto 34Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 48 - Top Gear ilustracni foto 35Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 49 - Top Gear ilustracni foto 36Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 50 - Top Gear ilustracni foto 37Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 51 - Top Gear ilustracni foto 38Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 52 - Top Gear ilustracni foto 39Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 53 - Top Gear ilustracni foto 40Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 54 - Top Gear ilustracni foto 41Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 55 - Top Gear ilustracni foto 42Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 56 - Top Gear ilustracni foto 43Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 57 - Top Gear ilustracni foto 44Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 58 - Top Gear ilustracni foto 45Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 59 - Top Gear ilustracni foto 46Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 60 - Top Gear ilustracni foto 47Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 61 - Top Gear ilustracni foto 48Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 62 - Top Gear ilustracni foto 49Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze - 63 - Top Gear ilustracni foto 50
Top Gear a jeho aktéři, jak jsme je léta znali. Top Gear teď bude jiný a jeho tváře jinde...

Zdroj: Car Leasing Made Simple, Defensive Driving

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.