Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak vznikal Clarksonův Top Gear? Zdlouhavě, složitě a velmi draze
28.6.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Na kolik vyšla jedna epizoda britské televizní show? Jen v Clarksonově éře byla při natáčení zničena auta za celkem 36 milionů korun.
Dnes večer odvysílá BBC vůbec poslední premiérovou epizodu pořadu Top Gear, ve které účinkují Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May. Clarkson tedy jen na předtočených záběrech, ve studiu jej prý po boku Hammonda a Maye nahradí... slon. Tímto kuriózním způsobem BBC udělá tečku za jednou érou, po níž se cesty tohoto pořadu rozejdou dvěma směry - jedním bude kráčet Chris Evans coby tvář nového Top Gearu, druhým trojice moderátorů, kteří jej nejvíce proslavili a s nimiž si jej mnozí budou už navěky spojovat, pod hlavičkou nového pořadu.
Tento scénář už dříve potvrdil sám Clarkson a nově také Richard Hammond - prý nový pořad musí udělat už proto, že o něj lidé stojí a nebudou jej dělat jedině tehdy, když o něj stát nebudou. A spekuluje se o tom, že oficiální oznámení přijde ještě dnes po skončení vysílání posledního „starého Top Gearu” - bylo by to ostatně logické i marketingově chytré. Definitivně se tak zavře voda za érou, která začala v roce 2002 a na jejímž konci stála dojná kráva vydělávající miliony liber jen za jednu epizodu. Tyto příjmy ovšem na druhé straně vyvažovaly nemalé náklady, přičemž řeč v tuto chvíli není jen o platech moderátorů, ale rovněž o financích, které bylo třeba zaplatit třeba za zdemolovaná vozidla a další režijní náklady.
V tomto ohledu máme díky kolegům z webu Defensive Driving infografiku, ze které je jasně patrné, že od první do jednadvacáté sezóny padlo řádění trojice za oběť 166 vozidel. Jejich souhrnná hodnota se vyšplhala na 934 635 GBP (cca 35 948 000 Kč), mimo tuto sumu je přitom výlet Stiga s Koenigseggem CCX mimo okruh v Dunsfoldu. Vůz za 415 tisíc liber (15,96 milionu korun) totiž ve výsledku nebyl zcela zničen. Nejvíce aut má přitom na svědomí Hammond (29), ani Clarkson a May ale nejsou se svou bilancí příliš pozadu (24 resp. 21).
Kromě toho tu máme kupříkladu produkční náklady, kdy takový Indický speciál vyšel na 29 710 GBP (1 143 000 Kč). Máte pocit, že je to malá cena? Hádáte správně, jde totiž jen o přímé výdaje související s moderátorskou trojicí a jejich vozy. Zcela stranou ovšem stojí třeba platy několika desítek zaměstnanců, kteří stáli v pozadí a umožnili, abychom se vůbec měli nač v televizi dívat.
Co tedy je v dané ceně započítáno? V prvé řadě jsou to automobily, za jejichž pořízení produkce zaplatila 16 000 liber (615 500 Kč). Následně byla nutná jejich doprava z Velké Británie do Bombaje (3 300 GBP/127 000 Kč), zbytek zahrnují třeba letenky Clarksona a spol., výdaje za hotel, jídlo a pití. Kromě toho je do celkové ceny započítána i garden party, kterou trojice uspořádala na ambasádě.
Opět připomínáme, že jde jen o přímé náklady související s onou trojicí, mimo hru jsou kupříkladu jejich platy. Ty si přitom Jeremy, Richard a James nezasloužili pouze díky „šaškování“ před kamerou, ale také za vymýšlení scénářů. S tím počítala každá epizoda, přestože nalajnovaná nebyla každá hláška. Spíše šlo o jakousi osnovu, kde byl i prostor pro improvizaci.
Nicméně i tak si mnohý záběr vyžádal třeba dvacet opakování, než s ním všichni byli spokojení. Z toho důvodu natočení jednoho dílu nezabere pár hodin či dnů, ale mnohdy i několik týdnů. Kupříkladu takový závod s Bugatti Veyron vedoucí z Itálie do Londýna zaměstnal celou řadu lidí na více než měsíc. Jen sestříhání 32 minut totiž zabralo 33 šestnáctihodinových pracovních dnů.
To ovšem byl pouze materiál z „terénu“, k dokončení dílu bylo třeba dalšího natáčení v letištním hangáru, který trojici sloužil jako studio. Tato část byla přitom podle Jeremyho spíše odpočinková, skutečná námaha přichází právě během samotných závodů či testů. Mnohdy je totiž harmonogram našponovaný tak, že prý není čas ani na pauzu na záchod a všichni zúčastnění si ulevují do PET lahví.
Zda na posledním šprochu je pravdy trochu, to již ponecháme na vaší důvěře vůči Clarksonovi. Jisté je ovšem tolik, že každý, kdo se na natáčení pořadu podílel, vkládal do každého dílu srdce i duši a cedil krev i pot nemalou měrou. I z toho důvodu byl Top Gear natolik oblíbený. Nový moderátor pořadu Chris Evans tak má nastavenou laťku skutečně vysoko.
Jsme samozřejmě zvědavi, zda ji zvládne překonat, příliš s tím ovšem nepočítáme. Spíše i nadále věříme „třem mušketýrům“, kteří možná již dnes ohlásí svůj návrat v konkurenční show, která se dokonce bude vysílat dříve než třiadvacátá sezóna Top Gearu.
Přehledná infografika naznačuje, kolik vozů bylo zničeno za 21 sezón Top Gearu. Na níže přiloženém odkazu pak najdete i náklady související s Indickým speciálem
Top Gear a jeho aktéři, jak jsme je léta znali. Top Gear teď bude jiný a jeho tváře jinde...
Zdroj: Car Leasing Made Simple, Defensive Driving
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 2 hodinami - Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před 3 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera - Čína instruovala domácí automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které podpořily vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva