Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není
4.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dodání Modelu 3 prvním zákazníkům mimo automobilku dělalo dojem, že se Tesle konečně podařilo úspěšně rozjet sériovou výroby. Realita je ale jiná.
Na jaře roku 2016 Tesla s velkou pompou odhalila Model 3. Ačkoliv nešlo o zcela sériovou verzi, ale prototyp blízký produkčnímu exempláři, zájemce o jeden z prvních relativně dostupných elektromobilů to neodradilo. Automobilku tak během pár dní zavalily statisíce rezervací, jejichž počet s dalšími týdny ještě rostl. Zdálo se tedy, že novinka Teslu definitivně katapultuje mezi výrobce, kteří se o existenci již bát nemusí. Jenže jedna věc je prodat a druhá vyrobit. A to pro automobilku i skoro o dva roky později zůstává problémem.
Před několika málo dny jsme si mohli posvítit na kvalitu prvních kusů, která není zrovna světoborná. K tomu jsou tu záruční podmínky sepsané tak, že stěžovat si nemůžete skoro na nic, co by jiný výrobce vzal na sebe. Takové klepání, vrzání či drnčení úplně nového auta bere Tesla jako normu, a vy se tomu musíte podřídit, nebo jít o dům dále.
Dalo by se to brát jako daň za rychlý nástup masové výroby, jenže zrovna k tomu ne a nedochází. Vyloženě paradoxní se pak ve světle výše zmíněného jeví fakt, že Tesla právě preferencí kvality před rychlosti omlouvá další průtahy, jenž jsou s výrobou nového elektrického sedanu spojené. Jak totiž šéf značky Elon Musk původně přislíbil, mělo být touto dobou montováno na 5 000 aut týdně. Jenže díky problémům s nájezdem sériové výroby byl tento interní cíl již před časem posunut na konec prvního čtvrtletí 2018.
Když přitom Musk s tímto odkladem přišel, zmiňovali jsme, že nejspíše ani tento plán se nepovede dodržet. Tesla totiž ve snaze o maximální urychlení sériové výroby učinila řadu bezprecedentních kroků, kdy třeba zcela vynechala testovací fázi beta, během které jsou předprodukční exempláře vypuštěny na reálné silnice. Místo toho se značka oháněla pokročilými počítačovými simulacemi.
Kromě toho došlo rovněž na vypuštění dočasné testovací sady obráběcích strojů a nástrojů, místo toho se značka rozhodla jet načisto. Již existujícím automobilkám přitom byla neustále předhazována a zastaralost výrobních procesů. Nyní se ale ukazuje, že zavedené postupy vybroušené až stoletými zkušenostmi zde nejsou pro nic za nic. Díky nim totiž firmy jako VW či Toyota vyrábí desetitisíce aut denně a odklady plánovaných termínů jsou výjimečné.
Tesla ovšem aktuálně ve svém dopise adresovaném investorům oznámila, že během čtvrtého kvartálu roku 2017 bylo zákazníkům dodáno pouhých 1 550 exemplářů Modelu 3. A přestože byl učiněn „zásadní pokrok“ v napravení dětských bolístek na automatizované výrobní lince, vyrobeno bylo celkem jen 2 425 vozů. Proklamovaných 5 000 exemplářů týdně má továrna chrlit až na konci druhého čtvrtletí 2018, tedy půl roku po původním oznámeném termínu.
Je přitom i nadále sporné, zda se plány opětovně nebudou měnit. Tesla totiž ve zmíněném dopise uvádí, že daného milníku dosáhnout „zamýšlí“. Nejde tedy o potvrzení či příslib věcí budoucích, ale jen jistý předpoklad. Tedy jinými slovy, značka doufá, že se jí rok po oznámení, že odstartovala sériová výroba, konečně povede vyrábět 5 000 aut týdně. Tedy zhruba čtvrt milionu aut ročně.
I kdyby přitom tentokráte na splnění plánu nedošlo, dané číslo je příliš nízké na uspokojení brzy dva roky staré poptávky. Budoucnost značky je tedy opravdu zahalena v mlhách, neboť její existence závisí na ještě výraznějším navyšování produkce. Na to ovšem Tesla nemá v továrně ve Freemontu kapacitu.
Jakkoliv tedy Musk ještě před pár týdny doufal, že se mu v letošním roce povede dosáhnout kvóty 10 000 aut týdně, nyní je tento cíl více než nereálný. Bez přepracování výrobního zařízení to zkrátka nepůjde, na jeho rozšíření ovšem Tesla nemá ani čas, ani peníze. Zvláště poté, co šéf automobilky oznámil, že během příštích dvou let dostaneme celou řadu dalších novinek.
Je nasnadě se ptát, kde chce Musk nový Roadster, elektrický tahač Semi či chystaný crossover Model Y vyrábět, když nezvládá ani poptávku po novém sedanu. Odpovědí by samozřejmě byla výstavba nové továrny, nicméně jak jsme zmínili, na tu nemá Tesla kapacity. Značka se tak ocitla v začarovaném kruhu.
Jak jsme tedy mnohokrát uvedli, letošní rok bude pro značku klíčový. A docházet to evidentně začíná také investorům. I proto se akcie Tesly aktuálně pochybují na částce 317,25 USD (cca 6 750 Kč). Okolo této sumy se přitom automobilka pohybovala v dubnu 2017, v červenci po zahájení „sériové výroby“ Model 3 pak akcie narostly na 383,45 USD (8 160 Kč).
Začíná nám tedy bublina splaskávat? To je otázka. Uvidíme, jakým způsobem se značka pokusí naplnit svou pokladnu, bez dalších finančních injekcí totiž současnou situaci nevyřeší. Je nanejvýš pravděpodobné, že poslední loňský kvartál bude opět spojen s rekordními ztrátami...
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 1 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 2 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 3 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 4 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 5 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 6 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 7 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 8 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 9 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 10 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 11 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 12 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 13 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 13](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 14 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 14](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 15 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 15](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 16 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 16](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 17 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 17](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 18 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 18](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 19 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 19](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 20 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 20](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 21 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 21](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 22 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 22](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 23 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 23](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 24 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 24](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 25 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 25](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 26 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 26](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 27 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 27](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 28 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 28](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak se skutečně daří Tesle? Řekla pravdu o rozjezdu výroby Modelu 3 a veselá není - 29 - Tesla Model 3 prvni test Motor Trend 29](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Již od počátku říkáme, že Model 3 bude pro Teslu požehnáním či naopak zkázou. Nyní má automobilka blíže k druhé možnosti
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
včeraNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nejnovější články
Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
před 9 hodinamiTechnik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
před 10 hodinamiŽádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
včeraCo všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
včeraŠéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.11. 23:10 - 970ka
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.11. 22:03 - Truck Daškam
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 02.11. 18:15 - Snowman000
- Detektory policejních radarů 02.10. 18:24 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 02.10. 10:45 - M.Z.
- Politický koutek 02.10. 00:02 - abgx1
- whitelist & blacklist 02.08. 10:15 - jerry
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch