Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak se rozebírá auto na díly, než si toho někdo všimne? A dá se tím vydělat?
9.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Byli jsme už svědky několika případů, kdy byla z aut během vcelku krátkého času odebrána spousta dílů. Jak je to složité? A proč to dělat?
Vídáme to až nepříjemně často - auta, která zloději ukradnou jen proto, aby z nich v co nejkratším čase vzali co nejvíce dílů, které lze zpeněžit. Samy vozy pak zůstávají „zmrzačené” a opuštěné na rozličných místech a udivují už množstvím dílů, které z nich obvykle během jediné noci zmizely. Naposledy jsme takto viděli „okradené” BMW M5 - chybělo toho na něm tolik, že snad muselo jít už o totální škodu, dát jej zase dohromady nemohlo být jednoduché ani levné.
Když jsme svědky takových případů, na mysl se krade otázka, jak je vůbec možné auto takhle „očesat” - sundat z něj prakticky všechno krom motoru, některých částí karoserie a někdy interiéru. Vidíme výsledek, ale netušíme, jak se stalo, že z ještě večer kompletního auta je do rána torzo. Dnes vám ale můžeme i ukázat i průběh takové „rozborky”.
Stojí za ní šikovný člověk, který si na internetu říká ChrisFix a jedno auto takhle rozebral před objektivem kamery skoro do posledního šroubku. Jednal podobně racionálně jako zloději - šel do důsledku, zároveň ale nechal být věci, které jsou příliš složitě demontovatelné či tak levné, že se to nevyplatí.
Vůz je, v tomto případě Jaguar X-Type, rozebírán opravdu důkladně. Vidíme, jak z kompletního auta mizí postupně všechny demontovatelné panely karoserie, téměř celý interiér včetně střešního okna i něco z motoru. Je to v podstatě všechno, co se může hodit na jiné auto nebo prodat. Pouze podvozek, řízení a velkou část motoru nechává na svém místě.
Je to pozoruhodný proces a ač jej lze jen stěží označit za jednoduchý, je z něj patrné, že když „víte, kam sáhnout”, lze i důkladné „očesání” auta provést vcelku rychle. A nezůstane z něj opravdu téměř nic, v tomto případě je demontáž ještě důkladnější než v případě těch nejdrsnějších zlodějů - přesto trvala řádově hodiny, jednomu člověku.
Pochopitelně se nabízí otázka, proč něco takového dělat. Zlodějinu pomineme, o tom vůbec mluvit nechceme, ani ChrisFix není zloděj. Jeho motivace byla dvojí a obě jsou pro nás zajímavé.
Jednak je pochopitelně možné si k provozování jednoho staršího auta pořídit druhé, nepojízdné, jako zdroj náhradních dílů. Ty mohou být i jako použité drahé, celá auta na odpis jsou ale prodávána relativně levně. Pochopitelně se s tím ale pojí řada problémů - musíte umět auta opravovat, věnovat tomu čas a také prostor. Rozebrané auto zabírá ještě víc místa, než když je v celku, a navíc musíte díly někam schovat - na sedačky nebo rádio rozhodně nemůže pršet a sněžit. Pokud máte tedy k dispozici jen byt se sklepem a veřejné parkoviště před domem, na pak to pusťte z hlavy.
Pokud máte velkou garáž nebo dvůr, na kterém lze postavit byť přístřešek, je to možná cesta. Vhodnou chvílí, kdy začít přemýšlet o „dárci orgánů” místo o nakoupení jednotlivých dílů samostatně, je moment, kdy potřebujete spoustu různých částí včetně některých panelů karoserie - ty bývají drahé. Když spočítáte jejich cenu a najdete obstojné nepojízdné auto se stejnou barvou karoserie a interiéru a stejným pohonným ústrojím za obdobné peníze, auto na díly se může vyplatit. ChrisFix takto koupit druhý X-Type kvůli opravě stejného vozu svého otce.
Čím lze ale ušetřit, lze i vydělat, což je fakt, na který ChrisFix též naráží. „Dárcovský vůz” koupil za 1 484 dolarů, tedy necelých 38 000 Kč. Rozebral ho, i za vrak dostal 190 dolarů, tedy asi 4 800 korun a pochopitelně mu zbyla spousta dílů. Kdyby je prodal (což z části také udělal, částečně je použil na otcův vůz), dokázal by na tomhle autě vydělat jen rozebráním 3 281 dolarů, tedy asi 82 500 korun.
To není úplně špatný zisk, třebaže ty hodiny práce se samotnou rozborkou jsou jen začátkem cesty k němu vedoucí. A pochopitelně, pokud lze tolik peněz „trhnout” na nepříliš cenném Jaguaru X-Type, který navíc rozebírající musel koupit, pak si jistě dokážete představit, kolik lze vydělat na „okradení” zánovního BMW...

































Takhle vypadá kompletní rozebrání auta na díly. Jak vidno, vydělat se tím dá u zcela legálně
Druhé video ukazuje, jak, proč a kdy začít shánět auto na díly
Zdroj: ChrisFix na YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda včera 20:57
- Show Marca Marqueze, crash Bagnaii včera 20:28
- V Moto2 první Gonzalez, 18. Salač - a musí do Q1 včera 18:52
- Úvod v Argentině zvládl nejrychleji Marc Marquez včera 16:49
- Ducati Panigale V4 S Carbon: s karbonovými koly včera 08:00
Nejčtenější články
Dacia musela zastavit prodej nového Dusteru. Dealeři nesmí lidem dodat ani auta, která už mají na skladě
14.2.2025Dnes nepochopitelný symbol luxusního francouzského pokroku se dá koupit sotva jetý, navzdory své třídě a ceně byl autem roku
14.2.2025Sbohem, Audi. Němci po příšerném roce dostali geniální nápad: Zachrání se „výrazným zdražením” svých aut
15.2.2025Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
15.2.2025Lada odhalila dynamiku své vůbec první ostré Nivy. Jako BMW X3 M zrovna nejede, i tak je citelně rychlejší než standard
15.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva