Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak napravit Formuli 1? Toto navrhuje člověk, který objevil Schumachera
14.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že Formule 1 není ve stavu, ve kterém bychom si ji přáli mít, vidí snad každý, kdo je schopen odložit růžové brýle. Ale jak z toho ven?
Muž s žertovnou maskou na historické fotce vedle podobně „vymóděného” Michaela Schumachera není ve světě Formule 1 neznámou osobou. Jmenuje se Flavio Briatore a je právě on, kdo objevil talent pozdějšího sedminásobného šampiona. Můžete namítnout, že Schumacher se do F1 dostal i bez něj, pár závodů u Jordanu by z něj ale legendu neudělalo. Byl to Briatore, který si jej všiml a hned po jednom závodě jej zlákal pro svůj Benetton s veřejně proklamovaným cílem, že právě s ním postaví tým, který získá titul šampiona. A také jej po pár letech získal, dvakrát po sobě.
Briatore má punc člověka s čuchem na řidičské talenty a i další případy potvrzují, že oprávněně. Byl to znovu on, kdo o pár let roky později přivedl do F1 Fernanda Alonsa. V roce 2003 už coby šéf Renaultu vyhodil pozdějšího mistra světa Jensona Buttona a nahradil jej testovacím jezdcem Fernandem Alonsem, který se dříve jen otrkával u Minardi. Na překvapení všech a odpor některých reagoval Briatore jen slovy: „Čas ukáže, jestli jsem se mýlil.” A nemýlil, Alonso pod jeho vedením později ovládl opět dva šampionáty a dodnes platí za jednoho z nejlepších pilotů v poli.
Briatore tedy rozhodně je člověkem, kterého bychom měli poslouchat, pokud se o F1 rozpovídá. Nyní se vyjádřil na adresu stavu celého šampionátu a jak se dalo čekat, pochvalná slova to rozhodně nebyla. „Kam Formule 1 míří? Vůbec tomu nerozumím,“ říká dnes již šestašedesátiletý byznysmen. „Příliš komplikujeme věci, přitom bychom se měli vrátit zpátky k podstatě závodění. Nic víc.“
„Je zde příliš mnoho pravidel, příliš mnoho omezení. Lidé jsou tím zmateni. Však se podívejte na poslední závod v Monze - kolik lidí čekalo před paddockem na jezdce? Kdysi jich tam byly tisíce, nyní jen stovky,“ dodává Briatore, dle kterého se pozornost zodpovědných orgánů upíná příliš na pravidla. Tím jen trpí oblast, která by měla být pravou podstatou F1, a to je závodění.
„Prostě nechme mluvit závodění: dejme jezdcům do rukou méně technologií a nechme je předvádět lepší show. Závodění potřebuje jednoduchá pravidla: kdo je vzadu, zkouší předjet ty před sebou a kdo je v čele, nechce být předstižen. Vše ostatní je odpad. Nyní ale nesmíte přejet bílou čáru, jinak budete penalizováni. Navíc, pokud nastane problém s motorem, neměli bychom trestat řidiče, maximálně strhnout body konstruktérům. Z jakého důvodu musí Hamilton startovat z konce roštu ve Spa při výměně motoru? Lewis je závodník a musí myslet jen na závodění.“
„Pokud ani někteří lidé z F1 nerozumí pravidlům, pak si představte ty, co sedí doma u obrazovek. Formule 1 musí mít nejlepší řidiče na světě a ti musí soutěžit ve srovnatelných vozech. Lidi nic jiného nezajímá,” konstatuje italský matador.
S Briatorem lze v tomto ohledu souhlasit - z Formule 1 se vytratil především sportovní duch, který se do ni těžko vrátí s čímkoli, co bylo v posledních letech zavedeno. Je však třeba připomenout Briatoreho minulost, která má zrovna s pravidly mnoho co do činění. Právě on byl - jako „vychytralý Ital” - tím, kdo se snažil využít každé skulinky v pravidlech, což nakonec vyústilo až v to, že se dnes regule zabývají prakticky každým centimetrem monopostu a čárou na na asfaltu.
Pochopitelně, nelze nic namítat proti kreativitě, Briatore ale několikrát zašel dále než sem. Italský manažer byl už před svým vstupem do F1 usvědčen z podvodů a odsouzen k tretu odnětí svobody, kterému se nakonec vyhnul. Svou náturu pak nechal projevit rovněž ve Formuli. Během sezóny 1994 byl tým Benetton obviněn z podvádění, načež Schumacher nemohl nastoupit ke dvěma závodům. Ještě známější je ovšem tzv. Singapore-gate, kdy Nelson Piquet Jr. musel úmyslně havarovat, aby způsobil výjezd safety caru a napomohl tak svému stájovému kolegovi Alonsovi k vítězství.
Jakkoliv tedy má Briatore pravdu v tom, že „dnes se již nemluví ani tak o závodech, jako o byrokracii, pravidlech a penalizacích“, očividně přitom zapomíná na svou minulost. Můžeme s ním tedy sice souhlasit, že Formule 1 potřebuje změnu, je nicméně otázkou, zda je on tím, kdo se svými „škraloupy” může v takových věcech rozdávat rady ostatním...
Flavio Briatore má pocit, že příliš komplikovaná pravidla zabíjejí Formuli 1. S tím lze rozhodně souhlasit, byť je říká člověk, který i svým podváděním přispěl k jejich zavedení
Zdroj: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
4.11.2024 - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
4.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Oficiálně: Finále MotoGP se pojede v Barceloně včera 15:27
- Mistři světa z nezávislého týmu včera 12:25
- Ondřej Vostatek bude v WorldSSP 2025 startovat za český tým WRP Racing 4.11.2024
- Bagnaia vyhrál, o titulu není ještě rozhodnuto 3.11.2024
- Moto2 vyhrál Vietti, Salač hodnotí svůj výsledek jako ostudu 3.11.2024
Nejčtenější články
- Tak to začíná: VW se raduje, že jeho prodeje elektrických aut v ČR stouply o 327 procent, celkové jsou ale o 31 procent níž
7.10.2024 - Manažerka Stellantisu informovala zaměstnance, že rozjíždí tvrdou „politiku psí boudy” s cílem zachránit firemní finance
8.10.2024 - VW uprostřed své krize nasypal 115 miliard do firmy, která neprodává skoro nic, nevyrábí skoro nic a nevydělává už vůbec nic
8.10.2024 - Chudnoucí Američané vystřelili prodeje nejlevnějších aut o desítky procent výš. Kupují, co se dá, než tyto vozy skončí
8.10.2024 - Dealeři Stellantisu se postavili proti šéfovi koncernu a sami prosí EU, aby zrušila nesmyslné limity CO2 pro příští rok
8.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva