Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak je možné, že malá a ztrátová Tesla je hodnotnější firmou než Ford či GM?
5.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tržní kapitalizace Tesly se tento týden vyšplhala tak vysoko, že se posunula i nad dvě nesrovnatelně větší a ziskové automobilky. Jak je to možné?
Automobilka Tesla se tento týden postarala o nejeden palcový titulek v novinách, když svou celkovou hodnotou svých akcií, tzv. tržní kapitalizací přeskočila giganty jménem Ford a General Motors. Během včerejšího obchodování se celková hodnota jejích akcií dostala na 50,33 miliardy dolarů (1,27 bilionu Kč), zatímco Ford skončil na 45 miliardách dolarů (1,14 bilionu korun). Koncern GM pak nakonec uzavřel obchodování byl na 51,4 miliardy dolarů (1,3 bilionu korun) a Teslu znovu předehnal, v průběhu dne se ale pohyboval i pod její úrovní.
Je na místě se ptát, jak je to možné. Ford jen za letošní březen prodal 234 tisíc aut, GM prodalo 256 tisíc aut a Tesla pouhé 4 tisíce, takže prodejními úspěchy to nebude. Je možné, že průměrná cena jedné prodané Tesly bude vyšší než u GM a Fordu dohromady, vzhledem k ohromným rozdílům v celkových prodejích to ale nic neznamená. Tesla je navíc dlouhodobě v obří ztrátě, naopak Ford i GM vykazují miliardové zisky a mají obecně velmi zdravé finance. O Tesle platí pravý opak, navíc se momentálně nachází před spuštěním prodejů relativně dostupného modelu, který ji má „udělat nebo oddělat”.
Jak je tedy možné, že je hodnotnější firmou? Ford je celosvětově známou a úspěšnou značkou, působí v oboru přes 100 let a má spoustu loajálních zákazníků, kteří si půjdou koupit nový model toho či onoho jména jen proto, že to udělali už mnohokrát v minulosti. Tesla nemá nic takového, na spoustě míst sotva něco prodala, v České republice ani nemá pořádné dealerství a rádi můžeme být za jeden Supercharger. Jak může být „víc”?
Je pochopitelně otázkou, jak budeme hodnotu té či oné firmy zkoumat, z trochu širšího hlediska si troufneme říci, že Tesla „víc” ve skutečnosti není. Pro akciové trhy ale více znamená, a to proto, že pro Wall Street stabilní, zavedená firma není příliš zajímavý cíl investic. Ford či GM jsou relativně bezpečné přístavy, kam můžete uložit své peníze, těšit se z jisté dividendy a nejspíše i drobného růstu hodnoty akcií. Pro ty, kteří chtějí rychle zbohatnout, jsou ale zajímavějším objektem firmy nabízející vidinu dramatického růstu hodnoty akcií v blízké budoucnosti. A právě tu Tesla nabízí.
„Investoři chtějí něco, co vyletí řádově vzhůru během šesti měsíců až šesti let,” říká Karl Brauer, analytik Kelley Blue Book. „Nikdo si nemyslí, že Ford a GM jsou něčeho takového schopné, Tesla to nabízí,” dodává. Obě automobilky nabízejí elektrická i plug-in hybridní vozidla, mají špičkové technologie podobně jako Tesla. Jenže dramatický růst u víc než století existujících automobilek je velmi nepravděpodobný.
Naopak jste-li relativně malá firma, která nabízí výhradně „auta budoucnosti” s elektrickým pohonem a schopností částečně autonomní jízdy, dá se očekávat, že během měsíců až jednotek let bude vaše hodnota stoupat. Zejména, pokud je zakladatelem vizionářská celebrita, věřící v přesun k elektromobilům a samočinnému řízení jako v nevyhnutelnou budoucnost. Zájem o akcie to žene vzhůru, s ním stoupá i jejich cena a hodnota celé firmy.
„Nikoliv tvrdá data, nýbrž růst a vyhlídky pohnuly trhem. Investoři mají tendenci se na Teslu dívat jako na start-up v oblasti technologií než na automobilku,” píší o problému noviny New York Times. „Vypadá to, že Tesla je v myslích lidí společností vyrábějící zařízení k uchování energie, která tato zařízení jen náhodou montuje na kola,” citují NY Times Andrewa Stewarta, šéfa investic v michiganské investiční společnosti Exchange Capital Management.
Shrneme-li vše výše řečené do jediné věty, důvodem pro obrovskou akciovou hodnotu Tesly není nic jiného než důvěra investorů v dramaticky lepší zítřky. Automobilka - ne, opravdu to není start-up, funguje už téměř 14 let - má před sebou šibeniční termín uvedení Modelu 3 na trh. Právě tento vůz je experty viděn jako „hop nebo trop” - může firmu vystřelit vzhůru, to pokud bude uveden na trh včas a v pořádku.
Anebo ji potopí, to pokud budou s uvedením na trh průtahy, odklady a zpoždění, z jakýchkoliv důvodů. Tesla je známá mimo jiné zejména tím, že svá auta neuvádí na trh ani zdaleka včas, ale se zpožděním několika měsíců. Ne vždy je to zcela její chyba, např. Model X se zpozdil kvůli mechanismu zadních křídlových dveří, ale to může být zákazníkům i investorům jedno.
Počkejme si do léta, třeba se Tesla překoná a Model 3 uvede na trh včas. A investoři budou sklízet velké zisky. A nebo to nevyjde a budou truchlit nad ještě většími ztrátami...
Model S je jedním z pouhých dvou typů aut, která Tesla nabízí. Dohromady jich prodala jen 25 tisíc za první letošní kvartál a je velmi pravděpodobné, že vykáže další velkou ztrátu. Přesto je pro investory hodnotnější firmou než mnohem úspěšnější a velmi ziskové automobilky jako Ford či GM
Zdroj: NY Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU
včera - K mání je symbol mrtvé éry, poslední výkonná luxusní limuzína s motorem V8 a manuálem. Vznikla jen v 96 kusech
včera - Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
včera - Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
včera - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
včera
Živá témata na fóru
- Zkoušení samohřivých aut jako alternativa klasickým vozidlům. 12.28. 05:14 - JasonVessy
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- BMW Divize 12.27. 12:08 - pavproch
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus