Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak je možné, že malá a ztrátová Tesla je hodnotnější firmou než Ford či GM?
5.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tržní kapitalizace Tesly se tento týden vyšplhala tak vysoko, že se posunula i nad dvě nesrovnatelně větší a ziskové automobilky. Jak je to možné?
Automobilka Tesla se tento týden postarala o nejeden palcový titulek v novinách, když svou celkovou hodnotou svých akcií, tzv. tržní kapitalizací přeskočila giganty jménem Ford a General Motors. Během včerejšího obchodování se celková hodnota jejích akcií dostala na 50,33 miliardy dolarů (1,27 bilionu Kč), zatímco Ford skončil na 45 miliardách dolarů (1,14 bilionu korun). Koncern GM pak nakonec uzavřel obchodování byl na 51,4 miliardy dolarů (1,3 bilionu korun) a Teslu znovu předehnal, v průběhu dne se ale pohyboval i pod její úrovní.
Je na místě se ptát, jak je to možné. Ford jen za letošní březen prodal 234 tisíc aut, GM prodalo 256 tisíc aut a Tesla pouhé 4 tisíce, takže prodejními úspěchy to nebude. Je možné, že průměrná cena jedné prodané Tesly bude vyšší než u GM a Fordu dohromady, vzhledem k ohromným rozdílům v celkových prodejích to ale nic neznamená. Tesla je navíc dlouhodobě v obří ztrátě, naopak Ford i GM vykazují miliardové zisky a mají obecně velmi zdravé finance. O Tesle platí pravý opak, navíc se momentálně nachází před spuštěním prodejů relativně dostupného modelu, který ji má „udělat nebo oddělat”.
Jak je tedy možné, že je hodnotnější firmou? Ford je celosvětově známou a úspěšnou značkou, působí v oboru přes 100 let a má spoustu loajálních zákazníků, kteří si půjdou koupit nový model toho či onoho jména jen proto, že to udělali už mnohokrát v minulosti. Tesla nemá nic takového, na spoustě míst sotva něco prodala, v České republice ani nemá pořádné dealerství a rádi můžeme být za jeden Supercharger. Jak může být „víc”?
Je pochopitelně otázkou, jak budeme hodnotu té či oné firmy zkoumat, z trochu širšího hlediska si troufneme říci, že Tesla „víc” ve skutečnosti není. Pro akciové trhy ale více znamená, a to proto, že pro Wall Street stabilní, zavedená firma není příliš zajímavý cíl investic. Ford či GM jsou relativně bezpečné přístavy, kam můžete uložit své peníze, těšit se z jisté dividendy a nejspíše i drobného růstu hodnoty akcií. Pro ty, kteří chtějí rychle zbohatnout, jsou ale zajímavějším objektem firmy nabízející vidinu dramatického růstu hodnoty akcií v blízké budoucnosti. A právě tu Tesla nabízí.
„Investoři chtějí něco, co vyletí řádově vzhůru během šesti měsíců až šesti let,” říká Karl Brauer, analytik Kelley Blue Book. „Nikdo si nemyslí, že Ford a GM jsou něčeho takového schopné, Tesla to nabízí,” dodává. Obě automobilky nabízejí elektrická i plug-in hybridní vozidla, mají špičkové technologie podobně jako Tesla. Jenže dramatický růst u víc než století existujících automobilek je velmi nepravděpodobný.
Naopak jste-li relativně malá firma, která nabízí výhradně „auta budoucnosti” s elektrickým pohonem a schopností částečně autonomní jízdy, dá se očekávat, že během měsíců až jednotek let bude vaše hodnota stoupat. Zejména, pokud je zakladatelem vizionářská celebrita, věřící v přesun k elektromobilům a samočinnému řízení jako v nevyhnutelnou budoucnost. Zájem o akcie to žene vzhůru, s ním stoupá i jejich cena a hodnota celé firmy.
„Nikoliv tvrdá data, nýbrž růst a vyhlídky pohnuly trhem. Investoři mají tendenci se na Teslu dívat jako na start-up v oblasti technologií než na automobilku,” píší o problému noviny New York Times. „Vypadá to, že Tesla je v myslích lidí společností vyrábějící zařízení k uchování energie, která tato zařízení jen náhodou montuje na kola,” citují NY Times Andrewa Stewarta, šéfa investic v michiganské investiční společnosti Exchange Capital Management.
Shrneme-li vše výše řečené do jediné věty, důvodem pro obrovskou akciovou hodnotu Tesly není nic jiného než důvěra investorů v dramaticky lepší zítřky. Automobilka - ne, opravdu to není start-up, funguje už téměř 14 let - má před sebou šibeniční termín uvedení Modelu 3 na trh. Právě tento vůz je experty viděn jako „hop nebo trop” - může firmu vystřelit vzhůru, to pokud bude uveden na trh včas a v pořádku.
Anebo ji potopí, to pokud budou s uvedením na trh průtahy, odklady a zpoždění, z jakýchkoliv důvodů. Tesla je známá mimo jiné zejména tím, že svá auta neuvádí na trh ani zdaleka včas, ale se zpožděním několika měsíců. Ne vždy je to zcela její chyba, např. Model X se zpozdil kvůli mechanismu zadních křídlových dveří, ale to může být zákazníkům i investorům jedno.
Počkejme si do léta, třeba se Tesla překoná a Model 3 uvede na trh včas. A investoři budou sklízet velké zisky. A nebo to nevyjde a budou truchlit nad ještě většími ztrátami...
Model S je jedním z pouhých dvou typů aut, která Tesla nabízí. Dohromady jich prodala jen 25 tisíc za první letošní kvartál a je velmi pravděpodobné, že vykáže další velkou ztrátu. Přesto je pro investory hodnotnější firmou než mnohem úspěšnější a velmi ziskové automobilky jako Ford či GM
Zdroj: NY Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 5 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejčtenější články
- Číňané dokončují nejdelší dálniční tunel světa, monstrózní stavba mizí v horském masivu na dlouhých 22 km
1.1.2025 - Jeden z největších držáků moderních aut nezabije jako ojetinu skoro nic, prvních 100 tisíc km je pro něj jen rozcvička
1.1.2025 - Tesla Cybertruck explodovala před Trumpovým hotelem a zabila nejméně jednoho člověka, Musk nikdy nic takového neviděl
2.1.2025 - Takhle obrovské pokuty od EU za emise CO2 mohou automobilky čekat v roce 2025, jen u VW jde o stovky miliard
2.1.2025 - Ford si nechal patentovat nové řešení řízení, na kterém si vylámaly zuby Nissan i Tesla, pomoci jím může jen sám sobě
2.1.2025
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 14:54 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 13:37 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus