Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak fungují kamery místo zpětných zrcátek? Vypadá to na další moderní nesmysl
15.12.2018 | Petr Prokopec
Je to jedna z těch věcí, které se do nových aut dostanou, ať už chceme nebo ne. Má spoustu potenciálních výhod, podle testu ale v novém Audi e-tron ale v tom základním selhává.
Pokud vám to možnosti dovolují, popadněte notebook, tablet či alespoň telefon a běžte se na chvíli posadit ven. Samozřejmě řádně oblečeni, aktuální počasí plavkám opravdu nenahrává. Chvíli se kochejte okolím osvětleným přírodním a tudíž pro naše oči přirozeným světlem. A pak rychle přesuňte svou pozornost k obrazovce elektronického zařízení. Že nemůže hned zaostřit? Nedivíme se, váš zrak se jednoduše není s to vyrovnat s novými podmínkami. Naštěstí to v takovou chvíli neznamená nic než nutnost chvíli počkat, pokud ale s něčím takovým bude konfrontováni v autě, čas na to mít nemusíte.
Za tímto úvodem stojí jeden z moderních automobilových trendů, a to nahrazování klasických vnější zpětných zrcátek kamerami a displeji. Po aerodynamické stránce vůči tomuto kroku nelze říci ani popel, koeficient odporu vzduchu s příchodem menšího a oblejšího digitálního zařízení skutečně klesá. Navíc na displej můžete logicky promítat i věci, které se v zrcátku nemohou objevit. Znamená to ale nutně vyšší bezpečnost? Či alespoň zachování její dosavadní úrovně? Dle webu Green Car Reports, který aktuálně otestoval nové elektrické SUV Audi e-tron, tomu tak bohužel není, a to zdaleka.
Než se ovšem dostaneme ke kritice, jen zmíníme, že v případě Audi klesá aerodynamický koeficient s kamerami na Cd 0,27. Vůči zámořské verzi, která bude muset být osazena běžnými zpětnými zrcátky, tak posun není zrovna enormní. Máme tu totiž pokles z Cd 0,28, který se projevil na navýšení dojezdu o pouhých pět kilometrů. Došlo pak sice i na zúžení vozu, to ovšem při možnosti automatického parkingu nelze považovat za jednoznačný benefit. Stejně jako skutečnost, že nastavení obrazu z kamer je snadnější než nastavení zrcátek.
Tím nám ale pozitiva víceméně končí, přesunout se tedy můžeme k záporům, kterých je o poznání více. Jak jsme naznačili již v úvodu, Bengt Halvorson z Green Car Reports uvádí, že těkání očí mezi obrazovkami s umělým světlem a čelním oknem, za nímž se nachází to přirozené, je unavující. A pokud máte polarizační brýle, je situace ještě horší, to na displejích nevidíte prakticky nic. Během dne pak svým jasem působí až příliš tlumeně, po setmění pro změnu příliš září. Navíc v noci ke třeba počítat s tím, že kabinu bude ozařovat hned pětice displejů, což vnímání okolí ještě zhorší.
Situace však není výrazně lepší ani ve dne, zvláště pokud intenzivně svítí slunce, jako tomu bylo během testu elektrického SUV v Abú Zabí. Obraz je pak zcela neviditelný stejným způsobem, jako když se snažíte na mobil zachytit právě ono slunce. Aby toho nebylo málo, bezproblémový není ani přechod mezi dnem a nocí či světlem a tmou, neboť kamery pomalu reagují na odlišné podmínky, jakými je střídání intenzivních paprsků a stínů. Obraz je tedy občas zrnitý a chvíli trvá, než se vyjasní. Pokud se ovšem v tu chvíli chystáte k předjetí, snadno vám může uniknout ještě rychleji jedoucí vůz, kterému tak náhle vjedete do cesty - i přes audiovizuální varování monitoringu slepých úhlů, u kterého si nebudete jisti, na co vás vlastně upozorňuje.
Halvorson zmiňuje prakticky úplně ty samé nedostatky, s nimiž jsme byli před léty konfrontováni při ježdění s Volkswagenem XL1, který kamery místo zrcátek použil jako vůbec první sériově vyráběný vůz. Od té doby uběhla spousta let a tak trochu jsme doufali, že vývoj v oblasti kamer i displejů posunul možnosti tohoto řešení o mnoho dál. Zjevně se nestalo.
Američané jsou tedy ve výsledku rádi, že mají v některých ohledech zkostnatělou legislativu. A pro evropské zákazníky jde o další varování, že každá novinka, která může působit bezpečně a sofistikovaně, není k jejich užitku. Naštěstí kamery zůstávají součástí příplatkové výbavy, jejich použití se tedy můžete vyvarovat, to je ale jistě jen otázka času. Mírná úspora spotřeby paliva a tedy i emisí CO2 dříve nebo později způsobí, že se automobilkám vyplatí takové řešení montovat standardně, aby se vyhnuli pokutám za nadlimitní emise Evropské unii. Pak už kamerám s displeji nebude úniku, jako dnes není downsizingu, start-stopům a dalším řešením, která na papíře něčemu pomáhají, ve skutečnosti ale představují spíše modernu, bez které byste se snadno obešli.
Američané vůbec nelitují, že u nového Audi e-tron nebudou mít k dispozici kamery místo klasických zrcátek
S jejich příchodem může počítat pouze Evropa, místní zákazníci toužící po maximální bezpečnosti by po nich ale kupodivu sahat neměli
Zdroj: Green Car Reports
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 5 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 11 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva