Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak drahý je provoz týmu Formule 1? Co kolik stojí a kdo to zaplatí?
23.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rozpočet týmu je rozdělen do čtyř kategorií, přičemž nejdražší jsou personální náklady. Pokud ale budete úspěšní, zaplatí až 73 % sponzoři a Bernie.
Tip: Přečtěte si i o tom, jak zajímavý je Formule 1 byznys z pohledu Bernieho Ecclestona...
Asi každý nadšenec do rychlých kol v mládí toužil po tom, že jednoho dne oblékne závodní overal, usedne do kokpitu monopostu Formule 1 a vyhraje titul mistra světa, nejlépe za tým Ferrari. Jakmile jsme ovšem dospěli a zjistili, že i kdybychom řídili sebelépe, do formulového kokpitu se vejdou pomalu jen skřítci vážící 50 kilogramů i s postelí, veškeré fantazie se rozplynuly rychleji než pára nad hrncem. Namísto rudé kombinézy a nehořlavého spodního prádla se tak většina z nás souká nanejvýš do obleku a místo volantu popadá do rukou v lepším případě klávesnici.
Pokud se ovšem dětských snů nehodláte vzdát a stále toužíte po tom, že jednou budou plné tribuny skandovat vaše jméno spolu s tím patřícím Alonsovi nebo Vettelovi, není vše ztracené. Formuli 1 ovšem nebude nebudete moci řídit, šéfovat můžete celému týmu. Nejsnáze takovému, který si sami založíte. To se jistě jednoduše řekne, ale hůře udělá - zapotřebí je opravdu pořádná hromada peněz. Abyste totiž přežili jednu sezónu, budete v pozici průměrného týmu ze středu startovního potřebovat okolo 158 milionů liber (cca 5,9 mld. Kč).
Daný rozpočet můžete rozdělit do čtyř základních pilířů, kdy druhým nejvyšším je vývoj, za který utratíte 41 mil. GBP (1,533 mld. Kč). Největší položkou jsou mzdové náklady, kdy 26 milionů liber (972 mil. Kč) platíte týmu, 3 mil. GBP (112 milionů korun) šéfům a 13 mil. liber (486 mil. Kč) závodním jezdcům. Pokud ovšem nemáte problém s nadváhou ani nadměrečnou velikostí, můžete za volant usednout i sami a zrovna tuto položku zredukovat. Stejně tak může být nulový, pokud sáhnete po jezdci s omezeným talentem, ale bohatým sponzorem za zády, nebo naopak vyletět nahoru, pokud se rozhodnete angažovat některého ze špičkových pilotů.
Veškeré produkční náklady vychází na 39 mil. GBP (1,458 mld. Kč), přičemž jeden monopost stojí šest milionů liber (224 milionů korun). Z této sumy největší část vychází na hybridní pohonné ústrojí, kdy za jeden kus si dodavatelská automobilka účtuje 3,5 mil. GBP (131 mil Kč). Celkově pak na účtu Ferrari, Mercedesu nebo Renaultu skončí každým rokem 20 milionů liber (748 milionů korun).
Aby ovšem nezůstalo jen u výdajů, můžeme se zaměřit také na příjmy. Ty sponzorské tvoří v průměru až 39 procent z celého rozpočtu, což rozhodně není málo. V takovém případě ovšem musíte rozprodat veškeré plochy na karoserii, kdy jen za polep sání motorů získáváte 17 milionů liber (636 milionů korun) a stejných 17 mil. GBP mohou přihodit boky či zadní křídlo. V průměru 34 procent pak zaplatí příjmy z podílů na vysílacích právech a dalších příjmech společnosti Delta Topco, vlastníka veškerých marketingových práv spojených s Formulí 1 až do roku 2110, která je řízená všem dobře známým Berniem Ecclestonem. A zbytek? Ten si musíte sehnat „jinak”. 20 procent nákladů prý obvykle nese majitel týmu (u Red Bullu, Mercedesu nebo Ferrari to lze pochopit - firmy si platí za vlastní propagaci - jiní spoléhají na návratnost při pozdějším prodeji).
Vše ale logicky závisí na vašem úspěchu - pokud se nedostaví, sponzoři o vás logicky ztratí zájem, na podílu z příjmů Delta Topco dostanete méně. Můžete tak dopadnout třeba jako loni Caterham. Je tak otázkou, zda ze splnění dětských fantazií raději trochu neslevit - díra v rodinném rozpočtu po neúspěšně investici ve výši několika miliard Kč se může látat obtížně... Finální rozhodnutí ale již necháme zcela na vás.
Vlastnit tým Formule 1 rozhodně není levnou záležitostí. Část investice se vám ale může vrátit od sponzorů a faktického provozovatele celého seriálu, ovšem pouze v případě úspěchu
Bernie Ecclestone rozděluje z příjmů firmy Delta Topco týmům ohromné peníze, stamiliony liber ročně. Přesto tyto prostředky na pokrytí nákladů na provoz týmů zdaleka nestačí, obvykle pokryjí jen jejich třetinu
Zdroje: Formula Money, Raconteur
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 5 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejčtenější články
- Nová Škoda Elroq postrádá jakoukoli invenci. Je to špatný typ auta, které je ve špatný čas na špatném místě
2.10.2024 - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024 - Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- vyber motorky 11.01. 17:02 - jerry
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB