Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med
21.1.2019 | Petr Miler
Sbírat zajímavá auta, užívat si je a těšit se z růstu jejich hodnoty vypadá jako dokonalý návod na bezstarostný život. Pozadí takového automobilového bytí je ale komplikovanější, než se zdá.
Kdo z vás, kterým koluje benzin v žilách, alespoň na chvíli nezatoužil být jedním z oněch automobilových sběratelů, o kterých pravidelně píšeme? Znamená to mít peníze na to si taková auta vůbec moci pořídit, znamená to mít možnost vytáhnout z garáže a osedlat spoustu zajímavých strojů a ke všemu - pokud zvolíte ty správné vozy - na všem ještě vydělávat, neboť cokoli zajímavějšího na čtyřech kolech zejména v posledních letech výrazně roste na ceně.
Jedním z takových sběratelů je Harry Metcalfe, který založil, proslavil a pak prodal britský automobilový časopis Evo. Dnes žije na své farmě, na které našla útočiště i jeho relativně (opravdu relativně...) malá sbírka zajímavých aut a motorek, který čítá 30 převážně starších strojů. Nejde o nic obyčejného, je tu několik Lamborghini, Ferrari, Lotus, Rolls-Royce, Jaguary a řada dalších zajímavých vozů, které si můžete prohlédnout níže. Přesto tu není žádný extrémně cenný exot, nic jako předválečné Bugatti nebo Ferrari 250 GTO.
Podstatné je, že Harry na rozdíl od některých jiných majitelů podobných kolekcí s těmito auty jezdí. Není to člověk, který by si koupil Lamborghini místo obrazu, je to automobilový nadšenec, a tak chce mít tato auta především pro to, pro co byla stvořena, tedy pro ježdění. Právě to ale činí ze sbírání jakkoli většího počtu vozů docela drahý špás - musíte je pojistit, udržovat při životě pravidelnými servisy, měnit jejich pneumatiky a další spotřební materiál a čas od času i řešit nějaký problém.
Harry, který nyní na Youtube provozuje kanál Harry's Garage, se právě jeho prostřednictvím nyní podělil o to, kolik jej údržba celé kolekce stála za minulý rok. Podle jeho propočtů jde celkem o více než 50 tisíc liber, tedy přes 1,45 milionu Kč. Jinými slovy, bylo třeba počítat s výdajem přes 120 tisíc korun každý měsíc, aby tato vážně ještě celkem skromná kolekce vůbec dále existovala ve stavu, kdy je jednotlivá auta možná používat.
Něco takového znamená, že musíte mít pořád dost vysoké příjmy, abyste si něco takového mohli dovolit. A nebo s auty aktivně obchodovat, abyste prodávali ta dražší a kupovali levnější a z výnosů financovali provozní náklady. Jistotu, že se to povede, ale nikdy nemáte.
Pochopitelně, nechceme Harryho Metcalfa ani jiné sběratele litovat, špatně se nemají. Jak ale praví zkušení, mít majetek znamená mít problémy a případ automobilových sbírek není výjimkou - sama se taková auta leda rozpadnou a s Harryho informacemi možná snáze pochopíte, proč jsou některé, i o hodně větší kolekce čas od času nalezeny v dezolátním stavu. Někdo prostě neměl miliony ročně na to, aby je udržoval fit...



















Harry Mercalfe má zajímavou sbírku aut, která rozzáří úsměv na tváři snad každému automobilovému fandovi. Náklady na její udržování při životě nadšení poněkud zchladí
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nejnovější články
Ne že by to VW neměl před očima: Jeho nejprodávanějším autem je teď rodinný vůz větší než Škoda Octavia za 400 tisíc Kč
včeraElektromobily stále víc rozdělují společnost, ukázal průzkum. Jejich zastánců je jen 7 procent, počet odpůrců vzrostl na trojnásobek
včeraK mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo
včeraPohádka o spolehlivosti elektroaut se dál rozpadá. Po první STK nepustíme zpátky na silnici 34 procent Tesel, říkají Nizozemci
včeraNový vrcholný Moskvič se nakonec začne prodávat na jaře. Výkonný a vybavený vůz větší než Škoda Kodiaq bude o dost levnější
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.16. 19:07 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB