Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky
10.1.2019 | Petr Prokopec
Šéf Tesly v reakci na pochybnosti jednoho ze svých příznivců prohlásil, že brzdové desky Tesel není třeba měnit „doslova nikdy”. Realita je ale jiná, i podle jím řízené automobilky.
Není žádným tajemstvím, že elektrická auta se v teoretické rovině zcela obejdou bez klasického brzdového systému. Zpomalení či úplné zastavení lze snadno zvládnout za pomoci jediného pedálu, a to plynového, neboť využíván je odpor pohonné jednotky. Jinými slovy tu mluvíme o rekuperaci brzdné energie, která je na tak vysoké úrovni, že se bez problémů vyrovná akceleraci. Znovu však dodáme, že je tomu tak pouze v teoretické rovině. V praxi je totiž třeba počítat s intenzivnější decelerací při aktivní jízdě, neočekávanými situacemi nebo prostě tím, že akumulátor je moc nabitý na to, aby rekuperace mohla fungovat. Ve všech těchto případech je potřeba klasických brzd, které se logicky opotřebovávají.
Výše zmíněné se však před pár dny pokusil popřít Elon Musk. Šéf kalifornské automobilky totiž opětovně řádil na Twitteru, kde uvedl, že „brzdové destičky na Tesle nebudou muset být měněny doslova nikdy během celé životnosti vozu“. Tím ale nejspíše zájem o své vozy nerozdmýchá, navíc by mohl způsobit nemalé problémy své vlastní firmě, pokud by jej někdo bral doslova.
Že realita je jiná, nejlépe připomíná mnohem rozumnější reakce Jaguaru na stejnou problematiku. Za americkou automobilku či jiné výrobce elektrických vozů sice mluvit nechce, nicméně vzhledem k tomu, že elektromobily fungují na stejném principu, lze jeho slova brát za bernou minci. Britové totiž uvádí, že opotřebení brzd v prvé řadě závisí na majiteli a jeho individuálním jízdním stylu. Zatímco tedy někdo potřebuje nové každý rok, další může počítat s méně častými návštěvami servisu.
I-Pace má přitom k dispozici hned dva režimy regenerativního brzdění, přičemž v tom nízkém je odpor elektromotorů snížen. Umožněna je tak pomalu jízda „na neutrál“, jenž má chování elektromobilu přiblížit normálním spalovacím vozům. Stále však platí, že pokud řidič sešlápne brzdový pedál, nedojde v počáteční fázi ke kontaktu třmenů, destiček a kotoučů. Místo toho je aplikováno regenerativní brzdění, to klasické přichází ke slovu až později. Tedy pokud není třeba prudké zastavení či zpomalení, v té chvíli jde vše „postaru“.
Kromě toho ovšem I-Pace může nabídnout i vyšší účinek regenerativního brzdění, kdy je většina brzdění vyřešena pouze odporem elektromotoru. Stejně jako v předchozím případě však platí, že baterie musí být v tu chvíli nabity na méně než 80 procent své kapacity, jinak regenerativní brzdění nefunguje. Pokud by fungovalo, docházelo by k přebití a tedy ke snižování jejich životnosti a odolnosti. I za normálních situací tak klasické brzdy mohou být jediným možným způsobem zpomalování.
Že přitom s něčím podobným či dokonce úplně stejným počítá také Tesla, dokládají uživatelské manuály jejích aut. Brzdové destičky všech jejích modelů jsou totiž osazeny indikátory opotřebení, čímž jsou míněny tenké metalické proužky připevněné k samotným destičkám. Pokud poté ty jsou tlačeny směrem ke kotoučům, můžete se kromě samotného brzdného účinku dočkat také hvízdajícího zvuku. Právě ten přitom naznačuje, že destičky jsou na konci svého životního cyklu a je třeba náhrady.
Aby toho navíc nebylo málo, Tesla zmiňuje, že brzdy musí být pravidelně kontrolovány a pro brzdové destičky, stejně jako pro kotouče, vydala dokonce i servisní limity. To samozřejmě lze vnímat jako bezpečnostní pojistku, aby automobilku nikdo nemohl žalovat. Nicméně je tím znovu dokázáno, jak moc si Musk nedává pozor na to, co říká či v tomto případě píše.
Abychom tedy vše sesumírovali, rovnou uvedeme, že brzdové destičky Tesel skutečně nemusí být nikdy vyměněny. Nicméně k takové situaci může dojít jen za předpokladu, že majitel vozu bude jezdit v podstatě jen ve městě jako Mirek Dušín a svému autu nikdy plně nenabije akumulátory. Jak moc to bude reálné - či časté - si jistě dokážete představit sami. Připomenout navíc musíme opačný extrém, kdy jednomu z majitelů nového Modelu 3 brzdy na okruhu vydržely jen 15 km ostré jízdy. Je to jistě též výjimečná záležitost, nejlépe ale ukazuje, jak moc nejsou slova „doslova nikdy měnit” dalece vzdálena realitě...
Elon Musk na Twitteru vyrukoval s dalším ze svých pochybných prohlášení
To je přitom v přímém rozporu nejen s uživatelskými manuály značky...
...ale také s tragickým vývojem, s jakým byl konfrontován jeden z majitelů Tesly Model 3. Její brzdy zcela opotřebil během pouhých 15 kilometrů jízdy po okruhu Laguna Seca
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
27.12.2024 - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu včera 11:00
- Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory! 27.12.2024
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
Nejnovější články
- Test dojezdu elektrických aut v „zimě” teprve ukázal, co je to tragédie, už předpisová rychlost a teploty nad nulou stačí na propad o polovinu
před 2 hodinami - Dodge překvapil. Nový Charger nabídne i v Evropě, dokonce v provedení, které původně ani nemělo existovat
včera - K mání je úplně poslední vyrobená Škoda s motorem vzadu, vzácný Rapid 135 RiC. Na svou výjimečnost stojí pakatel
včera - Šéf německého Jaguaru řekl, jak drahá budou auta značky po chystané revoluci, vše najednou působí ještě fantaskněji
včera - Muž po 40 letech tvrdé práce prodal svou firmu. Hned druhý den si koupil Ferrari, o kterém vždy snil
včera
Živá témata na fóru
- WAZE 12.28. 20:07 - GeneHawkins
- BMW Divize 12.28. 18:08 - jerry
- Policejní kontroly a měření 12.28. 15:43 - řidičBOB
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.