Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaguar možná vystrojí pohřeb osmiválcům, nahrada? Přeplňování a elektřina
20.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britská značka cítí tlak na emise, proto se začne více soustředit na nový přeplňovaný šestiválec. Do budoucna pak vsadí i na elektromotory.
Pro oddělení zabývající se vývojem nových motorů je slovo downsizing denním chlebem, zvláště pak u značek, které významně operují na evropském trhu. V takové Číně nebo Indii nejsou spotřeba resp. emise CO2 tématem číslo jedna a do konstrukce aut zatím až tak dramaticky nezasahují ani v případě USA. Jenže z nejvýznamnějších světových automobilek si Evropu nedovolí ignorovat nikdo, navíc americké vyhlídky nejsou odlišné, a tak je nutné se stávající evropské či zřejmě neodvratné zaoceánské doktríně podřídit. Ta nabádá ke snižování objemu motorů, což má k menší zátěži pro životní prostředí. Že skutečnost je trochu jiná, ví všichni rozumní lidé už nějaký ten pátek, na realitě naší každodenní existence to ale zatím nezměnilo zhola nic.
Prakticky všechny automobilky se tak rozhodly přistoupit na pravidla hry a pod kapotami svých modelů nabízet jen malé kubatury, kterým sice v laboratorních podmínkách z výfuku lezou sedmikrásky s logem EU, ovšem v praxi jsou schopny v nádrži udělat menší Malström. Nedávno na to s velkou slávou přišli i v Bruselu a zesílili tlak. Také proto třeba takové Volvo v blízké budoucnosti nenabídne pod kapotami svých modelů nic většího než dvoulitrový čtyřválec.
V případě švédské automobilky můžeme downsizing přejít asi jen s lehkým nadzdvihnutím obočí, Volvo staví na jiných hodnotách než jsou jízdní výkony, u Jaguaru nám ale plány na snížení emisí vyryly vrásky na čele. Britská značka začala zvažovat, zda by se v budoucnu obešla bez osmiválcových motorů. Důvodem samozřejmě jsou bruselské pokuty za vypouštěný CO2. Nic není rozhodnuto, s ohledem na výše zmíněné tlaky je ale přechod k menšímu objemu i počtu válců pravděpodobný.
Ze začátku hodlá Jaguar zaměřit svou pozornost hlavně na nový přeplňovaný šestiválec, který již stihl vytlačit z nabídky atmosféricky plněný osmiválec. Nově chce značka navýšit jeho výkon na takovou úroveň, aby mohly do věčných lovišť odejít také přeplňované V8, které pod kapotami modelů XKR-S a XFR-S nabízejí až 550 koní. Jen turbodmychadly nebo kompresory ovšem boj za nižší emise skončit nemá.
„Nejsme svázáni jen s přeplňováním jako technologií umožňující dosahování vyšších výkonů,“ říká k celé záležitosti Steven de Ploey, produktový a marketingový ředitel Jaguaru. „Spíše máme vztah k chytrému výkonu. K tomu nám dnes pomáhají kompresory, ale v budoucnu to může být cokoliv.“ Sešup k šestiválcům tak nemusí být konečný, neboť třeba konceptem C-X75 značka naznačila, že působivý výkon dokáže dostat i ze čtyřválce, stačí přidat pár elektromotorů.
De Ploey ostatně dodává, že značka nestojí na osmiválcích a dokáže přežít i bez nich. Ostatně v minulosti byl, jak dokládají E-Type či sedan MkII 3.4, její hlavní pohonnou jednotkou šestiválec. Na jednu stranu si tedy můžeme říci, že konec motorů V8 nemusí znamenat zánik skutečných Jaguarů. Na druhou stranu je velkou otázkou, jak dobře se v Coventry dokáží poprat s aplikací hybridních technologií. Konkurenční příklady zatím příliš důvodu k jásotu nedávají.
Jaguar XKR-S jsme si loni vyzkoušeli na vlastní kůži. Zodpovědně tak můžeme prohlásit, že odchodu osmiválcového motoru by byla škoda...
Zdroj: MotorAuthority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 6 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 8 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 9 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 11 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch