Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
I nové diesely stále dusí svět, v reálném provozu překračují limity až 25násobně
17.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
ICCT změřila emise nových dieselů v reálném světě. Výsledky se od testů v laboratořích liší naprosto zásadně.
Dieselové motory a čisté výfukové plyny nejdou dost dobře dohromady, jak opět ukazuje nová britská studie. Nejde jí však o oxid uhličitý, který je v dnešní době zbytečně démonizovaný, ale hlavně o oxidy dusíku, tedy nepochybně a přímo škodlivé plyny. Z litru nafty sice v motoru vznikne o pár gramů více oxidu uhličitého než z litru benzínu, konkrétně 26,83 g oproti 23,38 g, vaše tělo ale bude mít problém vypořádat se právě s oxidy dusíku.
Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT) zkoumala patnáct moderních vozů s dieselovými motory, které všechny splňovaly emisní normu Euro 6 (či ekvivalentní americkou), která stanovuje limit NOx na kilometr na 80 miligramů a která vstoupila do platnosti začátkem září tohoto roku. Jen jediné se do limitu vešlo, ostatní na tom byly až pětadvacetkrát hůře - emise NOx dosáhly v nejhorším případě až 2 000 mg/km. Průměr byl okolo 560 mg/km, tedy sedmkrát tolik, kolik povoluje Euro 6. Bohužel neznáme přesné modely zkoumaných automobilů, víme jen, že mezi zkoumanými byl třeba nový Mercedes třídy C a Citroën C4 Cactus.
Zní to děsivě, ale zase takové překvapení to není, však o virtualitě světa norem píšeme pravidělně. Všechna testovaná auta se do limitu musela vejít opět při měření podle evropského cyklu (NEDC), který je ke spotřebě paliva a tedy i k emisím více či méně škodlivých plynů velmi šetrný, protože jinak by jejich motory označení Euro 6 nedostaly a záhy by se musely přestat prodávat. Měření prováděné ICCT však bylo zcela odlišné: probíhalo za normálních podmínek na silnici, tedy blíže reálné jízdě. Vozidla svižně zrychlovala a delší dobu jela konstantních 96 km/h (60 mil v hodině). Celkem byla data nasbírána na 6 400 ujetých kilometrech s vozy s najetými 200 až 63 000 km, nešlo tedy jen o auta úplně nová nebo starší.
Nesoulad mezi katalogem a reálným světem je tedy opět potvrzen a my se musíme ptát, zda je ještě vůbec akceptovatelný. Nejde tu jen o to, že normy chtějí něco a v reálu je to o něco horší, na tom by nebylo nic zvláštního. Potíž je v tom, že normy chtějí něco velmi obtížně dosažitelného pod hrozbou velkých sankcí a výrobci se nastavených limitů snaží dosáhnout prakticky za každou cenu, tedy i za cenu horších výsledků ve skutečném světě, než jaké by v něm musely být. Se spotřebou nebo odolností aut proti nárazu tomu tak je, v případě emisí tomu zřejmě nebude jinak.
Že technologie pro co nejčistší výfukové plyny existují, ale ne vždy jsou použity nejefektivnějším způsobem, potvrzuje jeden z autorů studie Vicente Franco. Ten hovoří například o selektivní katalytické redukci, kterou výrobci nastavují tak, aby byla co nejefektivnější při testech NEDC, nikoliv v realitě. Auto je tedy čistší hlavně v testu, ne hlavně ve skutečnosti. Pokud vám to nedává smysl, musíme znovu říci, že pro takovéto chování mají výrobci stále stejný důvod - auto potřebují spíše reálně dostat do prodeje či jej dostat do prodeje za únosných podmínek (pokuty za nadlimitní emise CO2, málo hvězd v crash testu apod.) než se zajímat o jeho reálnou ohleduplnost k okolnímu prostředí, reálnou spotřebu nebo reálnou pasivní bezpečnost.
Zda situaci v tomto pomůže nově vyvíjená metodika oficiálního měření spotřeby, předem nazvaná jako WLTP, je otázkou. Má sice zahrnovat data získaná ze 3/4 milionu skutečně najezděných kilometrů, není ale vyloučeno, že povede výrobce ke stavbě motorů ještě konkrétněji zaměřených na co nejlepší výsledky v tomto testu, než tomu je za současného stavu. Studie ICCT ve vylepšení situace s touto novou metodikou tak trochu doufá, my z ní máme spíše obavy.
Celou šedesátistránkovou studii si můžete v PDF stáhnout zde, čtyřstránkový výčet faktů najdete zde v angličtině, případně zde v němčině.
Slova „diesel” a „čistý” k sobě v drtivé většině případů podle nové studie stále nepasují, a to ani u moderních aut. Relativně čisté jsou diesely v naprosté většině testovaných případů pouze v laboratořích, v reálném světě nikoli
Pod kapotou takového Porsche Cayenne může pracovat naftový motor už docela dlouho
Zdroje: ICCT přes Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch