Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
I nové diesely stále dusí svět, v reálném provozu překračují limity až 25násobně
17.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
ICCT změřila emise nových dieselů v reálném světě. Výsledky se od testů v laboratořích liší naprosto zásadně.
Dieselové motory a čisté výfukové plyny nejdou dost dobře dohromady, jak opět ukazuje nová britská studie. Nejde jí však o oxid uhličitý, který je v dnešní době zbytečně démonizovaný, ale hlavně o oxidy dusíku, tedy nepochybně a přímo škodlivé plyny. Z litru nafty sice v motoru vznikne o pár gramů více oxidu uhličitého než z litru benzínu, konkrétně 26,83 g oproti 23,38 g, vaše tělo ale bude mít problém vypořádat se právě s oxidy dusíku.
Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT) zkoumala patnáct moderních vozů s dieselovými motory, které všechny splňovaly emisní normu Euro 6 (či ekvivalentní americkou), která stanovuje limit NOx na kilometr na 80 miligramů a která vstoupila do platnosti začátkem září tohoto roku. Jen jediné se do limitu vešlo, ostatní na tom byly až pětadvacetkrát hůře - emise NOx dosáhly v nejhorším případě až 2 000 mg/km. Průměr byl okolo 560 mg/km, tedy sedmkrát tolik, kolik povoluje Euro 6. Bohužel neznáme přesné modely zkoumaných automobilů, víme jen, že mezi zkoumanými byl třeba nový Mercedes třídy C a Citroën C4 Cactus.
Zní to děsivě, ale zase takové překvapení to není, však o virtualitě světa norem píšeme pravidělně. Všechna testovaná auta se do limitu musela vejít opět při měření podle evropského cyklu (NEDC), který je ke spotřebě paliva a tedy i k emisím více či méně škodlivých plynů velmi šetrný, protože jinak by jejich motory označení Euro 6 nedostaly a záhy by se musely přestat prodávat. Měření prováděné ICCT však bylo zcela odlišné: probíhalo za normálních podmínek na silnici, tedy blíže reálné jízdě. Vozidla svižně zrychlovala a delší dobu jela konstantních 96 km/h (60 mil v hodině). Celkem byla data nasbírána na 6 400 ujetých kilometrech s vozy s najetými 200 až 63 000 km, nešlo tedy jen o auta úplně nová nebo starší.
Nesoulad mezi katalogem a reálným světem je tedy opět potvrzen a my se musíme ptát, zda je ještě vůbec akceptovatelný. Nejde tu jen o to, že normy chtějí něco a v reálu je to o něco horší, na tom by nebylo nic zvláštního. Potíž je v tom, že normy chtějí něco velmi obtížně dosažitelného pod hrozbou velkých sankcí a výrobci se nastavených limitů snaží dosáhnout prakticky za každou cenu, tedy i za cenu horších výsledků ve skutečném světě, než jaké by v něm musely být. Se spotřebou nebo odolností aut proti nárazu tomu tak je, v případě emisí tomu zřejmě nebude jinak.
Že technologie pro co nejčistší výfukové plyny existují, ale ne vždy jsou použity nejefektivnějším způsobem, potvrzuje jeden z autorů studie Vicente Franco. Ten hovoří například o selektivní katalytické redukci, kterou výrobci nastavují tak, aby byla co nejefektivnější při testech NEDC, nikoliv v realitě. Auto je tedy čistší hlavně v testu, ne hlavně ve skutečnosti. Pokud vám to nedává smysl, musíme znovu říci, že pro takovéto chování mají výrobci stále stejný důvod - auto potřebují spíše reálně dostat do prodeje či jej dostat do prodeje za únosných podmínek (pokuty za nadlimitní emise CO2, málo hvězd v crash testu apod.) než se zajímat o jeho reálnou ohleduplnost k okolnímu prostředí, reálnou spotřebu nebo reálnou pasivní bezpečnost.
Zda situaci v tomto pomůže nově vyvíjená metodika oficiálního měření spotřeby, předem nazvaná jako WLTP, je otázkou. Má sice zahrnovat data získaná ze 3/4 milionu skutečně najezděných kilometrů, není ale vyloučeno, že povede výrobce ke stavbě motorů ještě konkrétněji zaměřených na co nejlepší výsledky v tomto testu, než tomu je za současného stavu. Studie ICCT ve vylepšení situace s touto novou metodikou tak trochu doufá, my z ní máme spíše obavy.
Celou šedesátistránkovou studii si můžete v PDF stáhnout zde, čtyřstránkový výčet faktů najdete zde v angličtině, případně zde v němčině.
Slova „diesel” a „čistý” k sobě v drtivé většině případů podle nové studie stále nepasují, a to ani u moderních aut. Relativně čisté jsou diesely v naprosté většině testovaných případů pouze v laboratořích, v reálném světě nikoli
Pod kapotou takového Porsche Cayenne může pracovat naftový motor už docela dlouho
Zdroje: ICCT přes Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejčtenější články
- Podívejte se, jak Tesla při záplavách během chvíle shořela v garáži majitele, ač se voda sotva dotýkala podlahy
1.10.2024 - Stellantisu se na skladech válí spousta až roky starých, neprodaných aut, nevyhnutelný výprodej bude bolet
1.10.2024 - Celých 50 nových Volkswagenů Golf GTI pro policii je vážně neobvyklá smečka honicích psů
1.10.2024 - Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024 - Zemřel legendární designér nejlepších Mercedesů posledních dekád, z práce svých nástupců se bude obracet v hrobě
1.10.2024
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.01. 14:30 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 10:43 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB