Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
I Němci strádají, VW a Mercedes čekají ve třetím čtvrtletí 2012 pokles zisku
23.10.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Analytici mají jasno, problémem Evropy je nadvýroba. Snižování operačních zisků a prodejních cílů je tak pouze začátkem, příští rok má být ještě hůře.
Evropa má problém. A očividně větší, než se původně počítalo. S blížícím se zveřejněním výsledků za třetí čtvrtletí letošního roku totiž stále více analytiků předpovídá další propady v prodejích a tím ve výdělcích. Podle agentury Bloomberg navíc vůči této situaci již nejsou imunní ani německé značky, které doposud působily jako světlo na konci tunelu. Podle očekávání skupiny šesti analytiků totiž Volkswagen čeká ve třetím kvartále operační zisk 2,3 miliardy Eur (cca 57,5 miliardy korun), což sice nevypadá na první pohled jako malá částka, oproti loňskému roku se však jedná o 21procentní pokles.
Pro největšího evropského výrobce se tak jedná o nejnižší sumu, na kterou dosáhl od roku 2009, kdy globální recese snížila na některých trzích výdělky až o 80 %. Prakticky veškerý zisk má navíc na svém kontě Amerika a Čína, druhá jmenovaná země ovšem v letošním roce mobilizuje své více než miliardové obyvatelstvo pomalejším tempem než dříve. Podle Stefana Bratzela, ředitele Centra automobilového managementu při univerzitě v Gladbachu, navíc opravdové problémy mají přijít až příští rok.
Důvodem je zejména nadvýroba. Tu ostatně okusil Volkswagen již v letošním roce, když byl nakonec donucen k přehodnocení svých prodejních plánů. Nejinak tomu bude za rok, celkový objem zaregistrovaných nových vozů v EU by totiž měl poklesnout ve srovnání s rokem 2010 o milion kusů. VW Group tak očividně bude muset své plány dále redukovat, přestože má aktuálně k dispozici prodejní šlágr v podobě sedmé generace Golfu.
Koncern, pod který spadá i mladoboleslavská Škoda, ovšem v těchto problémech není sám. Např. Mercedes-Benz nedávno ohlásil přechod na jednosměnný provoz u stárnoucí třídy S. Šéf značky Dieter Zetsche pak navíc představil nový úsporný program, v jehož důsledku by Mercedes měl seškrtat miliardu eur na nákladech. I přesto ale Bloomberg odhaduje, že operační zisk Daimleru poklesne ve třetím čtvrtletí o 13 % na 1,83 miliardy eur (cca 47,75 miliardy korun).
Plácat po ramenou se tak může pouze vedení BMW, které ve stejném období zaznamenalo 2,3procentní nárůst a může tak počítat se ziskem 1,76 miliardy eur (44 miliard korun). Na druhou stranu, ve druhém kvartále 2012 značka poprvé po třech letech evidovala ve svém účetnictví značný propad, který byl způsoben uváděním nové řady 3 na světové trhy. Bilance za celý rok tak ve výsledku pozitivní být nemusí, to však zjistíme až někdy v lednu či únoru 2013.
Německé trio je přitom považováno za relativně úspěšné, a to právě díky svému stále výraznějšímu zaměření na mimoevropské trhy. Potvrdit to může italský Fiat, který odhaduje, že za letošek na evropské půdě prodělá na 700 milionů Eur (17,5 miliardy korun). Díky převzetí Chrysleru a dobrým prodejům na brazilském trhu ovšem analytici automobilce v čele se Sergio Marchionnem prorokují 12procentní růst a tedy operační zisk 952 milionů eur (23,8 miliardy korun) za letošní třetí čtvrtletí.
Ostatní značky ale již prý nebudou mít takové štěstí, i když především z Francie přesné výsledky nebudeme znát dříve, než po skončení celého fiskálního roku. Největší šance přitom Bloomberg dává Renaultu, který může prodávat i mimo Evropu s ohledem na alianci s Nissanem. Peugeot a Citroën však žádného takového spojence nemají, podle agentury proto patří mezi nejohroženější.
Značka se lvem ve znaku tak pomalu stojí před uzavřením továrny Aulnay poblíž Paříže. A co víc, celý koncern PSA zřejmě velmi brzy požádá francouzskou vládu o nějakou intervenci, jinak nebude schopný dalšího rozvoje. Bude tedy zajímavé sledovat situaci na evropském trhu v posledním kvartále, které zřejmě bude definující. Pokud totiž dojde ke stejnému poklesu, jaký byl zaznamenán v loňském prosinci (-4,4 % oproti roku 2010), čeká Evropu skutečná, tedy nikoliv pouze medializovaná krize.
VW Golf VII je modelem, od kterého se hodně očekává. A to nejen v rámci značky Volkswagen, ale také s ohledem na stagnaci či růst celoevropských prodejů
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 3 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před hodinou - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 2 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 3 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 4 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.01. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB