Automobilkám se hroutí svět, jsou náhle v pasti. Hrozba bankrotů je největší od krize

Po léta vzkvétající automobilový byznys je na kolenou. Šéfové obřích automobilek jsou ve Frankfurtu nesví jako nikdy dříve - tři měsíce před nástupem dalších regulací EU netuší, co bude.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Automobilkám se hroutí svět, jsou náhle v pasti. Hrozba bankrotů je největší od krize

12.9.2019 | Petr Prokopec

Automobilkám se hroutí svět, jsou náhle v pasti. Hrozba bankrotů je největší od krize

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Po léta vzkvétající automobilový byznys je na kolenou. Šéfové obřích automobilek jsou ve Frankfurtu nesví jako nikdy dříve - tři měsíce před nástupem dalších regulací EU netuší, co bude.

Letošní frankfurtský autosalon je bezpečně nejsmutnější událostí svého druhu, jaké jsme kdy byli svědky. Nejde tu jen o to, že na něm chybí nejvíce velkých značek v jeho historii a některé si z něj dokonce dělají legraci, nálada jindy optimistických, nebo alespoň strojeně optimistických šéfů velkých automobilek je na bodu mrazu. Snad nikdo už se ani nepokouší tvářit, že je nebo bude dobře a někteří dávají své obavy hlasitě najevo.

Hlavní důvod je jeden - nastupující nové kolo regulací EU, které od 1. ledna 2020, tedy za necelé tři měsíce, začne po výrobcích vyžadovat plnění nových limitů emisí CO2 neboli spotřeby aut jednotlivých vozů. Ty jsou natolik vycucané z prstu, že zvláště při současných náladách (stále vyšší zájem o SUV, stále menší zájem o diesely) absolutně není možné je splnit s konvenčním portfoliem. A pokud nic nezmění, pokuty EU je zatíží ročními pokutami 25 miliard Eur za rok, 646 miliard Kč. Na něco takového nemá nikdo. Řešením je zvýšit prodej elektrických aut s na oko nulovou spotřebou resp. emisemi CO2, ty ale zákazníci nechtějí.

Je tragikomické vidět, do jaké situace se automobilový průmysl dostal. Výrobci skutečně pouhé tři měsíce před zásadní změnou netuší, co přijde. Šéf Mercedesu Ola Källenius ani nepředstírá, že to ví: „Nabízíme všechna správná auta, abychom těchto cílů dosáhli,” říká s narážkou na to, že Mercedes dnes nabízí hned několik elektrických a plug-in hybridních vozů, „nemůžeme ale nařídit, co si zákazník koupí,” dodává realisticky tušíc, že zájem o tyto modely je a zůstane velmi malý.

Jeho pohled není ojedinělý, dnes neexistuje automobilka, která by znala řešení. Elektrickou nabídku rozšířili téměř všichni, zájem o ni ale zůstává minimální. Shoda tak panuje pouze v ochotě investovat asi polovinu z výše zmíněných potenciálních pokut do něčeho, co by situaci mohlo zachránit, typicky právě dalších elektrických modelů či subvencí prodeje těch existujících. Jen Fiat to má „na háku” - na elektromobily raději kašle a bude platit miliardy Tesle za to, že své průměrné emise budou počítat společně.

„Máte tu auta, která jsou výrobně o 10 tisíc Eur dražší, cíle pro flotilové emise vyžadující určitou míru jejich prodeje a zákazníky, kteří je mohou a nemusí koupit. Máme tu všechny přísady pro výbušný koktejl,” říká bez okolků jeden z manažerů francouzského PSA. Přímo šéf PSA Carlos Tavares jde ještě dál: „Divil bych se, kdyby nepřišlo pár bankrotů, když vidím rozsah přicházející změny,” říká. A nepřehání, přesně to čekají i analytici.

Problém totiž není jen v Evropě, potíží je i zuřící obchodní válka mezi USA a Čínou, která zejména čínský trh s auty velmi oslabuje a ani Ameriku nenechává silnou. Výrobci se tak rázem nemají čeho chytit: Evropu čeká propad, v Číně už nastal a v USA je též na spadnutí. To je též výbušný koktejl, který může kdykoli explodovat.

Společnost Atradius, která se zabývá pojistnými riziky, říká, že jen účet za obchodní válku USA a Číny by mohl do konce příštího roku vystoupat na neskutečných 1,5 bilionu dolarů (cca 35,22 bilionu korun). Tak vysokou sumu si nejspíše jen málokdo dokáže představit, proto Atradius přichází s ekvivalentem - daná částka totiž odpovídá zmrazení veškerého německého exportu na jeden rok. Započítány jsou v to jak automobily, tak i další zboží v podobě ošacení, obuvi či elektroniky. Navíc, pokud obchodní válka zintenzivní, pak může ještě letos dojít k vymazání veškerého dosavadního ekonomického růstu. Tím ovšem narůstá riziko bankrotů, které se vůči stavu před dvěma lety zdvojnásobilo.

V řeči čísel se bavíme o 2procentním riziku, což na první pohled může působit směšně. Je ale třeba si uvědomit, že tak vysoká hrozba tu nebyla od globální krize v roce 2008. Extrémně zranitelný přitom je právě automobilový sektor, který zejména kvůli EU (nikde jinde není tlak na emise CO2 takový) čekají v nacházejících pěti letech investice ve výši 300 miliard dolarů (7 bilionů korun).

Tyto peníze přitom nepůjdou jen z konta velkých výrobců, ale také řady středních či malých dodavatelů. A právě ti mohou být zasaženi nejvíce, neboť automobilky budou kvůli hrozbě nejistot požadovat daleko větší flexibilitu. Kromě toho se bude různit množství objednávek, přičemž ve výsledku není jisté, zda jejich výše vůbec bude dodržena. Nakonec jsme nedávno psali, že z tohoto mají obavy i výrobci akumulátorů, kteří nevěří, že automobilky budou s to elektromobily v plánovaném množství prodávat a odmítají jim přislíbit spolupráci v požadovaném rozsahu.

Atradius poukazuje na fakt, že momentálně je poměr mezi nově vyrobenými spalovacími vozy a elektromobily a plug-in hybridy 50:1. Dle odhadů automobilek by se alternativní pohon měl v roce 2025 podílet na celkových registracích 15 procenty, realita ale může být mnohem horší. Nakonec, auta se mohou mizerně prodávat bez ohledu na to, čím budou poháněna.

Už pro letošek se v případě světových prodejů počítá s 5procentním poklesem a výhled na příští rok je nejistý. Aktuálně se ale s ohledem na zmíněné počítá spíše s negativy než pozitivy, což znamená, že řada objednávek nemusí být realizována. Atradius tak rovněž předpokládá, že v příštích pěti letech se dočkáme řady bankrotů.

Zajímavé je, že Atradius se zabývá i jednotlivými trhy, a výjimkou není ani Česká republika. Dáno je to tím, že v přepočtu na hlavu jsme skutečně automobilovou velmocí. Pro nás naštěstí pozitivně hovoří značné investice, které byly klíčovými hráči provedeny v posledních letech a mají tedy i výhledově zajistit konkurenceschopnost. A jakkoliv dochází k pozvolnému narůstání mezd, pracovní síla je zde stále výrazně levnější než v hlavně v západní Evropě. Ani to ale dle výhledu nemá řadě lidí zaručit jejich místo, neboť očekávat máme daleko větší míru automatizace výroby, která je ještě levnější a která bude vynucena tlakem na další ponižování nákladů.

Ve výsledku je tedy hrozba bankrotů v Česku momentálně považována za průměrnou, v případě Německa je ovšem hrozba bankrotů automobilových subdodavatelů opravdu vysoká, tak jako ve Velké Británii. V případě USA hovoří předpověď o stejném riziku jako v případě Česka. Čína je oproti tomu na úrovni Německa, právě tyto dva trhy tedy v rámci prodeje nových aut obchodní válka zasáhne opravdu razantně. Momentálně tedy dle firmy Atradius existuje jediná země, pro níž bude automobilový sektor znamenat spíše pozitiva, a tím je Slovensko.


Automobilkám se hroutí svět, jsou náhle v pasti. Hrozba bankrotů je největší od krize - 1 - Skoda Karoq vyroba 2019 nova sada 01Automobilkám se hroutí svět, jsou náhle v pasti. Hrozba bankrotů je největší od krize - 2 - Skoda Karoq vyroba 2019 nova sada 02Automobilkám se hroutí svět, jsou náhle v pasti. Hrozba bankrotů je největší od krize - 3 - Skoda Karoq vyroba 2019 nova sada 04Automobilkám se hroutí svět, jsou náhle v pasti. Hrozba bankrotů je největší od krize - 4 - Skoda Karoq vyroba 2019 nova sada 05Automobilkám se hroutí svět, jsou náhle v pasti. Hrozba bankrotů je největší od krize - 5 - Skoda Karoq vyroba 2019 nova sada 06Automobilkám se hroutí svět, jsou náhle v pasti. Hrozba bankrotů je největší od krize - 6 - Skoda Kodiaq a Karoq vyroba 03
Nové emisní cíle EU postavily automobilky do dosud nepoznané situace - neví, co bude v horizontu několika měsíců. Se současně probíhající obchodní válkou a odchodem Velké Británie z Unie je to skutečně výbušná kombinace

Zdroje: Reuters, Atradius

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.